vespa velutina
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
vespa velutina
ik lees net in het imkerblad voor de Dordogne "abeille perigourdine" dat een nieuwe exoot is gesignaleerd in zuid west frankrijk, een op de hoornaar gelijkende wesp, die van oorsprong thuis hoort in india, thailand en verder z.o. azie.genaamd vespa velutina (fluweelwesp??) Opmerkelijk is dat hij voor het eerst als velutina werd gedetermineerd in november!! 2005, zich tegoed doende aan half rotte khaki's.De velutina is gemakkelijk te herkennen aan de op fluweel lijkende bruin/zwarte thorax In 2006 werd hij verder waargenomen in de Lot&Garonne,Dordogne,Hautes Pyrenees,Landes, Charente maritime en Gironde.Hij schijnt ingevoerd te zijn met een container aardewerk uit China, hetgeen in 2004 gebeurd moet zijn. Opvallend is de zeer snelle verspreiding en men verwacht dat hij snel aan de belgische grens zal zijn en wellicht verder noordelijk.
Dit soort hoornaar blijkt volgens imkers die hem dit jaar hebben meegemaakt een ware bijenrover te zijn.Vliegt stationnair voor de bijenkast,overvalt zwaar beladen haalbijen die thuis komen,steekt ze, verscheurt ze en neemt ze mee naar haar nest.In Azie valt ze ook bijenkasten binnen om zich aan het broed te goed te doen, volgens kenners hier minder waarschijnlijk door een andere bouw van de kasten.Voor de mens lijkt ze even ongevaarlijk te zijn als de gewone europese hoornaar.Zelf heb ik hem nog niet waargenomen hier in de Perigord vert, het uiterste noorden van de Dordogne.
groeten meindert
Dit soort hoornaar blijkt volgens imkers die hem dit jaar hebben meegemaakt een ware bijenrover te zijn.Vliegt stationnair voor de bijenkast,overvalt zwaar beladen haalbijen die thuis komen,steekt ze, verscheurt ze en neemt ze mee naar haar nest.In Azie valt ze ook bijenkasten binnen om zich aan het broed te goed te doen, volgens kenners hier minder waarschijnlijk door een andere bouw van de kasten.Voor de mens lijkt ze even ongevaarlijk te zijn als de gewone europese hoornaar.Zelf heb ik hem nog niet waargenomen hier in de Perigord vert, het uiterste noorden van de Dordogne.
groeten meindert
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Re: vespa velutina
"Voor de mens lijkt ze even ongevaarlijk te zijn als de gewone europese hoornaar."
Kwas eens op een hotelkamer in Gwalior - midden India- waar tientallen van deze schitterende wespen bij het raam zaten: een nest achter de gordijnroede. De baas zei: 'geeft niks ze doen echt niks'. Dat bleek te kloppen, ik was moe, heb heerlijk geslapen, en de volgende morgen waren ze door een gat in de muur naar buiten aan het vliegen, Ze leken me wat vliegvlugger dan onze hoornaars.
Kwas eens op een hotelkamer in Gwalior - midden India- waar tientallen van deze schitterende wespen bij het raam zaten: een nest achter de gordijnroede. De baas zei: 'geeft niks ze doen echt niks'. Dat bleek te kloppen, ik was moe, heb heerlijk geslapen, en de volgende morgen waren ze door een gat in de muur naar buiten aan het vliegen, Ze leken me wat vliegvlugger dan onze hoornaars.
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
Op tforum is waarschijnlijk al eens iets gesgreven over deze hoornaar.
met een niets ontziend filmpje.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... en,filmpje
met een niets ontziend filmpje.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... en,filmpje
-
- Contacteer:
hans, de hoornaar in het filmpje wordt de japanse hoornaar genoemd, 5 keer zo groot!! als de europese. De velutina is ietsje kleiner dan de europese.
meindert
meindert
- maartenkleijne
- Moderator
- Contacteer:
5x zo groot Meindert?
Kgeloof dat je dit te goeder trouw aanhaalt, maar ik meen toch dat een hoornaar al vrij dicht naar de maximale grootte gaat van een vliegend schepsel dat overeind gehouden moet worden met een chitinepantser. Er zijn wel kevers die groter zijn maar die vliegen niet als hoofdzaak, en vlinders maar die hebben geen sterk chitine pantser nodig.
Wie weet de ware grootte van deze Japanse hoornaar, volgens mijn herinnering wel ietsje groter dan onze; of zwam ik Meidert?
Kgeloof dat je dit te goeder trouw aanhaalt, maar ik meen toch dat een hoornaar al vrij dicht naar de maximale grootte gaat van een vliegend schepsel dat overeind gehouden moet worden met een chitinepantser. Er zijn wel kevers die groter zijn maar die vliegen niet als hoofdzaak, en vlinders maar die hebben geen sterk chitine pantser nodig.
Wie weet de ware grootte van deze Japanse hoornaar, volgens mijn herinnering wel ietsje groter dan onze; of zwam ik Meidert?
-
- Contacteer:
maarten,
verhaal over de japanse hoornaar speelde op het forum voordat ik mijn eerste stappen hierop durfde zetten!! Hans gaf een link op die ik heb bekeken en ik geef je slechts de reaktie weer van een van de toenmalige forumleden die het filmpje op national geographic had gezien. 5 keer zo groot lijkt me ook een "beetje" overdreven maar de filmmakers hadden de hoornaar in kwestie kennelijk zo indrukwekkend gefilmd dat die indruk was ontstaan. Waar het mij om ging in mijn reaktie was om te onderstrepen dat we het bij de velutina niet over de japans hoornaar hebben. Overigens maken de imkers zich hier geen grote zorgen om deze nieuwkomer. Zoals een imker zegt : "we hebben al veel grotere bijenmoordenaars gehad, zoals Gaucho en Regent"
groeten
meindert.
verhaal over de japanse hoornaar speelde op het forum voordat ik mijn eerste stappen hierop durfde zetten!! Hans gaf een link op die ik heb bekeken en ik geef je slechts de reaktie weer van een van de toenmalige forumleden die het filmpje op national geographic had gezien. 5 keer zo groot lijkt me ook een "beetje" overdreven maar de filmmakers hadden de hoornaar in kwestie kennelijk zo indrukwekkend gefilmd dat die indruk was ontstaan. Waar het mij om ging in mijn reaktie was om te onderstrepen dat we het bij de velutina niet over de japans hoornaar hebben. Overigens maken de imkers zich hier geen grote zorgen om deze nieuwkomer. Zoals een imker zegt : "we hebben al veel grotere bijenmoordenaars gehad, zoals Gaucho en Regent"
groeten
meindert.
- maartenkleijne
- Moderator
- Contacteer:
In elk geval lijkt mij de komst van de velutina goed nieuws: het is een schitterend beest, nog mooier dan onze hoornaar.
-
- Contacteer:
Ik heb het betreffende filmpje van de japanse hoornaar nog op mijn harddisk staan.
Deze hoornaar is ongeveer drie keer zo lang als een bij.

De bij vliegt achter de hoornaar langs.
groet,
Hennie
Deze hoornaar is ongeveer drie keer zo lang als een bij.

De bij vliegt achter de hoornaar langs.
groet,
Hennie
- maartenkleijne
- Moderator
- Contacteer:
Bedankt Heniie, vervaarlijk beest, ietsje groter dan onze hoornaar, stuk groter dan de velutina, mag van mij in Japan blijven.
-
- Contacteer:
Weinig verschil met onze hoornaar zo te zien,alleen de kop wat geler precies .
roger
roger