Zwaar beroverij...
Moderator: Hans van der Post.
Zwaar beroverij...
Hi!
Sinds 2 dagen moet ik ingang van een volk hebben gesloten wegens zwaar beroverij (niet door de bijen van het zelfde stal). Hoe kan ik de vreemde bijen laten uitvliegen ??? Ik heb zelf bedacht: Plotseling de ingang laat open, de vreemd bijen hebben behoeven aan vluchten, daarom zouden veel vreemden bijen naar buiten lopen dan de bijen van de kast zeft, na ongeveer 1 of 2 minuten weer de ingang dicht maken om te voorkomen dat de vreemde bijen teruggekomen voor rooftocht... naar een tijdjes zullen de vreemde bijen weg vliegen omdat er is niets te roven terwijl de home-bijen zullen rond vliegen opzoeken naar de ingang en het aantal is ook weinig ... als ik zo herhaal een paar keer per dag, de roverij snel is opgelost...
Graag UW ( Uw Uw Uw Uw Uw ) mening er over met maakkelijk woorden ...
Hartelijk danken.
Taton.
Sinds 2 dagen moet ik ingang van een volk hebben gesloten wegens zwaar beroverij (niet door de bijen van het zelfde stal). Hoe kan ik de vreemde bijen laten uitvliegen ??? Ik heb zelf bedacht: Plotseling de ingang laat open, de vreemd bijen hebben behoeven aan vluchten, daarom zouden veel vreemden bijen naar buiten lopen dan de bijen van de kast zeft, na ongeveer 1 of 2 minuten weer de ingang dicht maken om te voorkomen dat de vreemde bijen teruggekomen voor rooftocht... naar een tijdjes zullen de vreemde bijen weg vliegen omdat er is niets te roven terwijl de home-bijen zullen rond vliegen opzoeken naar de ingang en het aantal is ook weinig ... als ik zo herhaal een paar keer per dag, de roverij snel is opgelost...
Graag UW ( Uw Uw Uw Uw Uw ) mening er over met maakkelijk woorden ...
Hartelijk danken.
Taton.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Zwaar beroverij...
Taton welkom op dit forum.
Je kunt tegen donker de kast openen dan vliegen de roofbijen er uit en sluit hem in het donker.
Houd de kast een dag dicht en open deze in de avond een uur voor zonsondergang.
De vliegspleet verkleinen tot twee bijen breed en een bij hoog. Hou de vliegspleet voorlopig klein.
Als je voert doe dit dan in de avond en zo dat de voerbak(je) de volgende ochtend leeg is.
sterkte
Hans
Je kunt tegen donker de kast openen dan vliegen de roofbijen er uit en sluit hem in het donker.
De vliegspleet verkleinen tot twee bijen breed en een bij hoog. Hou de vliegspleet voorlopig klein.
Als je voert doe dit dan in de avond en zo dat de voerbak(je) de volgende ochtend leeg is.
sterkte
Hans
[quote]Geplaatst door Hans van der Post
----
Hartelijk dank Hans. Ik zal dit forum regelmatig moeten lezen.
----
Hartelijk dank Hans. Ik zal dit forum regelmatig moeten lezen.
---Hans van der Post schreef:
sterkte
Hans
Hi Hans,
Ik heb precis gedaan wat U heeeft geschreven, vanochten (22-8-06, 07H00 in Eindhoven) zie ik weer massa roofbijen rennen naar binnen. Gisteren avond toen ik een uur voor zonsondergang de ingang open (tot twee bijen breed en een bij hoog), lopen de bijen van de kastzelf heel rustig naar buiten, en bleven bij de ingang, heel normaal dus ...
Ik ga vanavond tegen het donker de kast openen dan vliegen de roofbijen er uit en sluit hem in het donker... en veder wil ik Uw advies horen,
Graag in maakelijk woorden Hans. Groetjes.

Taton
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Bijen hebben een klok als er om 12 uur iets te halen is zijn ze aanwezig
Als bij zonsopkomst de "winkel" open is en je gaat om 7.00 uur bij de kast kijken dan zijn ze weer aanwezig. Ik hoop dat je de kast weer dicht hebt gedaan. Je moet de tijd door breken dat de kast open is -winkel- dus de kast minsten een dag en nacht dicht houden.
Verder ga ik mij afvragen of er nog wel bijen in de geroofde kast zitten. Als je de vliegspleet tot twee bijen breed verkleint moeten ze dit kunnen verdedigen als er een raam of vier bijen in zitten.
Zou eens gaan inspecteren dat de kast een nacht en dag dicht heeft gezeten.
Hans
Als bij zonsopkomst de "winkel" open is en je gaat om 7.00 uur bij de kast kijken dan zijn ze weer aanwezig. Ik hoop dat je de kast weer dicht hebt gedaan. Je moet de tijd door breken dat de kast open is -winkel- dus de kast minsten een dag en nacht dicht houden.
Verder ga ik mij afvragen of er nog wel bijen in de geroofde kast zitten. Als je de vliegspleet tot twee bijen breed verkleint moeten ze dit kunnen verdedigen als er een raam of vier bijen in zitten.
Zou eens gaan inspecteren dat de kast een nacht en dag dicht heeft gezeten.
Hans
------Hans van der Post schreef:
Bijen hebben een klok als er om 12 uur iets te halen is zijn ze aanwezig............
Hi Hans,
Ik heb de kast weer vanavond dicht gedaan, de bijen bezet 10 ramen plus een beetjes bijen op boven bak met voer, onder kast heb ik 2de gaasbodem gezet...de afstand tussen twee gaasbodem ± 5 cm... honing overhevelen door het rooster heen is dan onmogelijk, dus kan de kast langer dicht blijven, ik zee het probleem dat zij niet wil verdedigen, ik heb ook 1 raam met gesloten broed van andere volk versterken... met een hoop over een tijdjes als de nieuw jonge bijen uitgekomen zij kunnen tegen de rovers, helaas zijn ze geen stuifmeel kunnen halen.
Ik ga proberen tot het eind van sept deze volk reden omdat de nieuwe koningin pas een week aan de legt is.
Hartelijk danken Hans.
-
- Contacteer:
Hallo Taton,
Wat ik al meermaals met succes heb toegepast bij roverij is het volgende.
Strooi een flinke hoeveelheid gemalen kaneel over de raten. De rovende bijen krijgen zo een zeer specifieke geur en mogen hun eigen (sterke) kast niet meer in. Er zit niets anders op dan onvericht ter zake terug te keren naar het geroofde volk. Het geroofde volk is nu versterkt.
Natuurlijk is het daarna niet meer mogelijk om honing te oogsten. Maar daar is het toch ruim laat voor.
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Strooi een flinke hoeveelheid gemalen kaneel over de raten. De rovende bijen krijgen zo een zeer specifieke geur en mogen hun eigen (sterke) kast niet meer in. Er zit niets anders op dan onvericht ter zake terug te keren naar het geroofde volk. Het geroofde volk is nu versterkt.
Natuurlijk is het daarna niet meer mogelijk om honing te oogsten. Maar daar is het toch ruim laat voor.
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Goedenavond, Theo,buckfast_beekeeper schreef:
Hallo Taton,
mvg
Theo
Ik vind dit wel een hele leuke vindingrijke variant.
Toch vind ik het zeer opmerkelijk dat bijen die doorgaans erg instinctief handelen, bijvoorbeeld in hun verdedigingsdrang, zich zomaar laten wegsturen naar een vreemde kast.
Ik zou juist verwachten dat ze zich koppig tegen beter weten in door eigen volk lieten afsteken ...
Groeten, Thomas
- Hartelijk dank voor de tips Theo, ik zal het proberen want zo zwaar beroving beschouw ik deze volk als verlies... ook 10 kg zuikerbuckfast_beekeeper schreef:
Hallo Taton,
Wat ik al meermaals met succes heb toegepast bij roverij is het volgende..........

Taton.