Standplaats (of herkomst) en bijensterfte
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Standplaats (of herkomst) en bijensterfte
Zijn er imkers die afgelopen zomer/najaar volken gekocht of gekregen hebben die nu bijensterfte in deze volken hebben? Zoja heeft de vorige 'eigenaar' dan óók bijensterfte?
En andersom, heeft iemand nú bijensterfte maar de imker die bij hem volken heeft gehaald níet?
En andersom, heeft iemand nú bijensterfte maar de imker die bij hem volken heeft gehaald níet?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Standplaats (of herkomst) en bijensterfte
Ik heb zomer 2005 drie volkjes weggeven waarvan er twee uit een volk kwamen die zelf in de winter van 2005/06 verdween. Ook de twee volkjes waren in het voorjaar weg. Het derde volkje kwam uit een volk wat in het voorjaar van 2006 goed uit de winter kwam. Dit -afleggertje - was in de lente van 06 springlevend!
Alle volkjes - afleggertjes - kregen tien afgeslagen honingk.ramen - van boven het rooster - werden met een jonge nog niet bevruchte moer van het moedervolk "bevolkt".
De volkjes werden begin juni gemaakt en in een gesloten kastje weggegeven. (niet afgevlogen)
Kastje waren "gestoffeerd" met vijf broedramen kunstraat.
Ik realiseer mij nu pas dat je de - verdwijning - stekt, om in termen van planten/bomenteelt te spreken.
Hans
Alle volkjes - afleggertjes - kregen tien afgeslagen honingk.ramen - van boven het rooster - werden met een jonge nog niet bevruchte moer van het moedervolk "bevolkt".
De volkjes werden begin juni gemaakt en in een gesloten kastje weggegeven. (niet afgevlogen)
Ik realiseer mij nu pas dat je de - verdwijning - stekt, om in termen van planten/bomenteelt te spreken.
Hans
Tja, Hans, wat jij hier schrijft is zeer interessant!Hans van der Post schreef: Alle volkjes - afleggertjes - kregen tien afgeslagen honingk.ramen - van boven het rooster - werden met een jonge nog niet bevruchte moer van het moedervolk "bevolkt".
Hans
Soms zou je inderdaad zo denken. Maar bedoel je met stekken dan inderdaad ook dat de afkomst van de moer leading is ?
Waarom vraag ik dit :
Omdat ikzelf heb overgelarft vanuit Tilburg, Cees Haans. Zelf heb ik zeer veel verlies, maar een imker uit Gorinchem die van dezellfde moer heeft overgelarft en 40 volken heeft ingewinterd heeft nog nagenoeg nog geen verlies.
Hoe valt dit met jouw hypothese te rijmen ?
Thomas
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
hallo Thomas,
Darren?!
Zijn je bijen stand bevrucht
Groeten Harmen
Darren?!
Zijn je bijen stand bevrucht
Groeten Harmen
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Goed opgemerkt!!!Ik realiseer mij nu pas dat je de - verdwijning - stekt, om in termen van planten/bomenteelt te spreken.
Zou dat er op duiden dat ze genetisch het comando "wegwezen" mee gekregen hebben?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Thomas schrijft:Soms zou je inderdaad zo denken. Maar bedoel je met stekken dan inderdaad ook dat de afkomst van de moer leading is ?
Zover zou ik niet willen gaan. Wat ik met "stekken" bedoel te zeggen dat het de bijen zijn die al de ziekte onder de leden hebben. In die richting denk ik eerder. Zoals Harmen terecht opmerkte; Darren! Het waren nog niet bevruchte moeren. Als de moeren het commando "wegwezen" genetische hadden gehad was dit maar voor de helft. De andere helft? nee, een moer paart met minstens 20 darren. Zouden die allenmaal drager zijn van het commando "wegwezen"?
Hans
Zover zou ik niet willen gaan. Wat ik met "stekken" bedoel te zeggen dat het de bijen zijn die al de ziekte onder de leden hebben. In die richting denk ik eerder. Zoals Harmen terecht opmerkte; Darren! Het waren nog niet bevruchte moeren. Als de moeren het commando "wegwezen" genetische hadden gehad was dit maar voor de helft. De andere helft? nee, een moer paart met minstens 20 darren. Zouden die allenmaal drager zijn van het commando "wegwezen"?
Hans
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dit is ook weer een zijdelings onderwerp gerelateerd aan de verdwijnziekte/wintersterfte. Rubrieksbeheerder, zou dit dan niet Deel II kunnen worden??
jp
jp
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Kan de letterlijke tekst even niet een twee terug vinden......maar nieuw onderzoek (2006) van bijenonderzoeker Seeley toont aan dat genetische diversiteit invloed heeft op de weerstand of ziektegevoeligheid van bijenvolken, watvoor processen daar ook aan ten grondslag liggen.
In feite kan elke imker dat natuurlijk bedenken. Maar, hij vergeleek volken waarvan de K. slechts met een of twee darren was geinsemineerd/gepaard met volken waarvan de K. vele paringen had ondergaan. De volken met K. met weinig paringen/inseminaties hadden significant meer last van onder meer broedziektes als de andere volken.
Dit is weer een onderzoek waar ikzelf wel mee uit de voeten kan en een verklaring biedt voor het feit dat als een imker Europees vuilbroed in een van zijn volken heeft dit op te lossen is door de K. te vervangen. Maar ik redeneer even door.
Verder geeft het onderzoek ook aan dat bijv. onze verdwijnziekte waar wij mee te maken hebben een 'onzichtbare' samenloop van omstandigheden kan zijn waar je als imker niet 1 2 3 de vinger kan achter krijgen. Genetsiche diversiteit van onze bijenpopulaties zou wel eens een hele belangrijke factor kunnen zijn, terwijl wij als imker veel meer op fouten in onze imkermethode zijn gefocust.
Dit wetende, wat zijn dan foute en wat zijn dan goede koninginnen?? Of wat zijn geode en slechte bijenvolken?? Zegt u het maar.
In feite kan elke imker dat natuurlijk bedenken. Maar, hij vergeleek volken waarvan de K. slechts met een of twee darren was geinsemineerd/gepaard met volken waarvan de K. vele paringen had ondergaan. De volken met K. met weinig paringen/inseminaties hadden significant meer last van onder meer broedziektes als de andere volken.
Dit is weer een onderzoek waar ikzelf wel mee uit de voeten kan en een verklaring biedt voor het feit dat als een imker Europees vuilbroed in een van zijn volken heeft dit op te lossen is door de K. te vervangen. Maar ik redeneer even door.
Verder geeft het onderzoek ook aan dat bijv. onze verdwijnziekte waar wij mee te maken hebben een 'onzichtbare' samenloop van omstandigheden kan zijn waar je als imker niet 1 2 3 de vinger kan achter krijgen. Genetsiche diversiteit van onze bijenpopulaties zou wel eens een hele belangrijke factor kunnen zijn, terwijl wij als imker veel meer op fouten in onze imkermethode zijn gefocust.
Dit wetende, wat zijn dan foute en wat zijn dan goede koninginnen?? Of wat zijn geode en slechte bijenvolken?? Zegt u het maar.
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Waar ik benieuwd naar ben is: zijn de afleggers/jonge volkjes van 'verdwijnziekte'-volken óók gedoemd te 'verdwijnen'?
Of kan verandering van standplaats (of imker!) -bij verkoop bv- daar verandering in brengen?
Bij Thomas lijkt het daarop, bij Hans daarentegen niet.
In het geval van Thomas kan dus misschien varroa-bestrijding of stuifmeelaanbod een rol spelen.
Als echter de jonge volkjes van 'verdwijnvolken' zelf ook 'verdwijnen' zou het genetische aspect een belangrijke rol kunnen spelen.
Of zie ik dit verkeerd?
Of kan verandering van standplaats (of imker!) -bij verkoop bv- daar verandering in brengen?
Bij Thomas lijkt het daarop, bij Hans daarentegen niet.
In het geval van Thomas kan dus misschien varroa-bestrijding of stuifmeelaanbod een rol spelen.
Als echter de jonge volkjes van 'verdwijnvolken' zelf ook 'verdwijnen' zou het genetische aspect een belangrijke rol kunnen spelen.
Of zie ik dit verkeerd?
Als het genetisch zou zijn, hoe verklaar je dan dat sommige standen al jarenlang geen sterfte kennen, terwijl 10 km verder volop sterfte heerst. De 'genetisch aangetaste' darren zouden al lang de andere stand 'besmet' moeten hebben.