Tips voor een bijzondere voorjaarsbloeier.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

de vos roger
Contacteer:

Tips voor een bijzondere voorjaarsbloeier.

Bericht door de vos roger »

HELLEBORIS -stinkend nieskruid
Afbeelding
Bij helleborissen is het best dat men de oude bladeren afknipt zodra de bloemknoppen verschijnen .De reden daarvoor is dat de bladeren meestal aangetast worden door een schimmelziekte die zwarte of bruine vlekken op het blad geeft, en ook de bloemen kunnen aantasten die dan verwelken in plaats van open te komen

Afbeelding
Hier zie je de plant met de afgeknipte oude bladeren,de jonge frisse bladeren ontwikkelen zich dan ook vlugger .

Afbeelding
Helleboris Orientalis heb je in verschillende kleuren en schakeringen ,zowel groen ,geel en paarse kleuren van heel licht tot heel donker.Hier zie je een witte met prachtige spikkels.

[Afbeelding
Aan het blad zie je dat dit een andere soort is,het is de Helleborus
Foetidus,een inheemse (bos)plant.Hier worden de bladeren niet afgeknipt omdat de groeiwijze anders is dan de vorige .Na de bloei wordt de stengel waar de bloem opstond afgeknipt,onderaan vormen zich dan nieuwe scheuten die de bloemstengels voor volgend jaar zijn.
De levenduur van de Foetidus is heel wat korter dan deze van de Orientalis .

Alle soorten Helleborissen houden van een goed doorlatende kalkrijke humusgrond.
Alle delen van de plant zijn ook giftig bij inname .
De plant laat zich goed uitzaaien,na de bloei als de zaaddozen beginnen open te barsten snijd je deze af en leg ze in een emmer te drogen,na een paar dagen vallen de zaden eruit.Opletten,de muizen zijn verzot op deze zaden,daarom verzamelen we ze best op voorhand .
Laat de zaden niet uitdrogen maar zaai je onmiddelijk .Het volgende voorjaar komen ze dan te voorschijn .Na drie jaar komen pas de eerste bloemen te voorschijn.Aangezien helleboris een bosplant en winterbloeier is houd ze alleen in de winter van zonneschijn ,in de zomer kan ze best onder struiken of bomen gedijen.
Te natte gronden daar houdt de plant eveneens niet van ,maar al bij al is het een sterke mooie en goede bijenplant voor het vroege voorjaar,volgens de soort heb je bloei van december tot april.Ieder jaar heb ik een honderdtal zaailingen om uit te delen aan de imkers.
groetjes

roger
Ambrosius
Contacteer:

Re: Tips voor een bijzondere voorjaarsbloeier.

Bericht door Ambrosius »

En Roger, welke kleur van stuifmeel kunnen de bijen hierop halen?[?]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

dag eminentie,

Afbeelding
Het Pollen van Helleborus is zachtgeel tot bleekgrijs.
Hier snoept een bij uit de nectarkoker van de Kerstroos (hell.niger) en begint op zijn korfje het zachtgrijze pollen van deze bloem te verzamelen.

met groet

Afbeelding
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

dergelijke kleur was terug te vinden bij het binnenkomende stuifmeel in de eerste helft van januari, was er concurrentie met dezelfde kleur van andere bloemen?
de vos roger
Contacteer:

Ja zou natuurlijk kunnen dat er nog andere planten in jou omgeving waren die bloeiden en ongeveer hetzelfde lichte kleur van stuifmeel afgeven,ik denk zomaar aan de struikkamperfoelie ,de Mahonie of het heidekruid die bij mij staat te bloeien.Ook de helleboris niger was al volledig aan het bloeien.
groetjes

roger
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

hier staan zeker nuttige tips om mijn bloemenassortiment uit te breiden: lonicera en mahonia soorten die nu bloeien, heb wel de latere bloeiers

het is de komende weken ook de periode van de winterstek:wilg, spirea, ribes, symphoricarpos, potentilla,lonicera bladverliezende, cornus alba, callicarpa bodinieri, hulst (helft van de bladeren weglaten)........

20 cm: gesneden boven boven een oog en onderaan onder een oog, met enkele inkepingen om de wortelgroei te stimuleren, in stekpoeder om de succesratio te verhogen......

meer planten betekent de komende jaren meer dracht..... en gezondere bijen[:)]
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

in de buurt heb ik zondag een heester gezien die prachtig in bloei staat, de eerste maal dat ik die bloem gezien heb, na opzoeking blijkt het een edgeworthia (grandiflora) te zijn,
gezien het te koud was zaten er geen bijen of andere insecten op

iemand praktijkervaring met die plant? interessant voor de bijen? Pollen?
de vos roger
Contacteer:

De Edgeworthia Chrysantha "grandiflora" is voor mij een onbekende uitheemse plant .Als vroege voorjaarsbloeier misschien wel interessant om eens op te volgen of ze iets van betekenis heeft voor onze bijen.

http://www.tuinkrant.com/modules.php?na ... &catid=104

groetjes,

roger
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

OP sommige sites wordt Edgeworthia Chrysantha genoemd als geurige 'bijenlokker'.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Zou me verbazen als dit een bijenplant zou zijn het zijn namelijk buisbloemen
zie: http://www.esveld.nl/htmldia/e/edchry.htm

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik ga naar de koninginnenteelt dag u ook?
Mochten er nog forumers zijn die ook komen en nog een Salix triandra L.'Semperflorens' willen hebben? Het is een mannetjes kloon, bloeitijd van april en de hele zomer door. Ik neem een tiental stekken mee zonder wortel die moet u er zelf aan "toveren".
Hier een foto van Hennie Oes
Afbeelding

Het hele verhaal is te vinden op: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3732
Hans
Plaats reactie