Romeé, een beter argument om aan jouw onderzoek mee te doen heb ik nog niet gehoord![;)]Ook de deelnemers aan beefriends hadden maar 8 % bijensterfte dit voorjaar (landelijk 26%)
Ati
Romeé, een beter argument om aan jouw onderzoek mee te doen heb ik nog niet gehoord![;)]Ook de deelnemers aan beefriends hadden maar 8 % bijensterfte dit voorjaar (landelijk 26%)
Stel dat het experiment resulteert in een leefbare samenleving van varroa en bijen (wederzijdse aanpassing c.q. varroatolerantie), dan is dit nog geenszins een garantie voor of op het vasteland. De interacties van het bijenvolk mbt de ecologie van een eiland zijn aanzienlijk minder complex dan op het land. Tevens is er op een eiland veelal minder genetische variatie van de soorten.Romee schrijft: In haar stuk bepleit zij een experiment gericht op natuurlijke aanpassing op een eiland, zoals bv prof. Ingemar Fries reeds enige jaren uitvoert.
Piet, je hebt gelijk.De kleur groen nodigt ons uit en spoort ons aan om een oversteek te maken. We mogen er dus vanuit gaan, dat het betrouwbaar en veilig is.
Voor mijn begrip Piet: ik neem aan dat je verwacht dat het uiteindelijke kweekresultaat zal zijn een bepaalde bij die is aangepast aan een bepaalde varroa, en een bepaalde varroa die is aangepast aan een bepaalde bij. Laat je ze vervolgens los op het vasteland dan worden ze daar alras geconfronteerd met andere bijen of varroa, en gaat de "samenwerking" de mist in.Piet Jager schreef:
[quoteDe interacties van het bijenvolk mbt de ecologie van een eiland zijn aanzienlijk minder complex dan op het land. Tevens is er op een eiland veelal minder genetische variatie van de soorten.
en .... populatie dynamiek = o.a. kleinere volken inwinteren (zie b.v. overwinterende schoorsteenvolken).Maarten schrijft: Daarvoor hebben weer immes nodig met een relatief lage trostemperatuur in de winterzit, zoals van origine de zwarte bij.
en... dan zijn we weer helemaal bij afen .... populatie dynamiek = o.a. kleinere volken inwinteren
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten