Beste mensen,
Bij ons in Wapserveen in het hoogstamboomgaardje staat de Nashi-peer (Pyrus pyrifolia) al een week of drie te gonzen van de wespen. Op dit moment, als wij ze lekker beginnen te vinden, hebben ze de helft al ongeveer op.[}:)]
Wat vooral opvalt is dat de hoornaars er ook van eten, terwijl altijd beweerd wordt dat hoornaars niet, zoals duitse wespen, aan het eind van het seizoen in zoet geïnteresseerd raken. In zekere zin klopt dat ook wel. De enige andere plek waar we de hoornaars zien is de blauwe-bessen-afval-hoop[:)], maar daar eten ze alleen de duitse wespen (zijn er genoeg:D). Het enige zoet wat ik ze zie eten zijn die gekke Nashi-peren.
Leek me curieus genoeg om hier even te vermelden, of heeft iemand een verklaring?
Elmar
Hoornaars eten Nashi-peren
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Hoornaars eten Nashi-peren
Ik heb in de nazomer in Frankrijk de hoornaars op gistende vijgen zien snoepen. Deze lagen onder de boom/heester. Maar verder nergens anders.
Ook hun nest heeft dan in die tijde geen larven meer waar zoetstof is op te halen.
De larve geven als "dank" voor het voedsel - voorgekauwde insecten - een druppeltje zoetstof.
Hans
Ook hun nest heeft dan in die tijde geen larven meer waar zoetstof is op te halen.
De larve geven als "dank" voor het voedsel - voorgekauwde insecten - een druppeltje zoetstof.
Hans
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hier in de noordelijke Dordogne, waar de hoornaar veelvuldig voorkomt. We hebben bv 2 nesten in de noordelijke schuurmuur en 1 nest op geringe afstand in een (holle) betonnen electriciteitsmast. De hoornaars hier vergrijpen zich aan druiven, appels en peren, bovendien aan overrijpe charentais meloenen op de groentetuin en restanten meloen op de composthoop. Niet erg kieskeurig dus.
groeten meindert
groeten meindert
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
In mijn jeugd hadden wij een 'bloedende' berkenboom. Op het stromende sap fourageerden vooral dagpauwogen en hoornaars samen de hele zomer.