Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door Franschman » wo 08 jun 2011, 01:20

Beste imkervrienden en info-zoekers,

U kent wellicht het probleem van rotte plekken in Uw bodems. Vooral als is gewerkt met zuigend multiplex kunnen we problemen krijgen.
Nicoplast heeft sinds enige tijd een plastic bodem geintroduceerd. Ik heb er ervaring mee. In feite zijn ze voor de Franse Dadant 10 raams kast maar ook op de spaarkast zijn ze goed te gebruiken. Je hebt modellen met een 'roosterbodem' en een model met een meer gesloten bodem. Onder de roosterbodem is een schuifplaat te plaatsen om enig zicht te houden op wat er zoal uitvalt en de ventilatie bij te stellen ( winter) Met een simpel doch inventief veersysteem kan je de bodem vastzetten aan je broedkamer. Een schroefje aan elke zijde van de broedkamer volstaat.

Ik ben enthousiast. Vooraan zijn gleuven waarin men stevig een kunstof lijst kan plaatsen om de kast af te sluiten of, als je de lijst draait, kan je de entree verkleinen tegen muizen etc.

Zijn er ook nadelen?
De stevige en relatief lichte bodems moeten goed vlak staan anders trekken ze scheluw. Voorts is er een klein nadeel vwb schoonmaken. Dit probleem zie je ook bij kunststof tuinstoelen. De zijden zijn voorzien van 'hokjes' om de stevigheid en stijfheid te vergroten. Om dat netjes schoon te krijgen moet je eigenlijk een hogedrukspuit gebruiken. Ik dacht de bodems ook in het onvolprezen' Bijenhuis' te hebben zien staan.
Eldersop dit forum kan u vinden dat de Franse imkers al massaal zijn overgestapt ook al omdat men ze met staatssubsidie goedkoop kan kopen (ca 15 euro)
Ik geef deze uitvinding als practisch imker een 9 !

Bekijk de site van Nicoplast de fabrikant eens voor het model. Voila ! A votre service :D

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door jawi » wo 08 jun 2011, 01:34

scheluw, weer een woord geleerd. 15 euro is een mooie prijs. Maar om nou naar Frankrijk te reizen voor een paar bodems...
Heb je een detailfoto van het veersysteem?
Jan-Willem

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door chaussie » wo 08 jun 2011, 04:01

12.99 euro bij het bijenhuis (staan gewoon op de webwinkel), ik vind ze verschrikkelijk, ze passen eigenlijk net niet onder een spaarkast (steekt uit aan de achterkant), ze zijn niet fijn om mee te reizen, ze kunnen idd schuw trekken en ze lijken me erg lastig schoon te maken naar een paar jaar gebruik, en ik vind ze verschrikkelijk lelijk staan onder een mooie houten broedkamer, ik heb de mijne weggegeven aan een collega imker en die heeft hem ook al weer weggegeven, alleen de kunstoflijst om de kast af te sluiten vind ik leuk gevonden. Echt nieuw zijn ze niet, ik had de mijne al ruim 2 jaar geleden aangeschaft. Ik geef ze hooguit een magere 6 als cijfer.

jan o.
Berichten:37
Lid geworden op:do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door jan o. » do 09 jun 2011, 23:42

Ik werk nu 2jaar met nicot bodems en ze bevallen mij prima .
Schoonmaken goed in de week leggen en na spuiten met de hoge druk spuit.
De normale broedkamers passen er niet op zoals door veel verkopers vermeld word .
Ik bouw mijn kamers zelf dus in de lengte moet je ze groter maken de breedte blijft het zelfde en de binnen kant verklein je het weer naar de standaart maat .
Op de nicot bodem zitten 4 pinnen dus even gaten boren in de broedkamer en glijden doet het niet meer en zijn erg prettig om mee te reizen.

gr jan o.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door willem » vr 10 jun 2011, 13:52

jan o. schreef:De normale broedkamers passen er niet op zoals door veel verkopers vermeld word .
Ja dat klopt, ik heb er dan ook de bijbehorende broed-/honingkamers en voerbak plus deksel bijgekocht, dat gaat prima.
Met de daarbij behorende ramen natuurlijk. (Dadant-Blatt)
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door marcv » vr 10 jun 2011, 22:17

De "enkelwandige" houten Dadant-Blatt kasten van bijvoorbeeld Bijenhof passen er ook op en worden ook vrij veel gebruikt in combinatie met de Nicot bodem. Wel eerder bij onze Franstalige collega's.

Ik heb recent echter ook een volledige Nicot-kast gekocht als reservekast. Voornamelijk vanwege de prijs. Maar die dingen zijn toch wel redelijk lelijk vind ik. En hun koninginneroosters zijn een ramp. Worden gegarandeerd ingebouwd en lostrekken maakt boze bijen. Voor de rest klopt de bijenruimte overal wel min of meer. Ik weet dus niet of ik er nog zou kopen. Misschien als ik een betere oplossing voor het koninginnerooster kan bedenken. Ofwel gewoon zonder werken.

Op 5 Dadant-Blatt kasten hebben we nu 4 verschillende modellen staan. Ik kan dus duidelijk niet goed kiezen :shifty:
Maar het is wel heel leuk om al de voor- en nadelen van die kasten zelf te ondervinden.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 11 jun 2011, 00:32

Maar het is wel heel leuk om al de voor- en nadelen van die kasten zelf te ondervinden.
marcv



Helemaal mee eens Mark. Zelf werk ik ook met een hele reeks aan verschillende typen kasten, maar niet voor lang meer!
Ik snap overigens die verkopers dan ook niet (vaak 50- of 60+ers) die steeds tegen mij zeggen: tja ik kan u niet helpen, ik volg het niet meer. Er komen steeds nieuwe onderdelen bij. Ik heb het dan over de Segeberger. Tja denk ik dan: gelukkig komen er nieuwe onderdelen bij! Juist zo'n verkoper moet die kasten zelf uitproberen om ze goed te kunnen verkopen, juiste gebruikersinfo te verschaffen.

Maar goed: ik heb enkele weken geleden heel veel NICOT kasten zien staan. Het lijkt me een hele degelijke en sterke kast. Misschien iets minder mooi, maar wel onderhoudsvriendelijk en niet zo groot/log als de Segeberger. Niettemin heb ik enkele dagen geleden besloten om op duits normaal over te gaan. DE KOGEL IS DOOR DE KERK. De discussie hier op het forum heeft mij dat laatste duwtje gegeven (en een plaatselijke imker). Hoe ik het precies ga doen is nog niet helder, maar dat ik het ga doen staat als een paal boven water. Bovendien komen er steed meer imkers met Duits normaal. Engels is de 'global' voertaal, duits normaal wordt the global raammaat?
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door willem » za 11 jun 2011, 07:45

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Engels is de 'global' voertaal, duits normaal wordt the global raammaat?
Nou dat denk ik niet want "De Wereld" heeft al voor Langstroth gekozen.
Als ik jou was, zou ik voor de definitieve overschakeling toch ook eens een DB-Plus kast proberen. (Dadant Blatt)
Groeten, Willem :violin:

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door Franschman » za 11 jun 2011, 19:02

Aardig al deze reacties beste mensen.
Voor de eerlijkheid moet ik zeggen dat ze met subsidie in Frankrijk €7,50 hebben gekost.
Ik geef toe fraai is anders maar praktisch ( tegen rot) zijn ze dus wèl, vooral als je spullen niet in een bijenstal staan.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse imkers gaan toch over op kunststof bodems

Bericht door pieter1 » vr 12 aug 2011, 11:04

willem schreef: Nou dat denk ik niet want "De Wereld" heeft al voor Langstroth gekozen.
Zijn er hier op het forum ook imkers die werken met Langstroth?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten