Voor wat het waard is.

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Plaats reactie
agoede
Contacteer:

Voor wat het waard is.

Bericht door agoede »

x
citaat: Marc
Bijensterfte een milieuprobleem :

- opwarming van de aarde met warmere najaren
- bijenvolken die daardoor langer doorbroeden
- winterbijen die daardoor later geboren worden
- in een tijd met weinig vers en divers stuifmeelaanbod
- daardoor lagere ziekteweerstand bij de winterbijen
--> bijensterfte

Help de natuur met laatbloeiers !

Dossier : http://www.ardens.be/bijensterfte.pdf
Voor wat het waard is.
Als beginnend bijenhouder ben ik bezig aan mijn tweede volle winter.
5 volkjes carnica, open opstelling.
Tymovar bij inwintering en oxaalzuur eind december door een mentor.
Dan een snelle blik, volkjes leven nog en er is genoeg voer.
Nog een week of 10 en ik weet of ik goed zit.
In de tussentijd maak ik raampjes etc. omdat ik nog nergens heb gelezen dat ik in de winter nog iets kan doen om eventueel iets te redden.
Het forum gebruik ik om iets op te steken van collega bijenhouders die het veel beter weten.
De laatste weken wordt ik weer wat vrolijker, maar de manier van omgang tussen mensen met min of meer gelijke belangen op dit forum doet me regelmatig de wenkbrauwen fronzen. Email en electronisch communiceren vergt een zeker mate van terughoudendheid en een nieuw soort beleefheid wat ik nu vaak mis op dit forum.
Met veel plezier lees ik inbreng van gebruikers als piet jager, maarten kleijne en hans van der post en oude essink. Maar, om een voorbeeld te geven, een bericht als: je bent geen imker als je je drachtgebied niet in kaart brengt stimuleert niet, een reactie van maarten hierop waar je een kaart kunt kopen wel. En het is wel een leuk klusje. Maar ik durf me in dit stukje al geen imker meer te noemen.
Moraal van het verhaal. Denk alsjeblieft aan wat je wilt bereiken op dit forum zodat het voor iedereen leuk blijft om de berichtjes te lezen en er iets van te leren. Mijn muis cirkelt nu regelmatig rond
de knop forumkrant-unsubscribe

arnold
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Voor wat het waard is.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Jongens,

zullen we voor een weekje alle perikelen over verdwenen of dode volken, wel of geen najaarstuifmeelaanbod, etc. laten rusten? Noem het een week van bezinning.

Het is immers niet de bedoeling dat deelnemers overwegen om het forum vaarwel te zeggen, enkele hebben dat zelfs al gedaan de laatste tijd. (ja Bertus, ik bedoel jou, die foto's die je mij privé zond van die Braziliaanse mieren zijn echt het plaatsen op het forum waard)
Dat afhaken van deelnemers is een slecht iets, wij allen hebben immers elkaar nodig voor informatie, of uitleg of om een vaag eigen idee of nieuwe bedrijfsmethode op voorhand te toetsen.
Dus 1 week hebben we het niet over allerlei sombere bijen-perikelen. Afgesproken?

Waar kunnen we bijvoorbeeld wel over spreken?
  • Ben je van plan om een nieuwe bedrijfsmethode uit te proberen? 'Gooi'
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Ik ben het met je eens Els en ik mis de bijdragen van Bertus !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Een week met zijn allen de kop in het zand steken ? Als bezinning misschien niet slecht, maar in volle plan- en planttijd een verloren week. Bertus missen we maar er zijn er nog andere.
Niet iedereen kan even goed met ongefundeerde reacties om, ook Bertus werd dat moe.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ria van den Berg schreef:
Ik ben het met je eens Els en ik mis de bijdragen van Bertus !
Ja Bertus is een leuk iemand,heb hem af en toe eens op skype voor een gezellige babbel,zelf vandaag nog.Ik denk dat hij diep in zijn hart ook wel het forum mist.Ja kunstenaars zijn gevoelige personen en zoals het hier op het forum soms aan toe gaat versta ik dat hij zich gekwest kan voelen.Ik heb ook al zo'n gevoel gehad.Laat het ons gezellig en leerrijk houden.
groetjes

roger
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Het ging toch hier om ?

Een beginnend imker, die zijn best doet.
Die het forum waardevol vindt en zich verbaast over krasse en verwijtende uitspraken.
En die dit zo netjes mogelijk verwoordt. Opbouwende kritiek met een staartje.

citaat ----------------------------------------------------------------------
Arnold Goede : Voor wat het waard is &'¦&'¦

Als beginnend bijenhouder ben ik bezig aan mijn tweede volle winter. 5 volkjes carnica, open opstelling. Tymovar bij inwintering en oxaalzuur eind december door een mentor.
Dan een snelle blik, volkjes leven nog en er is genoeg voer. Nog een week of 10 en ik weet of ik goed zit.
In de tussentijd maak ik raampjes etc. omdat ik nog nergens heb gelezen dat ik in de winter nog iets kan doen om eventueel iets te redden.

Het forum gebruik ik om iets op te steken van collega bijenhouders die het veel beter weten.
De laatste weken wordt ik weer wat vrolijker, maar de manier van omgang tussen mensen met min of meer gelijke belangen op dit forum doet me regelmatig de wenkbrauwen fronzen.

Email en electronisch communiceren vergt een zeker mate van terughoudendheid en een nieuw soort beleefheid wat ik nu vaak mis op dit forum.

Met veel plezier lees ik inbreng van gebruikers als piet jager, maarten kleijne en hans van der post en oude essink. Maar, om een voorbeeld te geven, een bericht als:
je bent geen imker als je je drachtgebied niet in kaart brengt stimuleert niet, een reactie van maarten hierop waar je een kaart kunt kopen wel. En het is wel een leuk klusje. Maar ik durf me in dit stukje al geen imker meer te noemen.

arnold
----------------------------------------------------

Helemaal mee eens. Het moet gezegd.
In de imkerwereld leven verschillende meningen. Op het forum zal het niet anders zijn.
Het houdt ons wakker. We dienen voor ons zelf en onze bijen te onderzoeken wat we daarvan kunnen gebruiken.
Voor een beginnend imker is dat wel lastig. Daar is al eens over geschreven.
Een goede mentor opzoeken is eigenlijk een must.

En dan. Generaliserend en voorbarig anderen voor dommie uitmaken bederft voor mij ook de smaak.
Kortom. Ik heb daar ook last van.

Natuurlijk. Dat stuifmeel belangrijk is voor bijen is, is me bij de eerste stapjes op imkergebied al duidelijk geworden.
Dat een collega-imker dat nog eens goed met feiten wil benadrukken vind ik een zeer goede zaak !
Maar als hij zijn punt heeft gemaakt en vervolgens gaat en blijft meppen, dan doe ik liever ook niet meer mee.
Het verkwist energie en komt de waarheidsbevinding niet ten goede.

Ik ken imkers, die beslist niet op het forum willen schrijven.
Omdat ze geen zin hebben in strijd en dit soort zaken.
Zonde. Kreatieve mensen met veel kennis.

Ook mijn wens : Vergeven en vergeten.
En laten we het alsjeblieft opbouwend houden.

Haho.
Plaats reactie