Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Tieme »

Hallo Albert,

Hierbij dan de fotos. Mijn bedoeling was de TBH te kunnen combineren met een honingkamer. Niet gehinderd door enige kennis omtrent de imkerij was begonnen mt bijenhouden in Kameroen. Al gauw kwam ik er achter dat de vele behandelingen en controles die in de europese boekjes staan, met een prikkelbare bij geen groot plezier zijn.
Volken in TBH waren kalmer dan volken in vierkante bakken.

Daarnaast bleek al gauw dat de volken aldaar broedbakken met raampjes niet koloniseren en bakken met toplatten wel. Ik zocht dus een methode waarbij ik volken in een TBH kon krijgen maar wel een bak op kon zetten om ze op termijn op raampjes te krijgen.

Het resultaat is een TBH met als bovenomtrek de maat van een gewone broedbak.

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk er wel eens over om dit type bak ook hier te proberen. Maar mijn bijen zijn niet agressief, en dus voel ik de noodzaak wat minder.

Tieme
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Tieme schreef: Daarnaast bleek al gauw dat de volken aldaar broedbakken met raampjes niet koloniseren en bakken met toplatten wel.
Tieme, wat bedoel je met koloniseren? Dat een volk er spontaan in duikt?

Mooie fotoos van je TBH! Ik kan niet goed zien of je TBH schuine zijwanden heeft. Het lijkt van niet? In mijn TBH met rechte zijwanden bouwden de bijen de raat aan de zijwand. Wellicht dat je bijen in Kameroen (ander ras?) dat anders aanpakten?
Die TBH met gewoon rechte wanden heb ik daarom inmiddels al weer afgebroken en er weer wat anders van gemaakt. Ik ben reuze benieuwd of de bijen dat vastbouwen aan de zijwanden echt niet zullen doen in de mini-TBH met schuine wanden (dat kan ik helaas pas volgend jaar uittesten).

Ik heb overigens bewust smallere nokjes tussen de toplatten zodat er minder snel bijen tussen raken. Die nokjes zijn gewoon geplakt met houtlijm, en dat blijkt tot dusverre sterker dan de plakkracht van propolis.
Albert
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Albert,

De hoek van de foto is wat ongelukkig, maar de kast heeft de zelfde hoek als een gewone TBH. Deze is alleen dieper.

In Kameroen kun je een bijenkast neerzetten en er een oude raat inhangen. Zwermen komen dan vanzelf binnen. Dit heeft een succeskans van 50%. Dat wil zeggen ik had 5 volken bij het neerzetten van 10 kasten.

Vastbouwen doen de bijen de raten aan de schuine kant niet. Dit is ongeacht het ras. In Kameroen werkten we met A. mellifera adansoni, maar in Nederland werken mensen met allerlei bijen in Kirchhainers, en daar wordt ook niet vastgebouwd. De schuine wand werkt dus gewoon.

Tieme
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hallo Tieme,

Je schrijft:"de kast heeft de zelfde hoek als een gewone TBH". Ik neem aan dat je daarmee de her en der aanbevolen hoek van max. 60 graden bedoeld?
Ik heb zelf de hoek van mijn mini-TBH 45 graden gemaakt. Enerzijds om de kans op vastbouwen nog verder te verkleinen, en anderzijds natuurlijk omdat dit zo gemakkelijk te maken is.
Baseer je je conclusie dat de bijen in onze omstreken ook niet aan schuine wanden vastkitten alleen op de Kirchhainers (want die schuine wanden zijn toch bovendien van kunststof)?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Tijdens het bouwen hangen de bijen in zeshoeken met z'n allen aan elkaar.
Bij rechte wanden komen om de andere regel een halve zeshoek te kort, dan bouwen ze het maar vast.
Als de wanden schuin zijn is elke volgende regel 1 of 2 zeshoeken minder. De buitenste bijen haken dan letterlijk af. De tros van aan elkaar gehaakte bijenzeshoeken wordt dan elke regel smaller. Gevolg: niet vastbouwen tenzij een klein kitplekje op de regels waar dat toevallig zo uitkomt.
Bij rechte wanden kan in theorie vastbouwen ook voorkomen worden door de kunstraat zo te hangen dat de bovenste regel precies iets minder dan een halve celmaat aan weerskanten overlaat; dan is de tweede regel 1 cel korter en wordt er niet vastgebouwd.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

A. mellifera adansoni, maar in Nederland werken mensen met allerlei bijen in Kirchhainers, en daar wordt ook niet vastgebouwd.
beste,

bij mij plakken ze de boel wel eens vast vervelend en ondanks de schuine hoek. welke imker heeft dit wel vaker waargenomen?

jp
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Uitzonderingen daargelaten wordt die hoek wel gerespecteerd. Zoals ook in de reactie van Rob van Hernen is te lezen, wil dat vastbouwen wel eens gebeuren bij ruimtegebrek. Bij mij zijn de raatjes in de kirchhainers nooit vastgebouwd. Maar, bijen blijven bijen.

Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

wil dat vastbouwen wel eens gebeuren bij ruimtegebrek.
dat zou inderdaad heel goed kunnen zal er eens op letten

jp
Bart Maes
Contacteer:

Bericht door Bart Maes »

Ik heb een TBH laten bouwen en laten beschilderen op de manier zoals in Afrika. Het is een prachtig om te zien.
Ik heb een cad-tekening van een TBH gemaakt. Als er interesse is moeten jullie maar mailen dan stuur ik een PDF.

Wat betreft de grootte van mijn TBH verwacht ik in eerste instantie niet veel problemen. De inhoud van een broedkamer (spaarkast) is ca. 0,03m³. De inhoud van m'n TBH is ca. 0,09m³, 3 broedkamers dus.

Waarom een TBH? Ik heb altijd al een korfvolk willen hebben. Maar een korfvolk is niet te "corrigeren". Bijvoorbeeld het zwermen, de grootte, etc (zie onderwerp Volle korf).
Van een TBH kan een veger gemaakt worden, het volk kan worden gecontroleerd op doppen, etc. Het kan mijns inziens een nagenoeg bijna de zelfde behandeling krijgen als de volken in spaarkasten.
Ook is het mogelijk honing te oogsten. Alleen dan in de vorm van raathoning.
Verder is een TBH voor mij een experiment, uitproberen (innovatie) of het lukt.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik
Met interesse en groeiende belangstelling [:)] heb ik dit item doorgelezen en ik ben er ook wel voor te vinden. Gewoon als experiment en om te zien hoe het uitvalt. Het euvel dat je de honing niet kan slingeren is niet echt onoverwinnelijk, want ik heb enkele vrienden die meer voor raathoning dan voor het klassieke potje honing te vinden zijn. Maar Johan, wat ik me afvraag is hoe je een volk in je TBH gaat bijvoeren. Plaats je soms de voederbak op de bodem van de kast? Ooit plaats ik toch nog wel eens een korfvolk in de boomgaard, maar dat je een TBH - volk beter kan manipuleren is een duidelijk groot voordeel tegenover de korfimkerij.

Hoeveel zou de inhoud zijn van een simplexkast met drie broedbakken?

mvg. Bart
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Bart,

Voeren kan met een bak op latjes op de bodem achterin de TBH. Vaak heb je daar ruimte genoeg voor. Alleen bij extreem sterke volken zal dit niet lukken en zal met een boardman ingang voederapparaat gevoerd moeten worden.

Tieme
Plaats reactie