De zwerm bleef maar vliegen, kon maar niet beslissen waar ze in de hazelnoten boom wilde gaan zitten. Gelukkig aan de binnenkant in mijn tuin, en niet aan de straat kant. De buren hebben het niet gemerkt, denk ik. Uiteindelijk gingen ze in 4 a 5 trosjes zitten. Ik had eigenlijk verwacht dat ze wel terug zouden vliegen, maar dat deden ze niet.

Toen de vangzak maar weer aan de telescopische ramenwastok gemonteerd. Deze vangzak heeft mijn vrouw al jaren geleden eens van een gladde regenjas stof gemaakt. Ik had een hoepel gemaakt van koperen waterleiding buis.
Je stoot de vangzak omhoog tegen de tak waar de bijen aanhangen, en de tros valt /glijdt onder in de meter lange zak.
De bijen vliegen er nauwelijks uit. Gelijk de andere trosjes erbij in gestoten. Daarna de stok gebotst, en de zak om de stok heen gedraaid. De bijen kunnen er niet te lang in blijven zitten (max 1/2 uur) anders stikken ze omdat het niet ventileert.

Aan de kast hing inmiddels een rol bijen tot aan de deksel, die op de voerbak stond. Daar was ook een moertje ondergekropen, en de bijen waren bezig naar boven te lopen. Moer gepakt, en in een kokertje in de kieps gepint. Bijen erin geveegd, en toen de vangzak nog eens gebotst, en toen in de kieps gestort. Gaat prima, omdat de stof glad is, en de bijen zich er niet aan vast kunnen houden.

Toen heb ik er nog 4 moeren uitgevangen en in kokertjes gedaan.

In de namiddag heb ik de bijen in een honingkamer gestort, met een koninginnen rooster eronder. Dat ene moertje in het kokertje heb ik tussen de natte uitgeslingerde nieuwe ramen gehangen. Ik heb uit de kast waar de zwerm uitkwam 2 ramen met gesloten uitlopend broed gepakt en bij de zwerm in de kast gehangen. De kast waar de zwerm uitkwam heb ik de doppen gebroken. Geen moeren in laten lopen. Morgen kijk ik wel of het volk bruist. Anders haal ik de JK eruit, en voer dan later een bevruchte JK in van de nieuwe zweedse lijn. Ook de 6 ramer krijgt na het weghalen van de onbevruchte jk, een stand bevruchte nieuwe.
Het kan zijn dat ik de plaatjes nog wat langer in het kooitje laat. Het kan geen kwaad de bijen even langer te laten wennen, omdat ze natuurlijk een onbevruchte verwachten.
Leuk, zo´n zwerm, maar wel een raar tijdstip. Maar het zal mijn schuld wel zijn geweest, niet die van de bijen.
Ik heb op mijn Buckfast (pedigree) pagina knop foto´s meer foto´s staan van deze zwerm.
http://home.hetnet.nl/~buckfast/
hennie...