Geleiding uitbouwen starterstrips

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Geleiding uitbouwen starterstrips

Bericht door maartenkleijne »

"Maar de houten driehoekige toplatjes zijn het handigst: geen kunstraat meer nodig en gewoon schoon uit de wassmelter weer de kast in!"

Waar haal je die vandaan Astrid, ik heb ze nog nergens gezien(, of niet goed opgelet).
marianvoor
Contacteer:

Bericht door marianvoor »

Vertel je alsjeblieft hoe het bevalt, hoe de bijen het uitbouwen, maar ook of je erg moet priegelen om ze erin te krijgen (zonder breken)? Boor je kleine gaatjes voor, of klem je ze alleen?
Hallo Astrid,
Het zetten van de stokjes vind ik het 't gemakkelijkst bij raampjes met een spleet. In de onderlat boor ik een gaatje en het stokje is dik genoeg om in de spleet vast geklemd te worden.Een reepje was in de spleet frutselen heb ik altijd al een heel gedoe gevonden. Nu ik weet dat een houten driehoekige toplat ook voldoet, heb ik wat anders verzonnen. Bij de groetenboer heb ik een houten kratje voor 1-malig gebruik meegenomen. De bodem is net dun genoeg om latjes uit te snijden die in de spleet passen. Aan weerszijden van het stokje plaats ik dan een houten strookje zoals bij de voorbouw van wasstrookjes. De latjes schuur ik wel even op met fijn schuurpapier en daarna ga ik er overheen met een blokje was.(Het laatste om mezelf het gevoel te geven dat ik lief ben voot mijn bijen.) Ik weet nog niet hoe de dames het gaat uitbouwen omdat ik er nog maar pas mee begin.
Hoe ik de voorbouw in de raampjes zonder spleet moet doen weet ik nog niet. Misschien smeer ik ze in met (vloeibare) was of hang ik ze er gewoon in. De bijen bouwen toch zelfs in een schoorsteen hun raten?Waarom zou ik het me dan moeilijk moeten maken?
Wat de driehoekige toplatjes betreft: net als Maarten heb ik geen idee waar je die kan krijgen, want ik zag ze niet in de prijslijst staan en misschien zijn ze gemakkelijk als ik weer nieuwe raampjes moet maken.
Met vriendelijke groeten,

marian voorneman
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

maartenkleijne schreef:
"Maar de houten driehoekige toplatjes zijn het handigst: geen kunstraat meer nodig en gewoon schoon uit de wassmelter weer de kast in!"
Waar haal je die vandaan Astrid, ik heb ze nog nergens gezien(, of niet goed opgelet).
Dag Maarten, ik heb ook even niet opgelet, want ik zie nu pas je bericht.
De driehoekige latjes kan je makkelijk zelf maken met een cirkelzaagje, die je op ongeveer 45 graden afstelt (niet met je vingers maar met een houtje aansturen!). Die timmer je vervolgens met twee spijkertjes tegen de toplat vast. Op de jaarlijkse BD-imkerdag worden ze ook altijd verkocht.
Astrid
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Hoe ik de voorbouw in de raampjes zonder spleet moet doen weet ik nog niet. Misschien smeer ik ze in met (vloeibare) was of hang ik ze er gewoon in. De bijen bouwen toch zelfs in een schoorsteen hun raten? Waarom zou ik het me dan moeilijk moeten maken?
Marian, de bijen zullen je ingenieuze constructie met satéstokjes en strookjes hout zeker goed en stevig uitbouwen.
Wat betreft de voorbouw in raampjes zonder zaagspleet: goed vastsmelten van een voorbouwstrookje vind ik een hele klus, behalve dan die stukjes van een paar cm in koninginnenkweekkastjes, dat gaat nog. Maar je moet wel een beginnetje geven, anders bouwen ze de raat half buiten het raampje. Of zelfs dwars door de ramen: want inderdaad; bijen kunnen in elke schoorsteen en boom uitstekend bouwen, maar niet in de richting die wij willen! Daarom gebruik ik de raampjes zonder zaagsnede alleen om de houten toplatten tegenaan te maken.
Astrid
Plaats reactie