Prachtig bijenweertje vandaag !

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Contacteer:

Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door de vos roger »

Vandaag hier bij ons in de Vlaamse Ardennen is het 16° warm ,ik heb deze voormiddag mijn 23 volken geinspecteerd en allen in goede staat bevonden .De meeste volken zaten al volledig verspreid over de gehele bovenbak.Van een paar kasten eens een paar raampjes getild en er was al gesloten broed aanwezig.Ieder volk heb ik zoals voorgaande jaren (maar nu een maand vroeger)wat aangeprikkeld met eiwitrijke voederdeeg boven op de ramen .De bijen vliegen alsof het zomer was vandaag .Ik hoop dat er in de buren geen witte was buitenhangt.[;)]
groetjes

roger
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door Hans van der Post. »

Hier zo'n kleine 300 km noordelijker; zonnig temp. 8 C. met een stevige windkracht 5 die nu rond zonsondergang is gaan liggen.
Misschien morgen een reingingsvlucht.
Hans
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Roger hier Dirk in het hoge Noorden van Groningen.

Hier zit er ook al weer broed in bijna alle kasten en hou ze goed in de gaten wat betreft het voer.
Ik heb de indruk dat er bijna geen broedstop is geweest.
Op sommige laden dekseltjes gezien + suikerkristallen wat je normaal pas in feb/mrt ziet.
Ze zijn dus meer dan een maand te vroeg.
Dus meeste volken zitten zitten van links naar rechts en ik hoop dat ze voldoende eiwitten hebben om zo vroeg te broeden en dat vol te houden tot er eiwitten(stuifmeel) aangevuld kan worden.
Welke stuifmeelvervanger leg jij boven op de ramen?
Ik ga nu nog geen vervangende middelen opzetten maar als het zo doorgaat waarschijnlijk ergens in februari.
Nog nooit zo'n vreemd jaar meegemaakt.
Goede volken zullen het wel redden denk ik.
Dirk
dertiende
bjbx
Contacteer:

Bericht door bjbx »

Hier wel niet de Vlaamse Ardennen, maar toch ook zo'n 16 à 17°
Ze vliegen gelijk het zomer is, maar is het nu al nodig om de kasten open te doen?
Normaal is dat toch maart eer we het eerste nazicht doen, dus ik veronderstel dat er nog genoeg voedsel aanwezig is.
Moeten we nu al het broednest verstoren ?
We kan me daar op antwoorden.

Jo
de vos roger
Contacteer:

Hallo Jo,verstoren is veel gezegd hé!
In zo'n uitzonderlijke winter dacht ik (zoals vele waarschijnlijk) dat er voedselgebrek zou optreden ,maar alle produktievolken hadden nog voldoende verzegeld voer.Wat ik wel vreemd vond was dat de bijen de ganse broedkamer al bezetten op dit tijdstip van het jaar.Daarom heb ik bij een paar kasten eens wat ramen getild in het midden of er al broed was,en dat was inderdaad al in alle stadia's aanwezig (buckfast).Ieder kast heb ik toch maar wat NEKTAPOLL gegeven 150gr.doe ik al jaren met succes zo,maar dan eind februari,het geeft een zeer goede broedaanzet.Wat zit daarin ? Suiker en zetmeel 89%
vocht 8% ,minerale stoffen 0,3%.Ik vermoed dat de zetmelen afkomstig zijn van sojameel.Met een goede voorbereiding duurt het openen ,voederdeeg boven de toplatten drukken en terug dichtdoen een paar minuten,de verstoring is minimaal,de gerustelling van jezelf dan maximaal.Als het weer meezit doe ik dat binnen enkele weken ,zo half februari nog eens.De bijen vlogen al goed op de helleborissen die al goed beginnen te bloeien.

roger
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Mijn Mening.

Krijgen de bijen nu nooit eens een keertje rust.
Je kunt in deze tijd van het jaar beter raampjes maken of je niet bezette bijenkasten eens een onderhoudsbeurt geven.
Dan ben je ook met imkeren bezig, MAAR........ alles is beter als in je bijenkasten kijken.

Natuurlijk is het interesant om te weten of je volken nog leven maar daar zijn andere middelen voor.

Bijen nu NECTAPOL geven...............wat heeft dan voor zin.
Als je genoeg hebt gevoerd hebben geen honger.

Prikkelen.......zoals ze dat in Belgie zeggen is volgens mij op dit moment uit den boze. Dat geeft waarschijnlijk veel broedaanzet en dat hebben de bijen dus nu niet nodig.

De winter komt nog, daar ben ik zeker van..........en wat dan met een groot broednest.

Nectapol geven voor volken met bijna geen wintervoer is ook niet de manier om het volk te redden voor een eventuele hongerdood.
Als het ook maar even gaat vriezen is de bijentros ver verwijderd van de Nectapol.
In dit geval is mijn conclusie dat er of roverij heeft plaats gevonden of dat de imker weer eens een paar euro te weinig heeft uitgegeven voor het wintervoer van zijn bijenvolk.

Zoals Hans opmerkte liggen de Ardennen 300 kilometer zuidelijker als zijn woonplaats.
Ik woon er zo ongeveer tussenin.
Toevallig is het de laatse dagen warmer in de Ardennen als in centraal Nederlend.
Maar neem van mij aan dat het deze winter nog veel kouder zal worden in de Ardennen als in Centraal Nederland.

Niet dat ik alle wijsheid heb maar een oud imker heeft mij ooit eens gezegt.

Begin met je bijen meer dan genoeg wintervoer te geven.
Laat de beestjes minimaal tot begin maart met rust.
Verstoor de bijen zo weinig mogelijk en kijk alleen in je kasten als het echt nodig is.

Ook voor imkers geldt het spreekwoord
" bezint eer ge begint "

Henk.
de vos roger
Contacteer:

Henk jou menig respecteer ik ten volle,zoveel imkers zoveel verschillende meningen.Gelukkig leven we niet in een dictatuur en mogen we op het Forum nog een "beetje" een eigen mening hebben.[;)]
Ondertussen zit mijn bijenwinterwerk er al bijna op,een vijftal honingzolders bijgemaakt met de nodige raampjes ,en het onderhoudsschilderwerk aan de lege kasten is ook reeds in orde.
Henk ik ben een practicus ,géén theoreticus die denkt de waarheid in pacht te hebben.Waarom ik nu al een weinig(100à150gr.) prikkelvoeding geef???
Dat doe ik al zo'n 30jaar vanaf het begin dat ik bijen houd,en ik heb er mij absoluut nog niet slecht mee gehad .In het voorjaar heb ik steeds sterke volken voor de fruit-en koolzaaddracht .Mijn eerste dode wintervolk moet nog komen(ik hoop van niet).
Het imkeren van vroeger is niet meer het imkeren van nu,dus de wijsheid van een oud imker van voor de varroa -en virussentijd moet wat aangepast worden.
Als ik de natuur rondom mij observeer dan zie ik dat alles een maand vooruit is ,de rozen lopen al volop uit,sommigen hebben nog niet ééns opgehouden te bloeien .De wilgenkatjes staan ook al een eind gezet,en ga zo maar door ,en zeggen dat we in putje winter zitten !!
Wie nu nog de opwarming van de aarde durft te ontkennen maakt zich onherroepelijk belachelijk.....
Dat onze bijen een beetje winterrust nodig hebben ben ik volledig met je eens,maar ja.....de natuur gunt ze momenteel geen rust door de huidige temperaturen .Door de aanprikkeling die ik ze gaf en die maar een paar minuten in beslag nemen zal de verstoring heel wat minder geweest zijn dan diegenen die nu hun bijen nog behandelen met oxaalzuurdruppeling .(wat ik zeker ook niet afkeur).
Mijn bijen zitten al volop met broed,en indien er nu nog echt een winter zou komen dan zal de broedstop wel gebeuren en de eventueel verkilde larven wel buitengesmeten worden.
groetjes uit de Vlaamse Ardennen ,waar de bijen deze voormiddag terug goed aan het vliegen waren . [:)]

roger
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Dirk Blanken schreef:

Op sommige laden dekseltjes gezien + suikerkristallen wat je normaal pas in feb/mrt ziet.
Dirk
Hallo Dirk,
Kijk nog eens goed naar de 'suikerkristallen'
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Lammert echt suikerkristallen, daar ze al de hele kast bezetten maken ze de kantramen waar vaker gedeeltelijk versuikerd voer zit schoon.
De kristallen liggen dan ook alleen aan de zijkanten van de schuifladen.
Maar je hebt ook gelijk 's winters zie ik ook vaak wasplaatjes tussen de mul.
De eerste blauwe botanische krokussen staan hier ook al in knop klaar om open te gaan.
Henkv beweert dat we nog een echte winter krijgen, maar zolang we dit depressieweer vanuit het westen houden blijft het zo.
Er schijnt een hogedrukgebied langzaam naar het noorden te komen dan komt het weer wat meer uit het Noorden maar ik denk dat het niet doorzet.
Twee mogelijkheden: Henk komt uit een oud molenaarsgeslacht of hij schaatst graag.

Dirk
dertiende
de vos roger
Contacteer:

Vandaag terug prachtig bijenweertje bij ons in de Vlaamse Ardennen 15°.De bijen vliegen volop,en zijn druk op zoek achter water.Stormschade bij mij bleef beperkt tot omgewaaide pruimelaar en beschadigd dak van tuinhuis.Dus weten we weer wat gedaan vandaag.[;)]

roger
Plaats reactie