Deze morgen iets vroeger opgestaan en via een zijwaarts kijkraam kon ik enkele bijen waarnemen onder het rooster , maar was er vrij zeker van dat madam er niet bij was ....
Na enkele minuten observeren zag ik dat er eentje tussen liep waar de andere bijen aan likten

De bovenste bak er voorzichtig afgenomen en terug de tiental bijen geobserveerd onder het rooster , en zag een klein verschil ivm het achterlijf dat ietsje smaller en langer was en ook lichter van kleur , en dit was ze pffffff

Ze was zelfs iets kleiner dan de andere bijen , en heb deze afzonderlijk gezet met als bedoeling om deze beter te bekijken en op de foto te zetten om dit te delen met jullie , maar na een enkele uurtjes was deze reeds dood en ziet er anders uit nu ( samengetrokken en opgekruld )
De reden waarom deze koningin niet door het rooster kon, ook al was deze op het zicht kleiner dan de werkster zal zijn zoals Hans hier reeds vermelde
Ondertussen ben ik er nog zekerder van omdat het gedrag van de bijen veranderd is, ze zijn ongedurig in de kast, zeer zenuwachtigHans van der Post. schreef: - het borststuk van een moer is bepalend om wel of niet door een rooster te kunnen komen.
Dus madam is er gelukkig uit

Hans en Johan, hartelijk bedankt om mij hierdoor te helpen

Nu twijfel ik wat te doen, een raampje broed in de kast te voorzien, of een nieuwe koningin in te voeren ( op zich is een raampje broed niet zo erg, maar de volkjes die ik heb zijn al niet zo groot .... )
Hopelijk vind ik gemakkelijk een bevruchte koningin , want dat scheelt toch al snel een drietal weken als alles goed gaat, want die bijen worden alsmaar ouder , of wat stellen jullie voor ?
Groetjes
Marc