Zijn schone volken het antwoord tegen abnormale winter sterfte?
Ik heb in ieder geval een poging gedaan om dit probleem te voorkomen of te onderdrukken.
Ik heb mijn bijen weer goed op de poten staan. Op 2 6ramers na, (over 2 weken is het broed uitgelopen) heb ik in alle kasten de raten (Hoge Broed Kamer= HBK) ramen allemaal vervangen.
De ramen en de kasten zijn allemaal uitgewisseld, en uitgekookt in de soda. De oude honingramen zijn bijna allemaal weggesmolten. Het laatste restje zit in een oude diepvrieskist, en die smelt ik dit najaar weg.
Wat opvallend positief is, dat ik zeer weinig kruipers op de tegels heb gezien. Dit is in vergelijking met vorig jaar erg opvallend. Een duidelijk teken / verschil.
Ik heb op de broedloze momenten oxaal op de ramen gesproeid, volgens het PPO advies. Dit heeft goed gewerkt. De varoa's zijn in de opbouw fase flink terug gedrongen, heb ik de indruk.
Ik heb een aardige serie vroege 6Ramers in 10Ramers gehangen, en een flink aantal vette 3Ramers weer in de isolatie 6ramers overgehangen, aangevuld met uitgeslingerde nieuwe HBK ramen. Deze volken en volkjes zijn allemaal voorzien van een jonge BF moer op een paar "goude ouwe" na, en een aantal teelt koninginnen natuurlijk.
Ik heb een aantal vliegers gemaakt, en op die manier de grote volken gesplitst. Dat beviel me erg goed. Een aantal van deze aanvliegers bouwden in 4 dagen 10 HBK ramen uit, en een week later nog 10 HBK ramen. Vervolgens werden die 10 HBK ramen vol linde honing gesleept. Dit op nieuwe ramen, je weet niet wat je ziet. Naast die grote splitsactie heb ik toch relatief veel honing gehaald, dat verbaasde me toch, dat die bijen hiertoe in staat waren, naast al dat bouwen. Hier blijkt toch wel weer uit, dat bouwen en toch veel honing halen heel goed samen gaat. Men beweerde wel dat bouwen een aantal potten honing kost, maar dat is het mij dubbel en dwars waard voor die nieuw uitgebouwde ramen.
Ik ben wel gigantisch druk geweest met die schoonmaak actie, als ik nu komende winter nog een abnormaal verhoogde sterfte heb, dan weet ik het niet meer.
Heb ik nauwelijks sterfte, dan ben ik de laatste jaren toch een 'oude vieze imker'
Schone volken ter voorkoming wintersterfte?
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte?
Hallo Hennie,
Ik heb dit jaar precies het zelfde gedaan. Omdat ik al mijn volken van suspecte afstamming wou vervangen door goede teeltmoeren, heb ik al mijn volken gebruikt om kunstzwermen te maken voor de nieuwe moeren. Deze volkjes zijn allemaal op kunstraat in schone kasten gestart.
De oude volken heb ik over gedaan aan mensen die alles verloren waren.
1 volk is een aflegger van een oud volk met de oude moer.
Tot nu toe vind ik nog geen varroa in de kunstzwermen, alleen bij het volk dat als broedaflegger is gestart heb ik mijten gezien. Dit is ondertussen behandeld. Alle oude raten zijn omgesmolten, en er is nu dus alleen raat uit uit 2006.
Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Tieme
Ik heb dit jaar precies het zelfde gedaan. Omdat ik al mijn volken van suspecte afstamming wou vervangen door goede teeltmoeren, heb ik al mijn volken gebruikt om kunstzwermen te maken voor de nieuwe moeren. Deze volkjes zijn allemaal op kunstraat in schone kasten gestart.
De oude volken heb ik over gedaan aan mensen die alles verloren waren.
1 volk is een aflegger van een oud volk met de oude moer.
Tot nu toe vind ik nog geen varroa in de kunstzwermen, alleen bij het volk dat als broedaflegger is gestart heb ik mijten gezien. Dit is ondertussen behandeld. Alle oude raten zijn omgesmolten, en er is nu dus alleen raat uit uit 2006.
Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Tieme
Hennie,
goed dat je je ervaringen van dit jaar hier plaatst.
Ikzelf ben erg benieuwd naar de dosering van het mierezuur op het bierviltje dat je gaat gebruiken t.o.v. de grootte van de te behandelen volken.
Hopelijk ga je ons hier nog meer over vertellen.
Groeten, Thomas
goed dat je je ervaringen van dit jaar hier plaatst.
Ikzelf ben erg benieuwd naar de dosering van het mierezuur op het bierviltje dat je gaat gebruiken t.o.v. de grootte van de te behandelen volken.
Hopelijk ga je ons hier nog meer over vertellen.
Groeten, Thomas
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Thomas, Ik doe een bierfiltje in een boterham zakje, en spuit er 10Ml 100% mierenzuur in. Dan vouw ik het plastic dubbel, om het zuur in het filtje te laten trekken. Er zijn imkers die doen alle zakjes in een grote zak, en leggen het geheel in de diepvries. Het zuur gaat dan in kristallen over, en verdampt dan langzaam weer boven de warmte van het volk. De werking is dan in het begin minder schok achtig. Voor 1 Broed Kamer gebruik ik 1 filtje, en voor 2 kamers leg ik ook wel een 2e op de bodemlade. De vlieglat moet erin(2 sleuven breed) Ik geef de eerste keer 6 Ml, om de bijen aan het zuur te laten wennen. Nu met dit koelere weer zal het goed gaan. Is het heet weer, dan is het oppassen. De eerste keer leg ik de plaatjes met schemer donker erop. Doe je dat bij vliegweer, dan willen de terugkerende bijen de kast eerst niet in, en blijven op de plank zitten. Let erop dat de bijen er niet massaal uit rennen, en allemaal tegen de buitenkant van de kast gaan zitten. In zo'n geval het plaatje er uit trekken. Schuif er geen filtjes in, als er voer en bijen in de voerbak zitten. De bijen blijven in de bak, en verzuipen in het voer omdat ze niet weg kunnen komen. Behandelingen met filtjes, doe ik om de 4 dagen. 6 keer overlapt een broedperiode van 24 dagen. Valt er na 2 keer weinig uit, dan zou je de behandeling kunnen staken, als je eerder al met oxaal of andere middelen behandelt hebt.heidecap schreef:
Groeten, Thomas
Hennie....