Forumers,
Op de bladzijde 57 van de Imkers Encyclopedie staat aangegeven hoe men de cubitaalindex kan opmeten om rassen te onderscheiden. Dit met een microscoop of dia projector. Daar ik geen van deze twee attributen bezit,ben ik met de scanner bezig geweest. Daar lukt het ook prima mee, door van de ligging van de meetpunten een close-up te maken en deze te vergroten tot 10 bij 10 centimeter, is het meten van de meetpunten, na er een afruk van te hebben gemaakt een fluitje van een cent.
Zo scheeft Minne Bonnema op de kop af 4 jaar geleden. Hennie Peters heeft toen op de download pagina een ditaal program neergezet om met behulp van ingescande vleugeltjes - eerst het oude archief lezen - te meten hoe het nu zit; "hoe homogeen je bijenbestand is".
Hans
Er is door de engelse vereniging voor het behoud van de zwarte bij (BIBBA) een programma gepromoot dat Beemorph heet. Ik gebruik dit al enige tijd, en het bevalt heel goed. Het meet niet alleen de cubitaal index maar ook de discoidaal verschuiving.
Het kan gedownload worden op de volgende website:
Het werkt vrij goed, en voor jou heeft het als extra fijne feature dat als de waarden typisch zijn voor zwarte bijen de grafiekjes binnen een aangegeven zone vallen. Het resultaat is dus meteen duidelijk.