Ik zou graag hier eens wat meningen horen die er geen last van hebben.
Hallo Bertus,
Het lijkt mij dienstig om op jouw voorstel in te gaan en een nieuw onderwerp te openen voor degenen die (nog)
niet met die "verdwijnziekte" te maken hadden; niet om de loftrompet te steken; daarmee doe je al degenen tekort , die verwoede pogingen doen de oorzaak van hun ellende te achterhalen. Geen reden dus om een feest aan te kondigen! Ik denk, dat degenen, die ontkomen zijn tot nog toe aan die "verdwijnziekte", ondergesneeuwd raken onder de lawine van rampspoed, terwijl hun bijdrage toch van belang kan zijn.
Vandaag was het hier 10 graden, matige zachte wind en een vaal zonnetje scheen op mijn kasten. Zoals ieder inmiddels kan weten, verstoor ik na 1 september mijn volken absoluut niet meer. vliegplank en Varroabodem leren mij hoe het er voor staat. "Nodeloos" en "uit voorzorg" een Varroabehandeling toepassen: ik doe het niet, hoe hard menigeen ook roept, dat ik mijn bijen naar de verdommenis help. Varroabodems lieten ook dit jaar wederom vanaf 1 oktober nauwelijks enige mijtenval zien en de bijen zitten op een viertal straten (menig imker noemt dat zwakke wintervolken!) aan de voorzijde van de kasten.
Vandaag kreeg ik de bevestiging, dat wederom alles in orde is; er werd druk gevlogen uit alle ingewinterde kasten:
Van "verdwijnziekte" geen sprake! Ook het volk waaruit in september een zwerm is weggetrokken, vloog goed uit. "Reinigingsvlucht??" kan het mij niet voorstellen; zólang hebben ze niet achtereen binnen gezeten; bovendien vlogen ze druk op de volop bloeiende Mahonia.
.

.
Oorzaken van "verdwijnziekte"? Ik weet het niet; ik weet alleen, dat ik geen Varroabehandeling uitvoer, zolang zich geen desastreuze populatie mijten aan dient; als een volk wèl rijkelijk besmet lijkt, probeer ik de mijtenpopulatie terug te brengen met bij voorkeur gesloten darrenbroed weghalen en/of de moer vervangen. Ik haal geen vreemde zwermen binnen en reis niet naar gebieden waar meer imkers staan, wier bijen besmetting kunnen veroorzaken; ik denk dan ook aan Vuilbroed, Nosema e.a. waardoor volken verzwakt raken en meer ontvankelijk worden voor Varroa en begeleidende Virussen.
Of ik daarmee de "Verdwijnziekte" buiten de deur houd, weet ik niet, ik constateer alleen, dat ik al jaren op genoemde wijze werk en nog geen verdwijnziekte aan mijn broek kreeg.
Zorg voor voldoende pollen!
Hennie oes
Bertus, Kun je de titel "overblijvers vieren feest" niet veranderen in "verdwijnziekte: wie nog niet?" of iets dergelijks?
Ik ben een overblijver, maar zie geen reden tot feest.