Buckfast, maagdelijke moertjes over

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Els Kleijnendorst » za 24 mei 2003, 15:22

Heren,
aangezien het koninginnenaanbod van Hennie Kroese geleid heeft tot een discussie over de raskenmerken van Buckfastbijen, wordt dit onderwerp verplaatst naar de rubriek koninginneteelt en bijenrassen.
Els

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast, maagdelijke moertjes over

Bericht door Kroese » za 31 mei 2003, 02:12

Dit jaar staat op Ameland een darrenlijn van dezelfde Zweedse afkomst.
Met Buckfastgroeten, Albert
Dit zijn F1 dochters van de UG99-570 of UG99-571 (zusters) die de darren dit jaar leveren op Ameland.
Van deze moeren heb ik in 2000 larven gehad. Ik heb hier nog 1 dochter / standbevrucht van.
Ik vind de werksters van deze dochter zeer zachtaardig, zwermtraag en heel rustig op de raat. Ook wat haaldrift betreft heeft dit volk een goed cijfer.
Niet voor niets is deze lijn gekozen als darren leverancier op Ameland.

Mijn UG02-539 is een nazaat van een zuster van bovenstaande moeren, en is bevrucht op het eiland Hasslö door een darrenlijn van de KDK (Kristianstadt Drotningar Klub)
De werbijen van deze moer zijn ook raatvast en zeer vriendelijk. Doppen heb ik nog niet gezien, terwijl ik het volk toch klein houdt. Mij valt wel een flinke haaldrift van de werkbijen op. Wat de nateelt doet is natuurlijk afwachten. Maar gezien de ouderlijn heb ik er wel vertrouwen in.
En wat ik zo mooi vindt, de bijen van deze moer hebben die mooie "leerbruine" (Buckfast) kleur.

Voor de liefhebbers die te laat waren, en misgrepen. De nieuwe teelten van deze lijn komen uit op:
Di/Wo 3-4 Juni.
Ma/Di 9-10 Juni

Wilt ook eens deze nateelt uitproberen, mail dan rechtstreeks naar hkroese@hetnet.nl
Zolang de vooraad strekt.

Een goede teelt gewenst,

Hennie Kroese.....



Bijgewerkt door - kroese op 31/05/2003 02:15:19

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten