Hoi Bart.
Dat je deze methode wil toepassen op je stand kan ik alleen maar toejuichen,je zult er best tevreden over zijn.Nogmaals,secties van 10x10cm zijn ruim groot genoeg al de rest is louter verspillinig Als je de koningin twee broedbakken ter beschikking geeft,hang je het darrenraampje best in de bovenste broetbak tegen het broed aan niet te ver naar links of rechts anders gaat het verhoningen.Ik houd de koningin maar op een bak ik werk wel met langstroth.Dan, je volken elke week nakijken is ook niet zoveel werk als je maar een raam moet nakijken.Ik kan hier nog lang over vertellen.Voor nog meer uitleg mag je me altijd bellen.
Pieter.
Biotechnische bestrijding van de varroamijt
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt
Hennie Oes schreef: als dit gesloten broed heeft, snij ik het af en geef het aan de egels; het raam gaat daarna weer terug in de kast voor de volgende ronde (zo nodig); zo valt er altijd iets te bouwen en te vangen.
Juist Hennie, en daar ging het bij mij mis. Ik doe dat ook, alleen met een broedkamerraam met 2 of 3 kleinere raampjes die weer in dat BK-raam passen. Laten bouwen, beleggen en uitsnijden. Dat gaat al jaren goed, de moer legt trouw in die nieuwe stukken raat onbevruchte eitjes. Alleen waren dit jaar vaak de werksters sneller om er nectar in te stoppen. En aangezien ik wel sneed en deed, meende ik dat ik, net als andere jaren, wel voldoende gesloten darrenbroed had uitgesneden. Niet dus.
Juist Hennie, en daar ging het bij mij mis. Ik doe dat ook, alleen met een broedkamerraam met 2 of 3 kleinere raampjes die weer in dat BK-raam passen. Laten bouwen, beleggen en uitsnijden. Dat gaat al jaren goed, de moer legt trouw in die nieuwe stukken raat onbevruchte eitjes. Alleen waren dit jaar vaak de werksters sneller om er nectar in te stoppen. En aangezien ik wel sneed en deed, meende ik dat ik, net als andere jaren, wel voldoende gesloten darrenbroed had uitgesneden. Niet dus.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt
Inderdaad Els ook bij mij had een bijenvolk geen zin om voldoende darrenraat te beleggen rond half april - wel bouwen maar verder....
Ik wijt het aan - geen zin hebben in vermenigvuldiging = zwermen. Je ziet dit ook wel in de nazomer; het vullen van de darrencellen met -honing/suiker of stuifmeel.
Het bleek ook dat dit bewuste volk in 2006 geen zin had om zich te delen. Alleen een paar speeldoppen. Vind dit zeer verontrustend!![;)][:p]
Hans, die af en toe van een zwermpje houd, die bouwen zo mooi!
Ik wijt het aan - geen zin hebben in vermenigvuldiging = zwermen. Je ziet dit ook wel in de nazomer; het vullen van de darrencellen met -honing/suiker of stuifmeel.
Het bleek ook dat dit bewuste volk in 2006 geen zin had om zich te delen. Alleen een paar speeldoppen. Vind dit zeer verontrustend!![;)][:p]
Hans, die af en toe van een zwermpje houd, die bouwen zo mooi!