Broed neemt erg snel af!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

rickjhee
Berichten:28
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 16:38
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Broed neemt erg snel af!

Bericht door rickjhee » zo 31 aug 2014, 14:19

Hallo iedereen,

Ik heb nog een zesramer staan en deze krimpt snel. Is het normaal dat deze nog maar 2 ramen met een broednest van vuistgrootte hebben.

Veel opengemaakt broed ook. Is dit normaal?


Hoeveel broed moet een tienramer nou ongeveer nog hebben en hoeveel voer om de winter door te komen?


Gr, Rick

Rens
Berichten:32
Lid geworden op:vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds:2014
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Mellifera, Bastaard
Locatie:Driebergen
Contacteer:

Re: Broed neemt erg snel af!

Bericht door Rens » ma 01 sep 2014, 22:33

Beste Rick,
Ik ben waarschijnlijk minder ervaren dan jij, maar bij een volk dat eerder in het jaar het grootst was zie ik ongeveer net zo veel broed als jij beschrijft. De andere volken lijken nog te willen groeien. Het volk met weinig broed heb ik een beetje gevoerd en nu worden er weer eitjes aangezet. Ik weet niet of het nodig is. Ik denk dat ze al genoeg voer verzameld hadden en waren begonnen met wachten op de winter, maar ik vond dat te vroeg.
Over de hoeveelheid voer lees ik elders op het forum 4 broedkamer ramen grotendeels verzegeld + overige ramen een rand van 6-8 cm voldoende is.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere imkers met betrekking tot broednest op 1 september.

mvg,
rens

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Broed neemt erg snel af!

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 sep 2014, 22:59

Ja broednesten nemen nu af dat is normaal bij het weer wat we de afgelopen weken hebben gehad.
Er komt nog een week............ of meer mooi weer aan.
De klimop gaan bloeien en als er stuifmeel en nectar binnenkomt stimuleert dit het volk om het broednest op zijn minst in grote van nu te handhaven.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten