Zwermlustig volk? En nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:
Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » do 27 apr 2017, 19:30

Bedankt allen voor het meedenken! Door onverwacht bezoek even de prioriteiten moeten aanpassen. Gelukkig bleef het koud. :-D

Ivm het koude weer heb ik gisteren alleen langs de andere ramen gekeken. Hier leek wel broed in te zitten.
Wat mij wel opviel was dat ze de nieuwe kunstraat na de splitsing op 17 april nauwelijks/niet hebben uitgebouwd (bouwstop?).

Ik vond het broedpatroon ook al vreemd. Toen tijdens controle van dit raam hierdoor wel gekeken naar eitjes of larfjes (niet aanwezig). Maar bij het spotten van de dop was ik eigenlijk daar opeens alleen nog op gefocused.
Nu ik op de foto's het raam weer terug zie, gezamenlijk met jullie vragen, denk ik dat dit toch het ingehangen darrenraam is.
Deze heb ik namelijk voor de helft voorzien van kunstraat. Je kunt op de foto's ook zien dat het niet geheel aansluit met de onderlat.

Voor mijn twee volken heb ik slechts het tweede vel raat (beide voor de helft) gebruikt. En besef me nu dat ik dit pak kunstraat ook nog niet gecontroleerd heb. De controle op andere (nieuw) raat was trouwens te zien op de eerste foto (het venster waar de dop inhangt).

Erik, bedoel je én de zwermcel in een zesramer zetten én een vlieger/aflegger (afhankelijk van aanwezigheid broed) maken?
En wat doe ik zodra het blijkt zoals op 17 april dat er meerdere (gesloten) zwermcellen zijn?
Patrick

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » do 27 apr 2017, 19:56

Ook bedankt voor de info rondom de leeftijd van doppen. Deze is opgenomen in mijn archief. :-D
Tenzij ik bij de vorige controle het over het hoofd heb gezien, hetgeen ik niet aannemelijk acht (hoewel... beginnend imker :think: ), kan de zwermdop bij aantreffen niet ouder zijn dan 9 dagen.

Nu ik dit alles herhaaldelijk teruglees wordt ik steeds nieuwsgieriger naar de status van het volk (wel/geen voldoende broed, 1 of meerdere doppen, koningin aanwezig, etc). :be9: Morgen maar eens gaan kijken.
Patrick

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Theo777 » za 29 apr 2017, 03:27

Ben benieuwd hoe het verder is gegaan Patrick....

Groetjes, Theo

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » za 29 apr 2017, 17:57

Ik ben ook heel benieuwd hoe het (morgen) verder gaat.
Wat ik tot dusver heb gedaan is;
Het gehele volk doorgelopen op zoek naar de koningin. Zij was aanwezig evenals veel gesloten broed en darrenbroed, 10 zwermcellen (waarvan twee gesloten) en aantal speeldoppen.
Op basis daarvan heb ik, zoals het advies dat gegeven is, een vlieger gemaakt. In het hoofdvolk heb ik een klein aantal zwermcellen laten zitten, waarvan één gesloten. Zie:
IMG_20170429_144518.jpg
Ik ben dus heel benieuwd wat er morgen gebeurd en hoe de volken zich de komende weken ontwikkelen. :be9:
Patrick

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 apr 2017, 18:48

imkerLAMP schreef:
Ik ben dus heel benieuwd wat er morgen gebeurd en hoe de volken zich de komende weken ontwikkelen. :be9:
Er zal in de loop van de week waarschijnlijk een zwerm afkomen .

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » za 29 apr 2017, 20:42

Dus ik had beter alle doppen kunnen verwijderen en het hoofdvolk zelf een redcel laten aanzetten?
Mijn gedachtegang was dat een koningin uit een zwermcel wellicht meer kwaliteit oplevert. Zodra een/de gesloten dop is uitgelopen wilde ik de rest verwijderen.

Gaan ze ook zwermen als ik er één dop in laat zitten?

In ieder geval heb ik in deze hobby nog genoeg te leren, blijkt. :think: :doh: #leukleuk
Patrick

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Primus » za 29 apr 2017, 21:20

Jaap v.Popering schreef:
imkerLAMP schreef:
Ik ben dus heel benieuwd wat er morgen gebeurd en hoe de volken zich de komende weken ontwikkelen. :be9:
Er zal in de loop van de week waarschijnlijk een zwerm afkomen .
Jaap, ik denk dat hier meer de neiging is om de moer te vervangen die niet volledig voldoet voor het volk. Dus ik ben uiterst benieuwd wie van ons als ouwe rotten het hier bij het rechte eind heeft. :oops:
Hou ons op de hoogte,

MVG CP

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans » za 29 apr 2017, 21:25

Nu je op de grens van zwermen zit, is het denk ik goed om het volk op 1 dop te zetten. Dat is veilig omdat je dan geen zwerm krijgt, maar ook een risico omdat jij dan bepaalt welke koningin het gaat worden i.p.v. de bijen.

Ik zou kiezen voor een belegde dop met larf. Dan weet je zeker dat die dop belegd is. Van een gesloten dop weet je dat niet en ook niet wanneer deze uitloopt. Alleen als je heel veel ervaring hebt. Bij een larf in de melk weet je dat je na sluiten van de dop nog 7 dagen hebt voor uitlopen. Dit indien je toch meerdere doppen laat staan en ze breekt de avond voor het uitkomen. Dan zou ik een paar doppen laten staan van gelijke leeftijd. Deze staan vaak bij elkaar en kun je schatten o.b.v. de omvang van de larf.

Eventueel zet je een paar ramen met doppen in een 3 ramer in geval de bevruchting van het hoofdvolk misgaat.

Het is boeiend. Bij mij gaat het ook nog wel eens mis. Het zwermproces blijf ik ook moeilijk vinden. Ik werk ook altijd met volwaardige moercellen en breek de doppen als ik tuten en kwaken hoor. Het is een risico omdat je dan het zwermproces heel ver laat komen. Maar to be safe kun je het volk op 1 dop zetten en dan een reserve in een 3 ramer. Velen doen dit anders. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Succes!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 apr 2017, 22:24

Hans schreef:Nu je op de grens van zwermen zit, is het denk ik goed om het volk op 1 dop te zetten. Dat is veilig omdat je dan geen zwerm krijgt, maar ook een risico omdat jij dan bepaalt welke koningin het gaat worden i.p.v. de bijen.
Op één dop zetten is sinds de varroa heerst niet meer van toepassing . Ik heb meerdere keren een koningin zonder of met beschadigde vleugels geboren zien worden .

Wanneer je ze een redcel aan had laten zetten had je in elk geval de tijd van de geboorte van je nieuwe koningin vast kunnen stellen .

Ik zou nu 's avonds op de ( tuuter ) wachten en dan de rest van de doppen breken .

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans » za 29 apr 2017, 22:28

Jaap, heb je met een redcel dat risico dan niet?

En het uitlopen van een moercel kun je ook bepalen met tuten en kwaken, toch? En zeker als je weet hoe oud de moercel is. Maar blijft lastig. Ik vergis me wel eens :wink:

Het gaat erom wat hij nu nog het beste kan doen om morgen een zwerm te voorkomen. Denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten