Imker helpt imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Imker helpt imker

Bericht door heidecap »

Dit jaar heb ikzelf 9 bijenvolken ingwinterd, terwijl ik er graag standaard met 4 a 5 volken wil imkeren.
Ik heb wat extra volkjes ingewinterd om imkers in de buurt in noodgevallen belangeloos te kunnen helpen aan een leuk volkje.
Inmiddels zijn al mijn volken nagenoeg "verdwenen". Om zeker te zijn van imkerplezier het komend voorjaar heb ik inmiddels 4 volkjes bij voorbaat gekocht.

Zou het niet een goed idee zijn om gedupeerde collega-imkers via een soort pool belangeloos (tegen kostprijs) te helpen aan een nieuw volk.
In deze tijden van exteme winterverliezen, maar ook bijzonder goede resultaten lijkt me dit een mooi gebaar om het nieuwe jaar mee te starten.

Wie onder de forumers kan eind maart/begin april (bij een geslaagde uitwintering), een volkje missen om een collega imker er weer bovenop te helpen ?

Thomas
jaap
Contacteer:

Re: Imker helpt imker

Bericht door jaap »

Ik heb wel een volkje over voor een gedupeerde imker. wel zelf halen in april. uiteraard als ik goed uitwinter.het lijkt nu goed geen een volkje is verdwenen.

jager
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Thomas,

Als ik zo eens om mij heen kijk in bijenland - op het forum en 'in het veld' - dan slaat de angst mij om het hart: dit is de zoveelste bijenrampwinter.

Vorig jaar stelde Hans van der Post voor om kleine afleggers te maken, zodat je bij het doppen breken een extra jongemoervolkje kon maken, dat dan bestemd zou zijn voor gedupeerde collega's. Mijn indruk was toen dat Hans stond te roepen in de woestijn. Ten onrechte natuurlijk, want het is een prima idee.

Als je de discussies in de rubriek 'Ziekten, parasieten en bestrijding' een beetje hebt bijgehouden, dan weet je dat de bijensterfte zelfs aanleiding geeft en heeft gegeven tot de nodige opwinding en zelfs animositeit, alhoewel betrokkenen zich gelukkig tot het uiterste beheersen. Ik vraag mij af of we de discussies over mogelijke verklaringen niet even in de ijskast moeten zetten. We zouden beter de handen ineen kunnen slaan door middel van volksuitbreiding ten behoeve van gedupeerde imkers. Met een knipoog naar een bekend (overleden) Amsterdams politicus: 'Met gel*l kun je geen bijen houden.'

Zou de NBV geen schrijven kunnen doen uitgaan met een dergelijk verzoek? In de trant van: 'Collega's! Maak kleine afleggers en zet bij het doppenbreken een jongemoervolk op! Zeur niet over de centen maar verkoop ze tegen kostprijs in uw directe omgeving aan imkers die (praktisch) zonder bijen het seizoen moesten beginnen! En als u een zwerm schept, vraagt u zich dan af of er geen collega in de buurt is die de zwerm beter kan gebruiken dan u!'

Ik heb overigens niet de bedoeling om mijn voorstel verder te bespreken in deze rubriek 'Vraag en aanbod'. Mijn punt is dat je oproep om eind maart/begin een april een volkje af te staan, op mij nogal een futiele indruk maakt. Het probleem is veel te omvangrijk om met zo'n bescheiden appèl te bestrijden. Zal ik eens een hengeltje uithangen in een andere rubriek? Of doe jij het?

Zeer vriendelijke groet,

Bart de Coo
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Bart, hang gerust elders een hengeltje uit. Je hebt inspiratie genoeg. Als het onderwerp nagenoeg dubbel is kan deze zondermeer verwijderd of gesloten worden.

Ik betwijfel of het maken van veel kleine afleggertjes voor oplossingen kan zorgen. Ja, het kan imkers wel aan piepkleine voorjaarsvolkjes helpen, maar dan mis je de voorjaarsdracht. En wie wil er geen goed begin van de lente ??
Grote volken inwinteren staat normaal gesproken voor sterk uitwinteren. De ondergrens moet dus wel liggen bij een stevige 6-ramer en niet een 3-ramertje.

Groeten, Thomas
Plaats reactie