Krabbelaars.......

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kees Overeem
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door Kees Overeem »

Is dit niet een typisch geval van Nosema ??
Door alle andere ellende vergeten we tegenwoordig nogal eens dat deze aandoening nog steeds volop slachtoffers maakt !
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Kees Overeem schreef:
Is dit niet een typisch geval van Nosema ??
Door alle andere ellende vergeten we tegenwoordig nogal eens dat deze aandoening nog steeds volop slachtoffers maakt !
Maar dan hebben ze toch geen verminkte vleugels? Hiervan zag ik exemplaren lopen op de raten.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra

Labrador, wat zegt je coach?

jp

--------------------------------------------------------------------------------

"Wind uit het noorden doet bijen vermoorden"
Gelukkig is jouw coach zelf ook een noordeling[;)] van oorsprong.

jp
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Nooit enige aanwijzing gehad dat thymol resistentie veroorzaakt ook niet uit de lectuur.
Wel weet ik dat een eenmalige behandeling met thymol in de herfst zeker niet voldoende is, dan is het kwaad al geschiedt, zeker als er in het voorgaande jaar niet of te weinig is behandeld zodat in het bijenseizoen duizende mijten zich konden ontwikkelen.
Er is wel een verboden middel dat zodanig goed werkt dat je in het voorjaar zodanig weinig mijten in de volken zitten dat in het bijen seizoen geen schade aan de volken optreedt.
Die discussie is al een paar keer gevoerd.

Thymol is zeker niet zo'n middel.
Het hele seizoen moet je aan varroabestrijding doen als je het onder controle wilt houden zonder schade aan de volken.
En dat kan met vriendelijke maar wel bewerkelijke middelen.

Thymol alleen dood de mijten niet direct maar voorkomt dat de mijten zich kunnen voortplanten.
Ik weet niet precies wat er in thymovar zit maar als de mijten direct regenen dan zit er nog iets in buiten thymol.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

labrador schreef:
Jaap v.Popering schreef:

Ik vind niet dat je de bal naar een ander moet spelen .
Jij hebt die onbehandelde volken willen kopen.En als je die behandeld had willen hebben had je dat zelf moeten doen, Elke imker weet dat in onbehandelde volken een risico zit.
want resistentie bestaat (nog) niet.
En in behandelde volken weet je ook niet wat er in zit.

Jaap v P
Jaap,

Ik speel de bal niet naar een ander. Als je goed leest zie je ook dat ik schrijf: "Natuurlijk heeft elke koper van een volk een eigen verantwoording om een volkje al dan niet alsnog te behandelen"
Nu ben ik een beginner maar beschik gelukkig nog over wat meer volkjes. Hoeveel beginners kopen geen volkje in de veronderstelling dat het wel goed zal komen? Ik vind het gewoon jaar terug maar ondertussen zitten we in 2007, met alle veranderingen van dien. De Varroa is gewoon een serieus probleem die aangepakt moet worden wil men gezonde volken overhouden.

Hoe is de Varoa ook alweer hier gekomen? Oja, door de handel in bijenvolken......

Ik heb een goede verstandhouding met de "leverancier" van dit volkje die duidelijk heeft gesteld (van te voren) hoe en of er behandeld is. Dat wist ik en zelf heb ik verzuimd het nogmaals te behandelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen kritische opmerking mag plaatsen over de verkoop van volken die nimmer (of een enkele maal) behandeld zijn tegen Varoa?
Ik praat in algemeen belang en niet alleen voor mijzelf!jammer dat de "oude rotten in dit vak" niet voldoende de ernst van de situatie inzien en derhalve er vanuit gaan dat het zo'n vaart niet zal lopen. We leven simpelweg niet meer 20

Als ik een nestje puppies verkoop die nimmer zijn ontwormd, (want dat gebeurt in de natuur toch ook niet?), en ik meld dit keurig aan de kopers van zo'n pup, en de pup krijgt grote problemen, dan kan ik natuurlijk zeggen: "Ja, maar dat wisten jullie toch?"
Nee, ik ga er vanuit dat ik de kenner ben en wil de mensen graag een gezonde pup verkopen zodat ik weet dat er geen darm of eet problemen komen. Maar ik weet dat er handelaren zijn die daar anders over denken met alle gevolgen van dien. De media is er vol van....

Ik wil graag dat bijenkopers maar vooral verkopers nadenken over evt. gevolgen van een onbehandeld volk.

Update:
Vanavond alle bijen afgeslagen in een lege kast met kunstraat en wat voerramen. Daarna behandeld met Tactic. Twee druppeltjes doet wonderen! Direct resultaat te zien op de varoaplank!!!
Het volk was ondertussen geslonken tot 3 ramen........
Jaap je slaat de spijker precies op z'n kop.
Maar bij de imkers is het nog moeilijker om alle neuzen in een richting te krijgen.
Zoveel imkers zoveel meningen,maar als jij puppie's wil ontwormen zijn daar bij de dierenards toegestane middelen voor.
Bij heel veel imkers ontbreekt de zin om zijn bijen goed te opserveren,alleen als de problemen zich voordoen ,maar dan ben je veel te laat.
23/4 om 9.42 zijn de vleugels niet afwijkend.
23/4 om 11.31 zijn de vleugels wel afwijkend. maar ik zeg je dat er bij de eerste controle in maart dan al bijen met misvormde vleugels in waren .
Jij verklaart dat je een niet toegestaan middel hebt gebruikt . dat kan een reden zijn voor grote krantekoppen :Imkerij massaal met verboden middelen. Ook de A.I.D. kan hier gebruik van maken ,want dat is een misdaad.
Ten tijde van de apistanstrips ging het gemakkelijker . er was een behandeling nodig van 6 weken, en er waren imkers die 52 weken behandelden.En er had niemand verdwijnziekte.
De vedwijnziekte is nu te wijten aan: verkeerd stuifmeel ,geen goed kunstraat , raat te lang gebruikt , de afstand van de ramen is te groot , geen goed bijenras . te lange winter
te warme zomer, enz , enz . behalve aan de varoa.??
Er is volgens mij maar een oplossing ,dat is dat alle imkers het eens zijn dat er naar een goed en effectief middel gezocht dient te worden.
Dan pas kan men aan een verkoper eisen dat een volk effectief behandeld is.

jaap v P
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Jaap (mooie naam trouwens [;)])

Voor alle duidelijkheid: ik EIS niets van diegene van wie ik het volkje gekocht heb!

Wat betreft verboden middelen; als iemand iets beters weet met direct resultaat, ik houd mij aanbevolen!!

Ik zie het hele gebeuren als iets dat hoort bij een groot leerproces waarvan ik zeker veel geleerd heb.
Vooraf (bij uitwintering) had ik bij alle volkjes een bepaald gevoel, een gevoel van "wel goed / niet goed". Dit was gebaseerd op enkel en alleen alle "vliegplank-bedrijvigheid"
Vervolgens maak je de volken open en begon er langzaam een ander beeld te ontstaan; Mede doordat ik dacht te onervaren te zijn.
Achteraf kan ik dus zeggen dat mijn gevoel de juiste is geweest...

ondertussen heb ik begrepen dat een imker NOOIT is uitgeleerd....:D
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Laatste up-date:

Gisteren trof ik de Moer aan onder de kast van dit volkje.
Door al het "gewandel" was het volk terug gezakt naar 3 ramen. Ondertussen was het "gewandel" gestopt en kwam het volk wat bij.
Ik had alles behandeld tegen Varroa en op nieuwe ramen gezet.
Het volk bezet nu weer 10 ramen, maar dat is eigenlijk wat aan de ruime kant.
Omdat ik de Moer aantrof onder de kast (bijna dood) heb ik het volkje bekeken; 2 ramen volledig gesloten broed. Geen larven, geen eitjes gezien. Twee (echt niet meer) doppen met liggende larfjes in de pap.

Overigens ben ik toch meer gaan concluderen dat het Nosema is geweest. Of Varroa hieraan ten grondslag ligt (virale/bacteriele infecties door overbrenging)weet ik niet.

Wel, ik ben benieuwd wat de kenners hiervan zeggen....
Jozef Maier
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Contacteer:

Bericht door Jozef Maier »

Was de moer een vleugel geknipt?

Jozef
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Jozef Maier schreef:
Was de moer een vleugel geknipt?

Jozef
Nee, beide vleugels nog gewoon in tact. Ik denk zelf dat ze teveel te lijden heeft gehad van nosema en dat de bijen het vertrouwen in haar hebben opgezegt.....
Plaats reactie