Ervaringen met Bienenwohl

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jpronk
Contacteer:

Ervaringen met Bienenwohl

Bericht door jpronk »

Hallo,

Voor de bestrijding van de varroamijt gebruik ik al een aantal jaren Thymovar of Api Life Var. Dit naar alle tevredenheid overigens.

Ik denk er echter over om voor de varroabestrijding dit jaar Bienenwohl te gaan gebruiken. Voordat ik dat doe zou ik graag van anderen horen wat hun ervaringen zijn met dit middel. Graag zou ik daarom een antwoord willen hebben op de volgende vragen:

- Is de toediening van Bienenwohl werkelijk zo eenvoudig (druppelen met bijgeleverde druppelaar) als de fabrikant doet geloven?
- Is de werking net zo effectief als Thymovar of beter?
- Is een blokbehandeling (3 opeenvolgende keren 10 tot 15 ml druppelen met tussenpozen van 6 dagen) na afname van de laatste honing eind augustus/begin september voldoende? Of is het ook aan te raden nog een keer te druppelen in december als de volken echt broedloos zijn? Of in het vroege voorjaar voor de eerste honingafname als er nog niet al teveel broed is?
- Kan je tijdens het invoeren met wintervoer met Bienenwohl behandelen? (door voerbak eraf te halen, te druppelen en dan de voerbak weer terug te plaatsen).

Graag hoor ik uw ervaringen. Alvast bedankt!

Groet,
Joris Pronk
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Ervaringen met Bienenwohl

Bericht door Tieme »

Hallo,

Vorig jaar heb ik met bienwohl behandeld, en nabehandeld met Apiguard. Bij de nabehandeling vielen nog veel mijten.
Of het dus als winterbehandeling alleen geschikt is zou ik niet durven zeggen.

Ik heb dit jaar ook een volk behandeld, en ditmaal is de mijtval even gedaald van 54 in een week naar 5 in een week.

Maar ik dit volk zal ik nabehandelen.

Ik denk wel dat het gedurende de zomer een handig middel is voor de volken die wat veel mijtval hebben. De toediening is inderdaad zo handig als men doet geloven, en het kan tijdens het voeren.

Tieme
Plaats reactie