Weinig bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Weinig bijen

Bericht door marten » ma 02 nov 2015, 19:27

Ik was vanmiddag erg nieuwschierig en ben toch in de kast wezen kijken. :)

Ik ben net imker en ik schrok mij een hoedje, want ik zag echt heeeeel weinig bijen ik denk 4 ramen vol. Dat is met 1 maand geleden wel een heel stuk minder geworden. En ik zag dat ze met het hele kleine stukje broed wat nog in de kast zit de nieuwe bijen nog in popvorm kapot maakte.

De koning was nog wel aanwezig.

Nu vraag ik mij af hoe kan dit zo extreem stuk minder zijn in zo'n korte piriode. En gaan ze de winter overleven.

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Gr Marten

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Marcje » ma 02 nov 2015, 21:23

Ik ben ook nog niet zo lang imker, maar mijn eerste gedacht was dat ze met te weinig eten zitten om de winter door te komen
Dit eventueel ten gevolge van roverij ??

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 nov 2015, 23:13

Ik ben net imker en ik schrok mij een hoedje, want ik zag echt heeeeel weinig bijen ik denk 4 ramen vol. Dat is met 1 maand geleden wel een heel stuk minder geworden.
Heb zo'n idee dat dit de wintersterfte is. Bij roverij vind je dode bijen op de plank en voor de kast op de grond.
Bij wintersterfte voelen bijen zich ziek en gaan de kast uit en keren niet meer terug.
!Hans.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door johan » ma 02 nov 2015, 23:22

Dood broed, een steile achteruitgang van werksterbijen: welkom in de wereld van varroa. :evil:
Of hoe je op een harde manier met de neus op de problematiek van (onderschatting van) varroa wordt gedrukt.
99% kans dat je na de winter op zoek zal moeten gaan naar een nieuw volk.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door FrancA » di 03 nov 2015, 07:18

Misschien gewoon wintersterfte, misschien Varroa?
Misschien zijn het ook best genoeg bijen om de winter door te komen?
Een bijenvolk is tijdens de winter relatief klein - rond de 10.000 bijen.
Als er genoeg voer in de kast zit en er een moer bij is, is er misschien helemaal niets aan de hand? :)

Voor de zekerheid kun je in deze situatie Hive-Clean toepassen tegen Varroa, wat een mild maar zeer effectief middel is.
3 maal om de 6 dagen het volk behandelen - dat kan bij dagtemperaturen boven de 5 graden Celcius.
Dan hoef je ook geen oxaalzuur meer te druppelen in de winter.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door joselito » di 03 nov 2015, 08:45

marten schreef:Ik ben net imker en ik schrok mij een hoedje, want ik zag echt heeeeel weinig bijen ik denk 4 ramen vol.
Met het kijken in de kast op dit moment maak je het zeker niet beter :)
Ik ben nog van de oude lichting waar ons geleerd werd dat na een laatste controle in september je de kasten met rust laat, zoveel te meer rust des te beter. Als je een kast opende in de winter werd de koningin ingebald en betekende dat de dood van het volk. Zo werd ons ingeprent.
Ondertussen weten we dat de bijen toch wel iets meer kunnen verdragen en dat het kan om een kast te openen. Nochtans ben ik van mening dat het toch nog steeds moet beperkt worden tot een minimum. Want wat er ook aan de hand is, je kan er toch niets meer aan veranderen. En telkens veroorzaak je een hoop stress. Dus behalve één behandeling tegen Varroa als ze geen broed meer hebben, kun je helaas weinig anders doen dan afwachten.
Als je een varroalade hebt in de bodem kan je daar iets op aflezen. Bodemschuif aflezen
Sommige soorten zoals Carnica en de zwarte bij overwinteren ook in kleinere volken, stoppen vroeger met broeden terwijl Buckfast en Lugustica langer blijven doorbroeden en met grotere volken overwinteren.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door FrancA » di 03 nov 2015, 08:55

Voor vandaag is iig heerlijk zacht weer voorspeld! :)

Als je wat met je bijenvolk(en) wilt en kunt doen is vandaag een prima dag om dat te doen! :hive:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door Hans van der Post. » di 03 nov 2015, 09:54

FrancA schreef:Voor vandaag is iig heerlijk zacht weer voorspeld! :)
Als je wat met je bijenvolk(en) wilt en kunt doen is vandaag een prima dag om dat te doen! :hive:
Suiker slingeren? nee, mogen ze zelf houden. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door FrancA » di 03 nov 2015, 10:18

Best flauw hans :)

Ben trouwens best benieuwd hoe jij dat doet, dat 'suiker slingeren'.
'Suiker hakken' of 'suiker knagen' is misschien een passender benaming? ;)

Voor Hive-Clean behandelingen is het een mooie dag als dat uitkomt in het behandelschema of om ermee te beginnen.
En het is ook een mooie dag om in kasten te kijken.
De bijen hier zijn op deze heerlijk dagen superactief met halen en orienteren :hive:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Weinig bijen

Bericht door johan » di 03 nov 2015, 10:49

ik heb dit weekend mijn volken nog een laatste keer open gedaan. een beetje tegen mijn principe maar wou van het mooie weer toch gebruik maken om een controlebehandeling met oxaal toe te passen.
bij 14 van de 16 volken op mijn thuisstand vielen er slechts enkele mijten, wat zeer bemoedigend is. er waren echter ook 2 volken waar er op 24u tijd grofweg 500 of meer mijten gevallen zijn. een duidelijk teken dat het behandelen van broedafleggers een totaal andere benadering vraagt dan bij kunstzwermen.
vanmorgen vroor het aan de grond waardoor de volken in tros zaten. bij 1 van de 2 zwaar geïnfecteerde volken vond ik enkele tientallen dode bijen aan de vliegopening. een teken dat dit volkje de winter niet zal overleven. helaas, mijn eigen schuld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten