Redcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Redcellen

Bericht door A.A. Staals » di 25 mei 2010, 05:58

Robbert schreef:Je kunt de eitjes zien en dan kies ik het raam waar de eitjes nog recht opstaan in de cel. Die zijn pas gelegd. De eitjes die kantelen naar de bodem toe zullen 2 a 3 dagen oud zijn.


Eitjes die bewegen? Is dit geen fabeltje?

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Tieme » di 25 mei 2010, 06:28

Hallo allemaal,

Vorig heeft iemand een artikel gepubliceerd in het Journal of Apicultural Research over het verplaatsen van eieren. Lang daarvoor al ontwierp ene Steve Taber een speciale tang om eitjes te kunnen verplaatsen. Het kan dus wel.

Heel soms komt het voor dat werksters eieren leggen die toch werksterbroed opleveren. Die komt door een foutje in het versmleten van celkernen bij de productie van het ei. Dit kan verklaren waarom heel soms er eitjes zijn die een koningin opleveren in een volk dat al een tijdje hopeloos mooerloos was (dit werkt bij de kaapse bij standaard, maar ook in onze volken is het heel soms te vinden).

Of bijen eitjes verplaatsen weet ik niet, maar er kunnen in ieder geval ook andere verklaringen voor zijn.

groeten,

Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door joselito » di 25 mei 2010, 08:29

Tieme schreef:Lang daarvoor al ontwierp ene Steve Taber een speciale tang om eitjes te kunnen verplaatsen. Het kan dus wel.

Dat wist ik dus niet. Volgens de Duitse boeken die ik heb over koninginnenteelt gaat het niet. Weer iets bijgeleerd :D
Tieme schreef:Dit kan verklaren waarom heel soms er eitjes zijn die een koningin opleveren in een volk dat al een tijdje hopeloos mooerloos was

Dit heb ik ook wel eens gezien. Dat ze nog een open dop hebben in een volk dat al een tijd hopeloos moerloos is. Maar of ze een dop optrekken op een onbevrucht ei, of dat ze in staat zijn om eieren in rust te laten gaan in geval van nood of dat werksters inderdaad een bevrucht ei kunnen leggen is voor mij een raadsel

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Jaap v.Popering » di 25 mei 2010, 09:22

joselito schreef: Maar of ze een dop optrekken op een onbevrucht ei, of dat ze in staat zijn om eieren in rust te laten gaan in geval van nood of dat werksters inderdaad een bevrucht ei kunnen leggen is voor mij een raadsel

Heel lang geleden werd verteld dat het zelfs mogelijk zou zijn dat Bijen in zo'n situatie zelfs eitjes uit een ander volk gingen roven om een redcel aan te zetten .

Ik heb hier geen bewijs voor .

Jaap v P

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Robbert » di 25 mei 2010, 10:47

A.A. Staals schreef:Eitjes die bewegen? Is dit geen fabeltje?


Zou de moer het ene eitje rechtop zetten en de ander plat op de bodem leggen?

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door lamheuv » do 27 mei 2010, 08:46

Eitjes, die net gelegd zijn staan rechtop.
Vaak zit de koningin op dit raam of het raam ernaast.
Zijn de eitjes wat ouder dan liggen ze op de bodem van de cel.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Astrid Schoots » vr 28 mei 2010, 13:37

Robbert schreef:
A.A. Staals schreef:Eitjes die bewegen? Is dit geen fabeltje?

Zou de moer het ene eitje rechtop zetten en de ander plat op de bodem leggen?

Hier lopen twee discussie door elkaar.
De ene discussie is de interessante vraag of bijen wel/niet eitjes kunnen verplaatsen; het laatste woord is hierover nog niet gezegd, we blijven leren.
De tweede discussie gaat over het fabeltje van de stand van het 1-, 2- of 3-daags eitje. Ik vraag me af wanneer daarover het laatste woord is gezegd...
Een eitje komt terecht zoals het gelegd wordt, in elke variant tussen recht en schuin. Je kan dat heel mooi zien in een aaneengesloten reeks eitjes van een paar uur: een vrolijke diversiteit in richtingen. Na drie dagen, vlak voor het uitkomen lost de 'schaal' of huid van het eitje op; dan pas zakt het eitje/aankomend larfje plat op de bodem.
Astrid

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Robbert » vr 28 mei 2010, 23:28

Robbert schreef:
Nou ben ik even vergeten hoe oud die eitjes mogen zijn

Het eendagslarfje wordt gebruikt om een moer op te kweken. Een moer opkweken kost 16 dagen - 3 dagen ei stadia = de beroemde 13 dagen.

Ik heb vorige week zaterdag een broedaflegger gemaakt in een zesramer en een raam met eitjes ingehangen. Nu zaterdag gekeken en alleen dat ene raam bevat 11 redcellen. Nu nog 6 dagen wachten en dan lopen ze uit.

Op het onderstaande raam zitten er 5 maar dat is zo moeilijk te zien.
Afbeelding


Mijn broedaflegger van de 16e zit morgen op zijn 13e dag. Vandaag, de 12e dag, om 17:00 uur gecontroleerd en zie ik dat alle 11 redcellen open zijn of afgeknaagd. Uiteindelijk heb ik een nieuwe moer gevonden. Dus dit is een gevalletje broedaflegger die zich meteen moerloos voelde. Niks twee a drie dagen wachten. Ze waren meteen begonnen. Nu dus nog even wachten op de bruidsvlucht en dan kan ze gaan leggen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door AndreasH » za 29 mei 2010, 09:29

Dus dit is een gevalletje broedaflegger die zich meteen moerloos voelde


Ehrm.... Hoe bedoel je dat?

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Robbert » za 29 mei 2010, 13:27

In een voorgaande reactie wordt er verteld dat het een aantal dagen kan duren voordat een volk zich moerloos gaat voelen. Dat was in dit geval niet zo. Toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten