Verdwijnziekte
Verdwijnziekte
Mijn vader : imker van 74 jaar bestrijdt sinds korte tijd de tracheamijt(die de luchtwegen van de bijen aantast zodat deze niet meer kunnen vliegen en van honger sterven) op een biologische wijze.
De vijand van deze mijt is ook in staat om de varao uit te roeien.
De bijen zelf hebben er geen last van en zijn zo gezond als een vis.
Geen vreemde bestrijdingsmiddelen meer nodig , alleen hele kleine beestjes die het werk opknappen door ze op te eten.
De vijand van deze mijt is ook in staat om de varao uit te roeien.
De bijen zelf hebben er geen last van en zijn zo gezond als een vis.
Geen vreemde bestrijdingsmiddelen meer nodig , alleen hele kleine beestjes die het werk opknappen door ze op te eten.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Verdwijnziekte
Beste,
kunt u misschien iets meer vertellen over met wat en hoe u vader de tracheenmijt bestrijd?
jp
kunt u misschien iets meer vertellen over met wat en hoe u vader de tracheenmijt bestrijd?
jp
Bestrijding gebeurd door middel van een mijt die zich voornamelijk voedt met de rode spin. Door testen in de bijenkasten blijken zowel de varroa als tracheenmijt te verdwijnen.
de mijt voedt zich verder met stuifmeel. De bijenvolkeren lijken van deze mijt in elk geval geen nadelen te hebben;en bestrijding met chemicalien is niet meer nodig.Mijt is aktief van april tot september waarna de zwangere vrouwtjes in winterslaap gaan.
de mijt voedt zich verder met stuifmeel. De bijenvolkeren lijken van deze mijt in elk geval geen nadelen te hebben;en bestrijding met chemicalien is niet meer nodig.Mijt is aktief van april tot september waarna de zwangere vrouwtjes in winterslaap gaan.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Paul,
Weet je misschien een link, zodat we hier iets meer over kunnen lezen? Ik word wel nieuwgierig! Wat is dat voor een beest??!!
Groet,
Bart de Coo
Weet je misschien een link, zodat we hier iets meer over kunnen lezen? Ik word wel nieuwgierig! Wat is dat voor een beest??!!
Groet,
Bart de Coo
Biobestrijding in de tuinbouw is gestaag aan 't groeien. Als de predators ook voor varroa in te zetten zijn zou dat een gemakkelijke en efficiente bestrijding mogelijk maken.
Volgens de info boven nl. een mijt, bestrijder van rode spin en het eten van stuifmeel, zijn er maar twee geteelde predatoren die in aanmerking komen nl.
Amblyseius swirskii ende Amblyseius californicus
Een andere kanshebber is de Phytoseiulus persimilis, maar of die overleefd op stuifmeel is me niet bekend.
Spijtig dat die beestjes te duur zijn om gauw één-twee-drie een proefje te doen.
kg
Volgens de info boven nl. een mijt, bestrijder van rode spin en het eten van stuifmeel, zijn er maar twee geteelde predatoren die in aanmerking komen nl.
Amblyseius swirskii ende Amblyseius californicus
Een andere kanshebber is de Phytoseiulus persimilis, maar of die overleefd op stuifmeel is me niet bekend.
Spijtig dat die beestjes te duur zijn om gauw één-twee-drie een proefje te doen.
kg
-
- Contacteer:
TYPHLODROMUS PYRI
EN DUUR ZIJN ZE ALLEEN PER KILO VERMOED IK.
EN DUUR ZIJN ZE ALLEEN PER KILO VERMOED IK.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
"...heeft ie er wel eens 1 teruggezien na het loslaten in de kast..."?
L.
L.
De appelroofmijt wordt niet commercieel geteeld maar komt vrij in de natuur voor. Ik weet niet hoe uw vader ze vangt maar bij mij ( Het tellen van die beestjes is een onderdeel van de geintegreerde bestrijding in de fruitteelt. ) moet ik een vergrootglas gebruiken om ze bij het afvangen te determineren tussen al dat andere gedierte. Dus denk ik dat je rustig een dagje bezig bent om er voldoende te vangen voor één kast.
Ook de levenswijze van deze mijt is naar mijn gevoel ( maar wie ben ik? ) niet optimaal om in een warme, vochtige en donkere omgeving te functioneren. Het zal wel zo zijn dat ze in een proefschaaltje varroa en de tracheamijt leegzuigt maar in een bijenkast???
En zelfs als ze ideaal de belagers in de kast bestrijdt, neemt ze de benen als er niet genoeg ongedierte aanwezig is en gaat rustig in de houtwallen op vrijers voeten en peuzelt daar aan het ongedierte. Dus na een weekje.....weer mijtjes vangen.
Uw opmerking over de prijs voor roofmijten.
In een serre is het plus-minus ( en vooral minus ) rendabel om roofmijten uit te zetten tov de chemische bestrijding omdat je dan onder een bio-label kan leveren aan de veiling. Maar dan spreken we over een productieserre waar het de bedoeling is om centen ( en liefst véél centen ) te verdienen. Hoeveel verdien jij met je bijen?????? en ken je de prijs wel van roofmijten? blijkbaar niet als ik uw reactie lees. Dus als ik zeg duur... is het naar mijn normen duur.
kg
Ook de levenswijze van deze mijt is naar mijn gevoel ( maar wie ben ik? ) niet optimaal om in een warme, vochtige en donkere omgeving te functioneren. Het zal wel zo zijn dat ze in een proefschaaltje varroa en de tracheamijt leegzuigt maar in een bijenkast???
En zelfs als ze ideaal de belagers in de kast bestrijdt, neemt ze de benen als er niet genoeg ongedierte aanwezig is en gaat rustig in de houtwallen op vrijers voeten en peuzelt daar aan het ongedierte. Dus na een weekje.....weer mijtjes vangen.
Uw opmerking over de prijs voor roofmijten.
In een serre is het plus-minus ( en vooral minus ) rendabel om roofmijten uit te zetten tov de chemische bestrijding omdat je dan onder een bio-label kan leveren aan de veiling. Maar dan spreken we over een productieserre waar het de bedoeling is om centen ( en liefst véél centen ) te verdienen. Hoeveel verdien jij met je bijen?????? en ken je de prijs wel van roofmijten? blijkbaar niet als ik uw reactie lees. Dus als ik zeg duur... is het naar mijn normen duur.
kg