Nu Apistan.. dom of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hilde V
Contacteer:

Nu Apistan.. dom of niet?

Bericht door Hilde V »

Besten,
Is het ok om nu nog Apistan strips te hangen in mijn volkje? In welk geval zouden jullie het wel of niet doen? Of misschien staat dit al elders beschreven...
Groeten
Hilde
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Nu Apistan.. dom of niet?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Hilde,

Apistan is nu wel rijkelijk laat. Ze moeten nog, als ik me vergis verbeter me, 6 weken in de volken. Dan zijn we ongeveer 3de week november. De kans dat de temperatuur of het weer in het algemeen nietmeer toelaten om ze te verwijderen is niet uitgesloten. Een hele winter in de volken is ook af te raden (resistentie). Normaal pas je deze strips toe direct na de zomer oogst. Zeg maar van begin augustus tot half september.

Wil je nu nog een varroa behandeling uitvoeren zal bijvoorbeeld oxaalzuur druppelen een beter alternatief zijn. Als eerste behandeling is ook dit al rijkelijk laat. Op het forum is rond oxaalzuur en mierenzuur zeker voldoende te vinden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Eén of meerdere keren behandelen met mierenzuur kan nu nog, oxaalzuur is voor de broedloze periode (een drietal weken na de eerste vorst) bij > 5° C
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Tijdens mijn beginnerscursus geleerd: Apistan (ondanks dat het nog verkocht wordt) niet meer gebruiken... Mijten zijn er langzamerhand resistent voor geworden.

En het is te laat nu...
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hilde,

Niet meer gebruiken dat spul. Wij willen toch Natuurzuivere honing aan onze klanten leveren. De actieve stof lost op in de was en dat geeft op den duur problemen. Als er zich te veel actieve stof in de was ophoopt, komt het ook in de honing terecht. Aangezien we met z'n allen dit product jaren achter elkaar gebruikt hebben, zit er al behoorlijk wat van die actieve stof in onze was (lees kunstraat).

Ik gebruik de Nassenheider Horizontaal methode. Als je hierin 85% mierenzuur doet, dan kun je hiermee de hele maand oktober nog de mijten bestrijden. Lees meer over het apparaatje en de horizontaal methode op de website van Jan Tempelman. De website van deze meneer staat vast onder het tabblad 'links' op deze webpagina. Als je Duits kunt lezen kun je ook naar de website van de producent gaan:
http://www.nassenheider.com

Ik ga eerdaags voor de tweede behandeling starten. De methode bevalt mij goed.

Groeten...............

Gerard Boswinkel
Plaats reactie