Geen verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Geen verdwijnziekte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Dirk,

mijn reactie was allerminst op de persoon gericht[;)]. Die had in mijn beleving een zachtaardige toon. Het is geen aanval op je persoon maar wel op jouw bedrijfmethode. Ook daarin mag je je vrij in bewegen. Echter het wordt anders als je jouw bedrijfmethode de qualificatie 'zalig makend' toedicht, terwijl die in mij optiek juist als 'terug in de tijd' kan worden beschouwd. Ik kom dan in actie om mensen de (nieuwe) keerzijde te laten zien. Ik probeer die zaak dan aan de kaak te stellen. Vat het op als kritiek in algemene zin: ik heb erg veel reacties gehad op mijn stuk een Tsunami aan buckfast bijen. Laat ik nou eens de informatiedag in Finsterwolde nemen. Beide Nederlandse einlandbevruchtingsstation kwamen daar aan het woord. Beide bevruchtingsstations hadden te maken met enorme sterfte. Geen woord is erover geproken. Min of meer het oude vertrouwde verhaal werd afgedraaid. Ik snap dat niet. Een struisvogelpolitiek noem ik dat.

Dirk probeer aub eens inhoudelijk in te gaan op de punten die ik noem.

groetend
jp
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Geen verdwijnziekte

Bericht door LWPisa »

Aangezien mijn bijen alleen goed toegankelijk zijn tijdens kantooruren heb ik ze dit jaar nog maar een paar keer bezocht. De laatste keer was vanochtend.

Blakende volken met heel veel honing! Volle HK's (sneeuwwit en dik) en leuke plakken raathoning aan toplatramen. De paar kilo die ik losgesneden heb smaakt prima.

Van sommige vermoed ik dat ze gezwermd hebben maar met achterlating van een dikke bak honing, een paar leuke platen gesloten broed en enkele gesloten doppen, zolang er niemand last heeft van een zwerm mogen ze van mij. Ik heb een paar broedafleggers gemaakt met de doppen die ik tegen kwam. Volgende week ga ik de honing eraf halen, de volksstatussen noteren en eens beslissen wat ik verder ga doen. Misschien een simple koninginnenteelt en 1 of 2 dikke vegers, zoveel mogelijk bouwmogelijkheid geven en voor de rest laat ik het op z'n beloop. Ik hoop op een dikke plens regen en kijk uit naar de bomen en liguster!

L.
Plaats reactie