Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

s.keizer
Berichten:22
Lid geworden op:di 20 okt 2015, 10:30
Imker sinds:2015
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door s.keizer » ma 19 dec 2016, 14:48

Bedankt voor de info allemaal. Even de informatie in het kort:)

Tegen het broednest aan 2 ramen vol voer +/- 4 kilo en niet 2 ramen per broedbak!
tussendoor ruimte geven wanneer het broednest groter word dus voerramen opschuiven
In de gaten houden hoe de voedselvoorraad is. Komt er steeds meer honing binnen: de voerramen vervangen voor kunstraat of uitgebouwde ramen.

Trouwens mooi verhaal van de beginnende imker met zijn 25 kilo voer. Ze hebben in ieder geval geen honger gehad :be2:

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Dirk Blanken » ma 19 dec 2016, 19:53

Bijen houden is geen exacte wetenschap.

Bijenvolken zijn nadat we gebruik maken van allerlei rassen en hun bastaards niet allemaal gelijk te beoordelen dus het heeft weinig zin om het te vergelijken met eerdere bevindingen zeker niet in het algemeen.

Iedere oudere imker heeft het meegemaakt dat er altijd volken zijn die meer gebruiken dan dat ze planden.
Ik voer mijn buckfast volken minstens tot 20 kg inclusief de voorraad en van de lijnen die langer doorbroeden een paar kg meer, dat zijn dan volken die sterk zijn en goed behandeld na juni tegen de varroamijt.

Het ene jaar moet ik 8 kg uitnemen en een andere jaar maar een enkele raat dus het hangt ook nog eens sterk af van de weersomstandigheden.

Gewoon ruim invoeren en de volledig verzegelde raten in het voorjaar uitnemen en zo droog mogelijk opslaan(CV).
Die kan je weer gebruiken voor de afleggers, teveel afleggers heb je niet, je kan dan selecteren en ze eind juli verenigen.
Natuurlijk ze dan eerst tegen varroa behandelen en wel allemaal gelijktijdig.

Ik voer mijn volken in:

11 ramers op één bak 12 kg.
22 ramers op twee bakken 20 kg +

6 ramers maximaal 7 kg.
Mini-plus de helft van de beschikbare ruimte dus als ze op 3 bakjes staan 7.5 kg en als ze op 4 bakjes staan 10 kg.

In alle gevallen hebben ze dan teveel en dat vind ik prima.


Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2016, 22:02

Het is toch een ander klimaat daar in het hoge noorden. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 dec 2016, 22:41

In sommige gebieden (en helemaal rond Warffum, heb er ooit gestaan met een aantal bijenvolken :wink: ) is na juli bijna niks meer te halen, tenzij er een groenbemester ingezaaid is. Je moet dan geluk hebben. Het verbaast me niks dat Dirk zoveel voert. Het is in het Noorden ook veel kouder en windiger. En ik kan het weten. Maar het is met name het aanbod van bloemen wat veel kleiner is.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Dirk Blanken » di 20 dec 2016, 20:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:In sommige gebieden (en helemaal rond Warffum, heb er ooit gestaan met een aantal bijenvolken :wink: ) is na juli bijna niks meer te halen, tenzij er een groenbemester ingezaaid is. Je moet dan geluk hebben. Het verbaast me niks dat Dirk zoveel voert. Het is in het Noorden ook veel kouder en windiger. En ik kan het weten. Maar het is met name het aanbod van bloemen wat veel kleiner is.
Ik vind de dracht wel meevallen als je rekening houdt met het aantal volken per stand.
Ik heb standen meest bij dorpskernen en twee in het landbouwgebied waarvan één vlak achter de dijk maar de volken max 9 floreren daar ook al zijn die volken wat later in het voorjaar want daar komt de stuifmeeldracht later op gang.

Thuis in Warffum heb ik praktisch alleen de raszuivere volken en nog wat laat opgezette 11 ramers staan daar is soms de spoeling wat dun afh. van het weer.
Wind is niet zo'n probleem vind ik, zwakke bijen komen niet meer thuis en zo houd je een gezonder volk over.
Meestal is het hier zo.n 3 graden kouder wat in het voorjaar de actieradius flink verkleint in het voorjaar.

Een voordeel is dat ik hier vrij geisoleerd zit daardoor worden mijn F1 koninginnen praktisch allemaal aangepaard door mijn eigen bijen en omdat ik elk jaar alleen raszuivere en F1 koninginnen inwinter zijn die eigenlijk raszuiver alleen weet ik de laatste aanparing niet.

Groot uitwinteren en zachtaardigheid bepaald bij mij doorgaan of niet.
Sterk broeden geeft veel varroamijten en benodigd steeds de varroa voor te zijn voordat ze schade aan kunnen richten
Ben benieuwd wat de Elgon en Primorsky gaan doen?
Hoe ze reageren op de aanparing thuis en of ze verbetering gaan geven wat betreft de varroa.
Dat worden eerst kleine series.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 dec 2016, 21:00

Wind is niet zo'n probleem vind ik, zwakke bijen komen niet meer thuis en zo houd je een gezonder volk over.
Meestal is het hier zo.n 3 graden kouder wat in het voorjaar de actieradius flink verkleint in het voorjaar.
Ik vind dat wel een interessante theorie. Ik heb er dan ook geen problemen mee om vliegopeningen van bijenkasten op het westen te plaatsen. Ook bomen en teveel groen tegen de kasten aan zou eigenlijk niet moeten = minder wind.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 20 dec 2016, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door joselito » di 20 dec 2016, 22:26

Dirk Blanken schreef: Meestal is het hier zo.n 3 graden kouder wat in het voorjaar de actieradius flink verkleint in het voorjaar.
Heb je het ooit met de zwarte bij geprobeerd, zij vliegen bij lagere temperaturen heb ik in Ierland gezien en heb ik mij hier ook laten vertellen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Dirk Blanken » wo 21 dec 2016, 20:44

joselito schreef:
Dirk Blanken schreef: Meestal is het hier zo.n 3 graden kouder wat in het voorjaar de actieradius flink verkleint in het voorjaar.
Heb je het ooit met de zwarte bij geprobeerd, zij vliegen bij lagere temperaturen heb ik in Ierland gezien en heb ik mij hier ook laten vertellen.
Zo'n 15 jaar heb ik de zwarte bij gehad en vind het nog steeds jammer dat we met elkaar daar niet mee door zijn gegaan maar er is geen weg terug althans ik zie hem niet.
Na een jaar of 5 waren ze zachtaardig en haalden goede oogsten, de zwermdrift bleef veel langer bestaan.

Maar ja toen kwam het varroatijdperk.

Geinfecteerd door Ameland imkers overgestapt naar Buckfast.
Het geklooi met lijnen en aanparingen en selecteren ligt me wel.

Ik heb nu 5 lijnen die ik af en toe naar Ameland stuur en heb daar mooie resultaten mee maar ik hoop dat Ameland binnenkort VSH darrenvolken kan plaatsen.
Als andere aanparingsstations daarmee eerder zijn ga ik daar heen.
Soms geef ik een lijn op zeker als een nieuwe betere resultaten laat zien, daarbij is uitwintering en zachtaardigheid het belangrijkste.
Steeds nieuw bloed importeren is daarbij cruciaal vooral omdat ik steeds de raszuivere volken op Ameland aanpaar en ik wil dat er diversiteit blijft.
Alles met elkaar heel veel werk en notatie.

Het is Buckfast en het blijft nu buckfast.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten