U kent wellicht het probleem van rotte plekken in Uw bodems. Vooral als is gewerkt met zuigend multiplex kunnen we problemen krijgen.
Nicoplast heeft sinds enige tijd een plastic bodem geintroduceerd. Ik heb er ervaring mee. In feite zijn ze voor de Franse Dadant 10 raams kast maar ook op de spaarkast zijn ze goed te gebruiken. Je hebt modellen met een 'roosterbodem' en een model met een meer gesloten bodem. Onder de roosterbodem is een schuifplaat te plaatsen om enig zicht te houden op wat er zoal uitvalt en de ventilatie bij te stellen ( winter) Met een simpel doch inventief veersysteem kan je de bodem vastzetten aan je broedkamer. Een schroefje aan elke zijde van de broedkamer volstaat.
Ik ben enthousiast. Vooraan zijn gleuven waarin men stevig een kunstof lijst kan plaatsen om de kast af te sluiten of, als je de lijst draait, kan je de entree verkleinen tegen muizen etc.
Zijn er ook nadelen?
De stevige en relatief lichte bodems moeten goed vlak staan anders trekken ze scheluw. Voorts is er een klein nadeel vwb schoonmaken. Dit probleem zie je ook bij kunststof tuinstoelen. De zijden zijn voorzien van 'hokjes' om de stevigheid en stijfheid te vergroten. Om dat netjes schoon te krijgen moet je eigenlijk een hogedrukspuit gebruiken. Ik dacht de bodems ook in het onvolprezen' Bijenhuis' te hebben zien staan.
Eldersop dit forum kan u vinden dat de Franse imkers al massaal zijn overgestapt ook al omdat men ze met staatssubsidie goedkoop kan kopen (ca 15 euro)
Ik geef deze uitvinding als practisch imker een 9 !
Bekijk de site van Nicoplast de fabrikant eens voor het model. Voila ! A votre service