Warmste herfst uit de geschiedenis !!!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Contacteer:

Warmste herfst uit de geschiedenis !!!

Bericht door de vos roger »

Waarnemingen in België .

Warmste herfst uit de geschiedenis
Broeikaseffect kan nog voor verrassingen zorgen

Met een voorlopig gemiddelde van 13,7 graden wordt dit de warmste herfst uit de geschiedenis. Toch mag je niet zomaar zeggen dat het almaar warmer wordt, zegt weerman Frank Deboosere.

Zaterdagvoormiddag sneuvelde het uit 1992 daterende record van 14,4 graden voor Ukkel. De thermometer steeg tot voorbij 17 graden, dus meer dan de aangekondigde 16 graden en een tweede dagrecord in tien dagen.

Voor ons land bestaan er slechts meteorologische gegevens over de afgelopen 174 jaar, maar experts kunnen daaruit statistisch toch afleiden dat soortgelijke temperaturen zich de afgelopen vijfhonderd jaar nooit hebben voorgedaan. De vorige warmste herfst was die van 2005, met gemiddeld 12,3 graden. De koudste herfst - voorzover iemand dat interesseert - was die van 1887, met gemiddeld 7,3 graden. September 2006 was de warmste septembermaand sinds het bestaan van de metingen, met in Ukkel gemiddeld 18,4 graden (normaal 14,6 graden). Idem voor oktober 2006, met gemiddeld 14,2 graden (normaal 10,5).

De opwarming van de aarde wordt nu wel erg concreet
Straks kunnen we beginnen met de Afrikaanse bij, dan zijn we van het varroaprobleem af .[;)]

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Warmste herfst uit de geschiedenis !!!

Bericht door Oude Essink »

Hoi Roger: ik zie in jouw 500e bericht (hulde):
Straks kunnen we beginnen met de Afrikaanse bij, dan zijn we van het varroaprobleem af .
Ken jij nog de geschiedenis van de Afrikaanse bij in Brazilië? [;)]

hennie oes

Afbeelding
Rien Mol
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Rien Mol »

Is deze warme novembermaand nu echt de voorbode van klimaatswisseling? Regeringen reageren niet of weinig hierop. Hooguit als er in een orkaanseizoen ettelijke duizende daklozen en doden zijn. Maar ja, wie zijn wij.........
Ik zag wel vandaag de bijen volop vliegen en tot mijn verbazing zag ik ook nog een dar de kast binnengaan. Als de temperaturen zo blijven dan hebben we misschien straks nog zwermen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik las vanavond dat het merendeel van de extreem warme herfsten van de afgelopen 300 jaar in de18de eeuw viel, dus op de echte klimaatveranderingen moeten we nog even wachten.
In deMiddeleeuwen is er ook een periode geweest dat de laatste aardbeien met Kerst verkocht werden en toen waren er heus nog geen aardgaskassen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Rien ik verbaasde mij deze week ook al een paar keer dat ik nog darren zag. Ja dat wil er niet in , je denkt toch dat eind augustus de meeste wel verdwenen zijn, dat leer je dan uit zo,n boekie. Maar de praktijk is anders zo zie je maar weer. Wat het klimaat betreft, ik ga toch een eind met Maarten mee. Ik herinner me nog goed dat iedere dag de kranten volstonden over ...zure regen... Wat een catastrofe ons te wachten stond. Naar ik later las heeft Nederland daar 4 miljard aan uitgegeven. Maar ik ben het met je eens er gebeurd hier en daar nog al wat. Ik heb nog een paar palmboomzaden , ik gooi ze dit voorjaar maar in de grond, zit ik later toch goed:D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Afbeelding
Een beetje in de war van al dat mooie weer,dacht ik kom, maar er maar een kiekje van het is toch wel een beetje bijzonder.
dat er nu nog darren zijn. Nog goed en wel 3 weken en dan zitten we bij de kerst.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ja Bertus hier bij ons in de Vlaamse Ardennen ook mooie blauwe lucht en stralend zonnetje. Toen ik rond een bijenkas in de tuin de bladeren aan het opruimen was hoorde ik plotseling het brommend geluid van een dar die toekwam. Het is normaal dat er altijd enkele darren mee overwinteren in een volk, en ook normaal dat die eens komen een luchtje scheppen zeker,want stel je in hun plaats zo de godganse dag met al die vrouwen rond uw hoofd .[;)]

roger
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

de godganse dag met al die vrouwen rond uw hoofd .
Ja,Roger daar zou ik duizelig van worden. Mij is wel eens ter ore gekomen dat koning Salamo wel 70 of meer vrouwen had.Je moet er niet aan denken. Er is altijd wel 1 die "geen" hoofpijn heeft. :D

Bertus
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Bertus,

zie ik het goed op jouw foto : 3 darren ??

weet je zeker dat de moer niet darrenbroedig is en dat je dan uitwintert met enkel darren ???

Thomas
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ik weet het wel zeker,zal nooit wat worden
Plaats reactie