Zaden van drachtplanten uitwisselen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: Zaden van drachtplanten uitwisselen

Bericht door Gerard van Gastel »

Ik heb in oude jaargangen van het maandschrift voor de Bijenteelt ook een hele serie artikelen gelezen over de doorbloeiende wilg. In een reactie op dit forum kwam ik het ook weer tegen.
Wat is dit voor een boom. Bloeit hij echt door? En hoe kom je er aan? Zaaien, Stekken?

Tieme
Dat is de amandelwilg: Salix triandra 'Semperflorens' bij mij hangen daar nu nog/weer volop bloemen aan die geel stuifmeel geven. De plant wordt vermeerderd door winterstek. (planten gewonnen uit zaad geven vaak niet de juist zo gewenste eigenschappen door).
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Ati »

Apicor, in je profiel staat niet wat je standplaats is dus ik weet niet of je in de buurt zit, maar bij mij kun je sporkehout uitsteken (ik zit op de grens met Vlaanderen, zuid van Tilburg/Breda).

Liefhebbers kan ik evt. per post voorzien van stekken van de boswilg (in het voorjaar - heeft nu niet zoveel zin) en van bessen van sporkehout.

Met het stekken van Sporkehout heb ik geen ervaring. Iemand wel?
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Contacteer:

Bericht door Ati »

plantenstekjes zou inderdaad nog fraaier zijn, maar de portokosten worden dan zo hoog
Dat valt reuze mee! Ik heb een aantal malen stekjes per post verstuurd, in nat zaagsel in een plastic zak in een envelop met een stuk karton zodat het plat blijft en door de brievenbus kan.
Vaak weegt het bijna niks en de planten doen het goed als je ze thuis even een beetje verwent met goede grond en water.

Levend materiaal kan veel hebben, denk maar aan de koningin van Roger waarvan we elders op dit forum een mooie dochter konden bewonderen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Goed idee, Ati. Van het najaar kan een ieder bij mij stekken van bosandoorn bestellen.
apicor
Contacteer:

Bericht door apicor »

Zowel Roger als Ati hartelijk dank, ik imker midden in de Randstad en inderdaag zijn beide bestemmingen wat ver weg. Als ik de komende weken geen spork kan vinden, zal ik jou, Ati, nog eens benaderen voor bessen. Leuk dat iedereen zo meedenkt.
Groet,
Apicor
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Je eigen planten vermeerderen door zomerstek eenvoudig en goedkoop.
De meeste planten zijn te stekken ,dat doen de kwekers ook meestal om hun planten soortecht terug te krijgen.Bij zaaien kunnen nogal wat kruisingen ontstaan en duurt het langer voor je resultaat hebt.
Ik neem gewoon een jong scheutje met hiel (jong scheutje 10 à 15 cm lang afscheuren)een beetje stekpoeder aan het hieltje(is niet altijd nodig maar bevorderd wel vlugger de groei)en steek het in een potje .Eenmaal goed bevochtigen en er een halve plastiekfles over plaatsen .
Zet het potje op een plaats waar de zon niet aankan.
Na drie weken haal ik de fles weg en is de stek meestal al beworteld.
de fles houdt de vochtigheid vast.Asters ,veronica's,agastache's nepeta's,vlinderstruiken en andere bloeiende bijenvriendelijke heesters en vaste planten vermeerder ik zo .

Afbeelding

roger
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo

Kan iemand mij aan stekjes van deze doorbloeiende wilg helpen?

Tieme
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Tieme,
stuur van de winter een mailtje om me er aan te herinneren, stuur ik jouw stek (eventueel geworteld)van Salix triandra. Op dit moment heb ik nog 1 plant in een pot staan, die mag je nu hebben als je hem komt halen, de pot (2Lt) is te groot om te versturen.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hier zie je de altijd bloeiende wilg -salix triandra semperflorens
op de nieuwe aangroei heb je steeds nieuwe katjes .
Afbeelding
gans het groeiseizoen profiteren de bijen van het stuifmeel en de nectar .Zeker een aanrader voor diegenen die er plaats voor hebben .
Misschien eens een idee voor deze die ze staan hebben om in het voorjaar stekken uit te delen in hun vereniging.[;)]
Afbeelding

roger
Jan de Graaf
Contacteer:

Bericht door Jan de Graaf »

beste allemaal,

Op 9 september a.s. viert de Bijenteeltvereniging Zwolle e.o. haar 75 jarige bestaan. Misschien is het een idee om een ruilbeurs op het feestterrein te laten plaatsvinden.
In overleg met de organisatie heb ik afgesproken dat, wanneer er voldoende animo is, we een hoek vrijmaken, waar we zaden en stekken kunnen ruilen. Vanuit alle windstreken is Zwolle goed te bereiken. Het feest wordt om 10.00 geopend.
Als er interesse is om een voorraad zaden te ruilen met collega-imkers, stuur dan even een berichtje.
Groet, Jan
Plaats reactie