inwinteren en heide

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
thorwald
Contacteer:

inwinteren en heide

Bericht door thorwald »

we willen dit jaar naar de heide. Hoe verloopt voor deze kasten de inwintering?
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: inwinteren en heide

Bericht door Dirk Blanken »

Als je zware volken naar de heide brengt dus op 2 BK's met een HK, dan loopt je niet het gevaar dat edr van het volk niets overblijft bij een oogst van 40 pond.
Je kan dan ook de heidehoning uit de bovenste BK slingeren.
Al de raten met stuifmeel en oud broed boven zetten, het jongste broed blijft dus beneden.
En dan gewoon invoeren.
Ook heidevolken kunnen in het voerjaar prachtige volken zijn.
Een beetje heidehoning laten zitten is geen probleem vooral als dat bovenin zit dat komen ze pas tegen als ze in het voorjaar weer af en toe kunnen vliegen.
Als je met volken naar de heide gaat op 1 BK dan heb je meestal ook wat honing als de dracht niet goed is maar meestal een slecht voorjaarsvolk.
Een volk moet in de nazomer voldoende winterbijen aan kunnen zetten en dat is op een broedkamer zeg 5 a 6 broedramen te mager.
Niet voor niets werden vroeger heidevolken na de dracht afgezwaveld.
Dirk

dertiende
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

citaat:
""Niet voor niets werden vroeger heidevolken na de dracht afgezwaveld.
Dirk""

Dag Dirk,

Ik vraag me toch echt af of dat te maken heeft met inwinteren.
Mij lijkt dat het afzwavelen toch meer te maken heeft met de toenmalig gehanteerde (korf)methode.
De allerbeste volken gingen naar de heide en om heide te winnen moest het volk worden verwijderd (=geslacht).

groet, Jacques
Dirk Blanken
Contacteer:

Jacques,
Veel imkers merken als ze met een goed volk op een broedkamer met een LHK erop naar de heide gaan en de dracht is goed dan is er een vuistgrote ruimte aan broed en het volk niet levenskrachtig om de winter aan te gaan.
Geen imker zou zo'n volkje inwinteren.
Het is of verenigen of opofferen daar er aan verenigen ook risico's zijn verbonden.
Ik zou voor een paar duizend bijen een goed volk er niet aan wagen.
Er zijn nog steeds imkers die er van overtuigd zijn dat je het volk moet samendrukken op een BK en een lage HK er bovenop met oude bebroedde raten ev. samen met afvliegen.
Dit is een noodmaatregel.
Zo offeren ze het volk op voor 20 a 30 pnd heidehoning of veel minder.
Broeder Adam zegt dat als de heidevolken in juni een broedstop hadden ze niet geschikt waren om een maximale heideoogst binnen te halen.
Alleen sterke volken van goede opbouw halen voldoende honing op een late dracht en kunnen ook nog een goed voorjaarsvolk geven.
Dirk

dertiende
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Dirk en anderen,

Misschien dat je zou willen reageren op het volgende. De bijdrage die hierboven staat vind ik wel erg interessant, want ik reis graag naar de heide en ik heb in het verleden grote moeite met uitwinteren gehad. Ik geef een korte beschrijving van mijn vier grote, sterke volken en ik zou aan jou willen vragen om eens kort te noteren welke je geschikt vindt voor de heide. Ik hoop dat je dat leuk vindt. Als er anderen behalve Dirk zijn die het leuk vinden om te reageren, ga gerust je gang!

Volk 1.
Kunstzwerm ('jager') uit een korf. Begin mei opgezet. Oude moer. Zat twee weken geleden op 9 ramen broed. Tweede broedbak erop gezet. Nog geen honing mee gehaald.

Volk 2.
Twee broedbakken. Begin juni kunstzwerm gemaakt. Vorige week zondag doppen gebroken. Bovenbak bomvol lindewoning. Nu wachten of/tot moertje weer aan de leg gaat.

Volk 3.
Twee broedbakken. Al twee weken eerder kunstzwerm gemaakt. Moertje al weer een paar weken aan de leg. Bovenbak bomvol lindehoning.

Volk 4.
Geschepte nazwerm. Zit nu iets meer dan een maand in de kast. Bouwen nu aan raampje 2 en raampje 9. Dus raampje 1 en 10 worden nog ongemoeid gelaten. Ben allang gestopt met bijvoeren omdat het volk heel goed haalt. Die zoeken het zelf maar uit.

Zelf zou ik zeggen: volk 1 en volk 4 meenemen, volk 2 en 3 thuislaten. Maar dat is een beetje een gevoelskwestie. Van volk 2 en 3 moet ik (véél) gaan oogsten en daarom voel ik zo aan dat ik ze verder met rust moet laten. Volkjes 1 en 4 moeten nog een flinke prestatie kunnen leveren dit jaar!

Over korven en afzwavelen en weinig broed overhouden en zo kan ik op mijn beurt van alles vertellen, maar dat bewaar ik voor een volgende keer. Ik heb ook nog twee Uddeler korfjes en een ronde korf namelijk.

Mag ik verder iedereen in overweging geven dat er op de heide veel 'pathogenen' (ziekmakers) zijn te vinden en dat reizen naar de heide een verhoogde kans op wintersterfte geeft? Ik ontleen deze informatie aan Romée van der Zee. Zo krijg je inderdaad de indruk dat je bijenvolken opoffert op de heide!

Bedankt alvast!

Bart de Coo
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ik schaar me achter Dirk...een heidevolk is een volk dat je min of meer opoffert...het kan veel honing hallen EN mooi sterk worden maar de kans is groter dat het soort van verpietert als de heide niks geeft en voor groei geen andere dracht aanwezig is of dat het verhoningt en weinig broed meer kan aanzetten.

Op de heide is voor de rest weinig dracht en als je er ver vandaan woont kan je ook lastig de volkssterkte managen.

Ik zou volk 1 meenemen...met een beetje mazzel hebben die leuk doorgebroed met hun oude moer en kan je gewoon de bovenste BK slingeren. De jonge moeren zou ik ruimte geven en vertroetelen voor voorjaar 2008 en jonge volken waarvan je niet zeker weet of er een goede moer in zit monitoren en van eentje voorzien als nodig.

Mijn heidevolken kwakkelden vaak wat na terugkomst en er zat significant meer Varroa in...dikke kans dat die van andere volken afkomen zeker met veel volken samen op 1 stukje.

Slingeren van heidehoning is romantisch maar ook vervelend...het is lonend vind ik om alleen raathoning te winnen of de hele handel te persen.

L.
Dirk Blanken
Contacteer:

Punt 1 Bart, Heidedracht is een onzekere dracht, het weer moet meezitten over een lange periode.
De grootste oogst krijg je van volken waarvan je geen kunstzwerm hebt gehaald, dat kan alleen als je hele zwermtrage bijen hebt en/of in maart april de koningin omgewisseld hebt voor een koningin die laat in de zomer juni/juli geboren is en nog weinig gelegd heeft.
Je moet dan zeker zijn van de afkomst en dat al eens uitgetest hebben en dat lukt je niet met een paar volkjes.
Voor zo'n test moet je series koninginnen opzetten van 20 of meer.
Ik doe het in het klein en maak series van een stuk of 6 of als de koningin zeer goed is wat meer, het zelfde seizoen selecteer ik dan op ontwikkeling en in het voorjaar op het overwinteren.
Ik begin elk voorjaar weer met een dikke 20 volken etc etc meer kan ik niet aan.
Voor echt een beetje selectie moet je tegen de honderd volken hebben.
Dus maak ik gebruik van imkers die veel selecteren en bestel daar breeders koninginnen waarvan je na kan telen etc etc.
Broeder Adam had een zeer strakke bedrijfswijze, o.a overwinterde hij jonge koninginnen op 1/4 dadantkast die in het vroege voorjaar in de volken werden ingevoerd met als resultaat dat deze zwermtrage koninginnen het hele seizoen op de volken konden blijven, deze volken haalden maximaal heidehoning.
Ik besef dat maar weinig imkers dit kunnen evenaren ik ook niet maar het geeft een richting aan.
Eigelijk zijn dus al je volken niet geschikt om max heidehoning te halen Bart.
Zodra je een onderbreking van broed heb van eind mei begin juni zullen er begin augustus niet genoeg vliegbijen zijn om veel heidehoning te halen maar we moeten dan maar tevreden zijn met wat ze halen, maar doe dat op 2 broedkamers met een LHK erop met oude raten of probeer raathoning te halen met aan elke zijkant 2 oude raten ev met gedekseld broed erin.
Alle raten met jong broed in de bovenste BK zetten, Het jongste broed aan de buitenkant.
Ook kan je de vliegbijen van buurvolken erop af laten vliegen niet doen als het weer al lang slecht was.
Dan kan je ondanks van de broedstop toch nog 40 pond halen als het weer meezit en kan de moer onder nog voldoende broed aan zetten voor een redelijk wintervolk.
Bart de volken met de meeste vliegbijen in het begin van augustus komen het meest in aanmerking voor de heide en dan moet je ook nog weten hoe de moeren zijn want als ze heel productief zijn hebben ze de opbrengst van de vliegbijen nodig voor hun eige ontwikkeling.
In zo'n geval zal een matige koningin met hetzelfde aantal vliegbijen meer heide opbrengst geven.
En nu moet ik nog kiezen
NR 1 lijkt me geschikt maar al het broed bovenin zetten dus broedkamers wisselen.
NR 3 als ze sterkt vliegt en ook veel broed in de bovenste BK zetten
Dit volk had je beter een LHK op kunnen zetten tijdens de lindedracht.
Dirk

dertiende
Plaats reactie