Suiker in plastic en slootwater

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Suiker in plastic en slootwater

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wat ik had verwacht is uitgekomen: een opmerking over het slootwater. Het slootwater in Nederland is natuurlijk al weer vele malen beter geworden wat kwaliteit betreft, maar goed toch blijft het een risco. Dan komt idd wel om de hoek kijken dat wilde dieren maar ook grotere landbouw huisdieren massaal water uit de sloot drinken. En ook bijen drinken overal: zo kwam ik dit jaar in Aussie land bijen tegen (op het eiland Rotnesst) in een urinoir. Zoiets smerig had ik nog nooit gezien. Mijn eigen warm gele straal was een versnapering voor de bijentong daar in Australia, waar water zo schaars is. Slootwater zou moeten kunnen mijn inziens.

Verder tja mensen het plastic is niet echt milieu vriendelijk. Ik ben het met u eens. Wat ik met muizenvrij bedoelde is het opslaan van suikerzakken in een muizenvrije ruimte. Bijv. een lege bijenkast.

jp

Begrijp ik nu zo ongeveer Jelte dat je deze discussie begon om over de kwaliteit van het slootwater te kunnen praten.
Zolang er nog boeren zijn die hun spuittank spoelen met oppervlaktewater en daarna het spoelwater gewoon in de sloot spuien vlak naast mijn bijen notabene en het niet begreep dat ik het daar niet mee eens was betwijfel ik de kwaliteit.
Ik weet het nog precies het was op een zondag om 9 uur en ik was des duivels, m'n bijenmaat pakte het eigelijk veel beter, indrukwekkende aan, die liep op de man toe liet een stji stji stji horen met z'n tong tegen z'n gehemelte en schudde daarbij zijn hoofd, terwijl hij vroeg heb jij kinderen, en ging verder niet in discussie.
En ik besefte dat dat veel effectiever was als mijn tirade.
Dirk

dertiende
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

maartenkleijne schreef:
Mijn oom -melkveehouder- melkte nog met de hand en waste 2x daags de melkemmers en de zeef uit in de sloot. Hij meende dat dat zuiverder en natuurlijker was dan kraanwater.

3 x verleden tijd.

Laten we het er gewoon bij houden dat de hele HACCP-wetgeving, waar ook imkers zich tot nader order dienen aan te houden, dit absoluut niet meer tollereert.

Vele zaken die in het verleden vanzelfsprekend waren, mogen op dit ogenblik niet meer. We denken dan aan houten lepels, houten heften aan messen, linnen spuitzakken, ijzeren spuitmondjes, handdoeken, stukken zeep, pudding uitgieten op marmer, ...

We zullen er moeten mee leven en er moeten naar handelen. Vele zaken vind ook ik (als bakker) overdreven. Maar wie ben ik? Ik kan er spijtig genoeg niets aan veranderen. Misschien is dit voor een aantal personen een cultuurshock. Spijtig. De klok zal niet worden terug gedraaid.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Enerzijds heb je natuurlijk gelijk Theo, persoonlijk weet ik niks van "de hele HACCP-wetgeving" en ik ben beslist van plan dat zo te houden. Ben ik dan iemand uit het verleden? Zo ja, mij best!
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

We zullen er moeten mee leven en er moeten naar handelen. Vele zaken vind ook ik (als bakker) overdreven. Maar wie ben ik? Ik kan er spijtig genoeg niets aan veranderen. Misschien is dit voor een aantal personen een cultuurshock. Spijtig. De klok zal niet worden terug gedraaid.
Akkoord. Ik ben het ook met Theo eens. En ik ben een kind van vandaag en niet van gisteren alhoewel ik het niet altidj eens met alle regels van vandaag en morgen.

Aangezien slootwater ook door vee wordt benut en wilde dieren, die wij ook eten .......en aangezien bijen water overal vandaan halen lijkt mij slootwater in principe geen probleem. Let op.....ik heb mijn standen alleen maar in afgesloten natuurgebieden waar geen verkeer komt en geen kunstmest en geen drijfmest word uitgereden. Bovendien moet alles door de maag van de bij en de hoge suikerconcentratie zal alle resterende schadelijke bacterien doden. Behalve botulisme.

jp
Plaats reactie