marten schreef:Ik ben net imker en ik schrok mij een hoedje, want ik zag echt heeeeel weinig bijen ik denk 4 ramen vol.
Met het kijken in de kast op dit moment maak je het zeker niet beter
Ik ben nog van de oude lichting waar ons geleerd werd dat na een laatste controle in september je de kasten met rust laat, zoveel te meer rust des te beter. Als je een kast opende in de winter werd de koningin ingebald en betekende dat de dood van het volk. Zo werd ons ingeprent.
Ondertussen weten we dat de bijen toch wel iets meer kunnen verdragen en dat het kan om een kast te openen. Nochtans ben ik van mening dat het toch nog steeds moet beperkt worden tot een minimum. Want wat er ook aan de hand is, je kan er toch niets meer aan veranderen. En telkens veroorzaak je een hoop stress. Dus behalve één behandeling tegen Varroa als ze geen broed meer hebben, kun je helaas weinig anders doen dan afwachten.
Als je een varroalade hebt in de bodem kan je daar iets op aflezen.
Bodemschuif aflezen
Sommige soorten zoals Carnica en de zwarte bij overwinteren ook in kleinere volken, stoppen vroeger met broeden terwijl Buckfast en Lugustica langer blijven doorbroeden en met grotere volken overwinteren.