dekplaat of kranten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc
Contacteer:

Re: dekplaat of kranten?

Bericht door marc »

Hans, mijn berekeningen gingen over condensvorming op wanden, alle voorbeelden waren hedendaagse kastwanden zoals we die als imkers kennen, geen muren of zo.
Waterdamp is lichter dan lucht en blijft onder het deksel hangen, vandaar ook dat we daar de meeste condens waarnemen. Het is nu juist mijn punt dat we met onze EPS kasten dat vocht niet op natuurlijke weg kwijt kunnen en daardoor waarschijnlijk onze bijen aan het waaieren zetten om deze waterdamp langs beneden weg te drijven. Bij koud winterweer komt daarvoor koude lucht in de plaats met weer opwarming en condensvorming tot gevolg... Als we hen van dit werk konden verlossen staan we een stap verder, snap je.

Het is natuurlijk niet alleen om de bijen arbeid te besparen dat de aanpak van de condensatie belangrijk is. Koude op zich is voor elk levend wezen tot op zekere hoogte draaglijk maar de combinatie koude+vocht is gevaarlijk, bovendien gedijen schimmels, bacteriën en virussen uitstekend in een vochtiger klimaat.

Nog even reageren op je opmerking :
...als er in de zomer condensatie in een kast optreedt is of de kast te groot of het volk te klein om de juiste vochtigheid -lees warmte- handhaven...
Dit klop niet, hoe kleiner het volk hoe minder waterdamp er geproduceerd wordt, hoe groter de kast (de vrije ruimte rond het volk) hoe beter de verluchting, beiden leiden tot minder condens.
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Marc,

Er zijn al veel discussies geweest over het al dan niet (volledig) isoleren van kasten. Waar het mij om ging is alleen het isoleren van de bovenplaat. Als er condensvorming is in een ruimte dan treedt dat op op de koudste oppervlakken. Als je 's zomers een koud glas bier drinkt dan slaat daarop condens neer, niet op het warmere tafelblad. Zo werkt het ook met de geisoleerde dekplaat. Het lijkt me gezonder voor de bijen om die (onvermijdelijke) condens langs de wanden naar beneden laten lopen dan het in de tros laten druppelen.
Jouw onderzoek vind ik zekere de moeite waard, in ben benieuwd naar de uitkomst.

groet,
Hennie
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hier even in vier stappen hoe ik tewerk ga bij de winterafdekking van mijn bijenkasten.
Afbeelding
1° boven mijn ramen leg ik een vel plastiek waar een gaatje in is voor de voedering
2° daarboven komen mijn afdekramen met dubbel glas.(die door het vel plastiek niet vastgekleefd worden door de bijen )
3° daarboven wat krantenpapier
4° daarboven een plaatje isomo met een steen als gewicht om goed aan te drukken,en dan het deksel erop natuurlijk.

.
Onderaan wordt de varoalade verwijderd .De kast laat ik door middel van spieën wat voorover hellen om het vocht langs de vlieplank te laten afvloeien. Zo ga ik al jaren tewerk .
groetjes uit Vlaanderen

roger
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Hans,
Verbranding vocht" hoort een bijenkast te verlaten als damp en dat kan maar op een manier en dat is via het vlieggat of bodem ventilatie.
Naar ik meen is er ook nog "bovenventilatie "
Vgr, Minne.
Plaats reactie