Zal jullie reactie verderop zo goed mogelijk beantwoorden.
Als eerste wil ik zeggen dat je als imker toch met een hoop vragen zit als je volken op deze wijze verdwijnen. Natuurlijk, je weet dat het kan gebeuren, maar toch '¦ je bent toch van mening dat jijzelf je bijen redelijke goed verzorgd!? En dat verdwijnen is iets voor de bijen van je buurman of ver weg aan de andere kant van Nederland? En ook dat als het ergens zijn kop opsteekt, dat ook de volken van andere imkers in die omgeving worden getroffen. Dat lezen we immers vaak op het forum. En we theoretiseren daar met z'n allen ook lustig op los.
Daar maak ik mijzelf ook schuldig aan. Buiten het forum om waren juist 3 ervaren imkers (waarvan 2 al getroffen waren) en ik bezig om al onze kennis en ervaring op een hoop te gooien om te kijken of wij op die manier alle wellis en nietis, oordelen en vooroordelen konden gebruiken om tot bepaalde conclusies te komen. Want wat wordt er al niet als mede-oorzaak (of verergeringsfactor) aangedragen: vroeg of laat inwinteren, op suiker of honing of nog slechter bladhoning of heidehoning, grote of kleine volken, jonge of oude moeren, etc. etc. Ieder onderdeel heeft zijn aanhangers die voor of tegen zijn.
En toen was daar ineens voor mijn volken de praktijk: 7 verdwijningen op 1 stand (inmiddels bijna