15kg voeren = 15kg suiker?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ron123
Berichten:14
Lid geworden op:vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:
15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door ron123 » wo 26 sep 2012, 17:32

Hallo,

Ik las ergens dat een imker zijn suikerwater precies moest wegen. Het lijkt mij toch dat je voor inwinteren met 15kg, 15kg suiker gebruikt en niet suiker én water tezamen 15kg?

De verhouding zal het beste 3:2 (suiker:water) zijn. En moet het mengen echt zo koud mogelijk? Warm lost de suiker natuurlijk sneller op!

Thnx! :D

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door Ewout » wo 26 sep 2012, 17:43

Er gaan nogal wat verhalen rond over het ontstaan van HMF tijdens verwarmen, maar onder de voorwaarde dat je daarbij geen zuur gebruikt om je suiker te inverteren (kunnen de bijen prima zelf), is er niets aan de hand - zeker als je de oplossing direct gebruikt. Toch zou ik je iets anders aanraden, een suikersmelter. Kost bijna niets, je hoeft geen grote hoeveelheden water te koken, en het gaat vanzelf. Ook geschikt voor grote hoeveelheden.

Nu over de wintervoorraad: het gaat inderdaad om 15-20kg suiker. Maar als het gaat om wegen: er zijn mensen die de kast wegen (het suikerwater is dan al ingedikt tot ?15%? wateraandeel) om te bepalen of er voldoende voorraad aanwezig is, dus misschien komt daar de verwarring van.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door renske » wo 26 sep 2012, 21:17

Ik vraag met dat ook altijd af, want hoe verhoudt zich dat dan tot een jerrycan kant en klaar voer, dat is 14 liter, zou dus maar 9 liter suiker zijn. Ze zeggen dat dat genoeg is voor 1 volk. Of is dat een ander soort oplossing?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

GerbenSlings
Berichten:21
Lid geworden op:zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door GerbenSlings » wo 26 sep 2012, 21:28

Huh, moet je als het warm is juist direct voeren?? Ik maak 's ochtends altijd de oplossing met kokend water,laat het afkoelen in een emmer zonder deksel, zodat alle HMF-dampen kunnen ontsnappen, doe het dan in Jerrycans om te kunnen voeren? Is dit niet goed??
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door Ewout » wo 26 sep 2012, 21:36

Renske, kijk even op je jerrycan (volgend jaar emmer kopen, kun je meteen je geslingerde honing in kwijt!), het staat er wel op. Trim-O-Bee is bijv. 0,7kg suiker/kg siroop.

Je kunt ook de hoogte van de suikerboog meten/bekijken, dat moet zo'n 8-10cm zijn (midden middelste raam) voor een volk op 2 bakken.

Gerben: giftige HMF concentraties ontstaan pas over een langere periode, ook bij kamertemperatuur. Als jij 200L suikerwater prepareert en in die in een warm schuurtje laat staan totdat het op is, zijn die laatste risicovoller. Maar zolang je gewoon met ongeinverteerde kristalsuiker werkt is er niets aan de hand, want er is fructose nodig voor HMF. Maar 's ochtends prepareren en 's avonds voeren vind ik onder de noemer 'direct' vallen. :be7:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door alfa vulgaris » wo 26 sep 2012, 21:41

oh jee.

HMF onstaat uit fructose door verhitting en niet uit sucrose?

WIntervoer = 3 suiker en 2 water

Dus 1 kilogram suiker wordt 1666 gram wintervoer en door de bijen tot ongeveer 20% vocht ingedikt tot 1250 gram verzegeld voer wat overeenkomt met
4 vierkante decimeter verzegelde voerraat?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door alfa vulgaris » wo 26 sep 2012, 21:48

Ik geloof dat ik het nu volgens het boekje doe.

Volk op 2 bakken moet 20kg voer hebben.

Is volgensmij dus bijna 1 volle bak verzegeld voer.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door renske » do 27 sep 2012, 15:42

Ewout: bedankt, ik zal even kijken. Dat zou dan dus maar 10 kilo suiker zijn. Mijn volken hadden nog heel veel honing, enkele bk ramen vol, dus ik denk dat 1 jerrycan per volk dan wel genoeg is. Ik zal het nog checken als ze alles hebben opgenomen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door petro » vr 28 sep 2012, 09:40

Ik voer mijn volken al jaren 10 kilo,sinds de anderhalf kilo zakken 10 en half.
Neem jerrycans van 2 liter(van bv melk),vul die met anderhalve kilo suiker,vul aan met heet water tot 3 cm onder de dop,paar minuten schudden en klaar!Zeven dagen en je volken zijn (ook nog eens gespreid)ingevoerd.
Elk volk 7 keer,meerdere jerrycans naar gelang hoeveelheid volken.Op de volken een voerbakje van twee liter,die zijn dan net tot de rand vol.
Ik vind het een makkelijke manier en ook goed te doen met meerdere volken.Als je denkt het is niet genoeg ,doe je het 8x of meer.
Petro

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door Primus » vr 28 sep 2012, 11:09

Ik voer al meer dan 35 jaar maar 10kg suiker per kast. Wel slinger ik nooit uit de broedkamers daar blijven meestal wel een paar ramen honing in over. De suiker smelt ik ook al die tijd met warm water van de boiler een 65° denk ik, in een grote emmer 10 kg suiker erin en dan met het boormachiene met mixstaaf ff mixen en na een uurtje nog is en alles is netjes opgelost. Waarom maken sommigen het zo ingewikkeld als het simpel kan :dance: Het resultaat is dat ik nog nooit volken dood had van honger na de winter. Overwinteren doe ik altijd op twee bakken. Zesramers en een korf krijgen meestal nog iets minder voer omdat die vroeg in het voorjaar toch verenigd worden of in grote kasten gezet en dan krijgen die bij dreigend tekort aan voer wel suikerdeeg op de raten. Als het voer in de kasten in de lente goed verbruikt is kan je de ramen makkelijker vervangen en zit je niet mee raten met wintervoer op je dak. Ik weet, je kan die bewaren voor jonge volken maar of dat eigelijk zo goed is daar heb ik twijfels over. Als je soms ziet hoe kantramen beschimmeld zijn dan vrees ik dat het niet ideaal is om overschotten van wintervoer voor jonge volken te gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten