Hoe zat dat ook alweer...betekent flink bouwen in bevruchtingsvolken dat er een moer inzit of bouwen jonge bijen zowiezo?
L.
Bouwen betekent moergoed?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Bouwen betekent moergoed?
Werkstersraat bouwen betekent moergoed! Bij mijn grote volken hang ik een raam in waar een stuk raat is uitgesneden. Nog voordat het eerste broed van de nieuwe moer is gesloten weet ik of het een goede moer is. Werkstersraat= goed, darrenraat= opletten, werkstersraat met speeldoppen= heel erg opletten.
Drieramers krijgen in de broedramen halve kunstraten wordt er zoals ik net schreef op verschillende wijze gebouwd is een goede indicatie wat voor een moer ik in de "kuip" heb.
Hans
Drieramers krijgen in de broedramen halve kunstraten wordt er zoals ik net schreef op verschillende wijze gebouwd is een goede indicatie wat voor een moer ik in de "kuip" heb.
Hans
-
- Contacteer:
Wat is hiervoor de meest voor de hand liggende reden?Hans schreef: werkstersraat met speeldoppen = heel erg opletten.
1. Moer heeft een defect en wordt t.z.t. vervangen?
2. Moer is van een ander ras en wordt tijdelijk geaccepteerd?
3. Moer is van een totaal andere lijn binnen hetzelfde ras en wordt eventueel vervangen?
4. De harmonisatie is nog aan de gang en is nog niet optimaal?
5. Ze hebben liever een moer van eigen 'bodem'?
6. Aanstaande moerwisseling. Begin van een wisselcel?
7. etc., etc.
!Piet
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
raat met speeldoppen= imker moet moer elimineren
jp
jp
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
JP dit antwoord van jou is wel heel kort door de bocht!
Piet ik schreef: werkstersraat met speeldoppen= heel erg opletten.
1.- Als dit in een volk gebeurd waar werksters zusters/halfzusters zijn van de jonge moer zou dit kunnen duiden dat de moer niet goed is. Even afwachten; komt er een eitje in de "speeldop" dan zal het niet meer goed komen en moet de moer weg.
2.- Gebeurd dit met niet aan de moer verwante bijen dan komt dit in de meeste gevallen goed. Worden de "speeldoppen" wel belegd dan deze wegbreken. Dit moet je om de 7 dagen doen totdat er jonge aan de moer verwante bijen in het volk lopen.
Hans
Piet ik schreef: werkstersraat met speeldoppen= heel erg opletten.
1.- Als dit in een volk gebeurd waar werksters zusters/halfzusters zijn van de jonge moer zou dit kunnen duiden dat de moer niet goed is. Even afwachten; komt er een eitje in de "speeldop" dan zal het niet meer goed komen en moet de moer weg.
2.- Gebeurd dit met niet aan de moer verwante bijen dan komt dit in de meeste gevallen goed. Worden de "speeldoppen" wel belegd dan deze wegbreken. Dit moet je om de 7 dagen doen totdat er jonge aan de moer verwante bijen in het volk lopen.
Hans