in het voorjaar hang ik alle ramen over in een schone kast, de gebruikte kasten maak ik dan schoon en verwissel de boel weer in het najaar voor de inwintering. het schoonmaken geschiedt met heet, kokend water met ammonia (buiten bij winderig weer schoonmaken dus, met handschoenen en oogbescherming). dus de kasten worden 1-2x/jaar schoongemaakt. virussen zijn dan wel verdwenen uit de kast. bacterien eigenlijk ook wel.
de raten echter nog niet (sta nu op een 1x/2 jaar wisseling en ga volgend jaar naar 1x/jaar).
ondanks de schoonheidsactie kan je nog steeds besmetting van "derden" krijgen (vervliegen e.d.). dit is nimmer uit te sluiten.
Kast ontsmetten na verdwijnziekte
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Kast ontsmetten na verdwijnziekte
Als ik het allemaal zo lees is er eigenlijk maar bar weinig met zekerheid te zeggen over de oorzaken van de verdwijnziekte.
Steevast duiken dan berichten over infecties met virussen of andere microorganismen op. Hoewel ongetwijfeld goed bedoeld heeft het wel een hoog speculatief gehalte.
Vervolgens verschijnen er ook al weer adviezen over hoe te desinfecteren. Om daar wat zinnigs over te zeggen zou je echter graag eerst een verwekker weten. Het maakt nog al wat uit of het een prion is (de groep waaruit de gekke koeienziekte komt) of een schimmel? Is het een groot of een klein virus?
Is het een spore vormende bacterie, een zuurvaste staaf of een gram-negatieve? Ga zo maar door.
Een prion is nauwelijks stuk te krijgen, een gram negatieve bacterie is wat makkelijker mee af te rekenen.
Afvlammen lijkt mij in ieder geval iets uit de folklore, heeft op gebied van desinfectie in ieder geval geen zin.
Wat ik maar wil zeggen, het valt niet mee om verstandige dingen over de oorzaak te zeggen daar we er zo weinig van af weten. Dus ook over de oplossingsrichting valt naar mijn mening thans nog niet zo veel te zeggen.
Ook ik blijf natuurlijk hopen op betere tijden!
Steevast duiken dan berichten over infecties met virussen of andere microorganismen op. Hoewel ongetwijfeld goed bedoeld heeft het wel een hoog speculatief gehalte.
Vervolgens verschijnen er ook al weer adviezen over hoe te desinfecteren. Om daar wat zinnigs over te zeggen zou je echter graag eerst een verwekker weten. Het maakt nog al wat uit of het een prion is (de groep waaruit de gekke koeienziekte komt) of een schimmel? Is het een groot of een klein virus?
Is het een spore vormende bacterie, een zuurvaste staaf of een gram-negatieve? Ga zo maar door.
Een prion is nauwelijks stuk te krijgen, een gram negatieve bacterie is wat makkelijker mee af te rekenen.
Afvlammen lijkt mij in ieder geval iets uit de folklore, heeft op gebied van desinfectie in ieder geval geen zin.
Wat ik maar wil zeggen, het valt niet mee om verstandige dingen over de oorzaak te zeggen daar we er zo weinig van af weten. Dus ook over de oplossingsrichting valt naar mijn mening thans nog niet zo veel te zeggen.
Ook ik blijf natuurlijk hopen op betere tijden!