Jelte Pieter Dijkstra schreef:In sommige gebieden (en helemaal rond Warffum, heb er ooit gestaan met een aantal bijenvolken

) is na juli bijna niks meer te halen, tenzij er een groenbemester ingezaaid is. Je moet dan geluk hebben. Het verbaast me niks dat Dirk zoveel voert. Het is in het Noorden ook veel kouder en windiger. En ik kan het weten. Maar het is met name het aanbod van bloemen wat veel kleiner is.
Ik vind de dracht wel meevallen als je rekening houdt met het aantal volken per stand.
Ik heb standen meest bij dorpskernen en twee in het landbouwgebied waarvan één vlak achter de dijk maar de volken max 9 floreren daar ook al zijn die volken wat later in het voorjaar want daar komt de stuifmeeldracht later op gang.
Thuis in Warffum heb ik praktisch alleen de raszuivere volken en nog wat laat opgezette 11 ramers staan daar is soms de spoeling wat dun afh. van het weer.
Wind is niet zo'n probleem vind ik, zwakke bijen komen niet meer thuis en zo houd je een gezonder volk over.
Meestal is het hier zo.n 3 graden kouder wat in het voorjaar de actieradius flink verkleint in het voorjaar.
Een voordeel is dat ik hier vrij geisoleerd zit daardoor worden mijn F1 koninginnen praktisch allemaal aangepaard door mijn eigen bijen en omdat ik elk jaar alleen raszuivere en F1 koninginnen inwinter zijn die eigenlijk raszuiver alleen weet ik de laatste aanparing niet.
Groot uitwinteren en zachtaardigheid bepaald bij mij doorgaan of niet.
Sterk broeden geeft veel varroamijten en benodigd steeds de varroa voor te zijn voordat ze schade aan kunnen richten
Ben benieuwd wat de Elgon en Primorsky gaan doen?
Hoe ze reageren op de aanparing thuis en of ze verbetering gaan geven wat betreft de varroa.
Dat worden eerst kleine series.
Dirk.