Hoe zit het precies

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Hoe zit het precies

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Op de ANI-site staat:
www.bijenhouden.nl Aanvullende informatie over bijenhouden, onderdeel van NBV
Zijn we nu idd onderdeel van de NBV of worden we alleen gesponsord??

jp
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hoe zit het precies

Bericht door Jan Kruit »

Op de beginpagina onder de foto staat hoe het zit.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bijenhouden.nl is opgezet voor de Nederlands-talige imker zonder bloedgroepen theorie waar hij/zij dan ook woont.
Zowel in het Redactiestatuut Bijenhouden.nl als Uitgangspunten voor het Imkerforum is te lezen hoe dit in elkaar steekt.
De forumredactie waakt over deze onafhankelijkheid.

Het is bemoedigend dat uit Nederland en België, maar ook uit andere Europese en overzeese landen, forumlezers in toenemende aantallen als forumlid aanmelden. [:)]

http://www.bijenhouden.nl/pagina/redactie_statuut.asp

http://www.bijenhouden.nl/pagina/uitgangspunten.asp

Hans, een van de leden redactie bijenhouden.nl
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Hans, het is een goede zaak dat je nog eens wijst op de redactionele onafhankelijkheid en uitgangspunten van bijenhouden.nl. Als opsteller van beide stukken ben ik benieuwd naar hun huidige status. Moet ik nu overal waar VBBN staat NBV lezen? Kortom is de positie van bijenhouden.nl ongewijzigd overgegaan, of is er verandering opgetreden?
Mijn persoonlijke standpunt is dat beide stukken nog goed voldoen, en dat vanuit het belang van bijenhouden.nl geen wijziging nodig is, tenzij daar goede argumenten voor zijn. Tenzij ik iets gemist heb is het in de ALV niet aan de orde geweest. Behalve dan dat de site voor de communicatie met de vereniging ingepast is in de media commissie van de NBV, wat me een goede zaak lijkt en op dit punt tot een verandering van het redactiestatuut zou moeten leiden. Met dit standpunt bedoel ik niet dat er aan de site niets zou mogen veranderen, integendeel. Veranderingen in vormgeving, nieuwe onderdelen (zoals de kopstukken!) enz houden het aantrekkelijk en voorkomen dat de site niet meer dan een overigens prachtig forum is.

In de praktijk zijn er nu 2 websites, bijenhouden.nl met een algemeen karakter en weinig NBV identiteit en daarnaast bijenhouders.nl, een uitgesproken verenigingssite. Ik heb, zoals jij weet, lang gedacht dat die 2 met elkaar zouden moeten integreren. Ik ben daarover van gedachten veranderd. Beide vervullen naast elkaar een functie, en een integratie zou geen meer-, maar minderwaarde opleveren.

Ik ben wel benieuwd naar jouw mening en die van anderen.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Nog een toevoeging. Bij het registreren verklaart iemand zich akkoord met enkele uitgangspunten. De uitgangspunten van het forum, waar jij terecht naar verwijst Hans, komen daar echter niet mee overeen. Dat kan eigenlijk niet. De tekst van de forumregels zou de registratietekst zo snel mogelijk moeten vervangen.
Romée

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb, zoals jij weet, lang gedacht dat die 2 met elkaar zouden moeten integreren. Ik ben daarover van gedachten veranderd. Beide vervullen naast elkaar een functie, en een integratie zou geen meer-, maar minderwaarde opleveren.

Hoi Romee (, Hans en anderen)

naar aanleiding van dit onderwerp een uitnodiging van jouw kant Romee. Om te beginnen een korte reactie van mijn kant.

De fusie die heeft geleid tot de NBV heeft er ook voor gezorgd dat er (gedwongen) nagedacht moest worden over de toekomst van site Bijenhouden.nl. Het resultaat van dit min of meer lastige (je bent inmiddels van richting veranderd) proces is een onafhankelijke site die onafhankelijk is gebleven na de fusie van Nederlandse bijenverenigingen. En is er een verenigings site bijgekomen (in dezelfde huisstijl). Belangrijk om te weten is dat dit het resultaat een andere uitkomst is die je in eerste instantie voor ogen had. Echter deze uitkomst is meer gewenst of deze uitkomst is goed. Zoveel kan ik opmaken uit jouw woorden.

Nu de vraag of ander forumleden hier ook zo over denken. Mijn visie is dat het goed is dat er een onafhankelijk forum is gebleven waarop imkers (en bestuurders) van allerlei pluimage frank en vrij kunnen discussiëren. Met name de tweedeling in sites. Zoals R. al zei: de een met een zeer open en onafhankelijk karakter.

Dit even ter zijde: aan de andere kant vraag ik me ook wel eens af waarom de voormalige VBBN en nu de NBV zo'n grote behoefte heeft om een onafhankelijk eigen tijdschrift te hebben. Iets soortgelijks is nu aan de hand met dit forum. In feite is het een soort verbloeming van de werkelijke zaken. Zou de vereniging financiële steun opheffen dat is het over en uit. Immers de vereniging sponsort dit forum. Het is dan ook min of meer een principiële kwestie. Daarom niet onbelangrijk. Vreemd is wel dat het bij andere verenigingen deze kwestie minder speelt. Daar werken bestuur en redactie nauw samen. Het zal met de vereniginghistorie ongetwijfeld te maken hebben. Deze is altijd erg regentesk gewest. Top-down structuur.

Toch ben ik er niet van overtuigd dat enige vorm van integratie slecht zou zijn. Integratie (van de twee sites) zou eerder een min- dan een meerwaarde opleveren. Enige vorm van integratie (dit is wat mij betreft niet het ineenschuiven van twee sites) is gewenst denk ik. Zo zou er wat mij betreft een betere koppeling mogen zijn van de aanspreekbaarheid van bestuurders op /forumers en forumredactie en anders om. Ook zou het forum veel meer '˜uitgebuit' kunnen worden om bijvoorbeeld nieuwe zieltjes te winnen voor de bijenhouderij. Hennie Oude Essink merkt terecht op dat het forum steeds meer als een veredelde beginnerscursus wordt gezien. Dat is ook zo. Even afgezien het feit of dit een goed of slechte zaak is, ik vind dat bestuurders en redactie hiermee iets moeten doen.

Ik heb herhaaldelijk gemerkt dat er bij forumredactie toch wel enige angst bestaat om hun onafhankelijke positie te verliezen. Ik zou zeggen gooi de discussie open en de angst overboord. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een vitale bijenhouderij. Openheid en het vrije woord zijn de beste middelen om dat te bereiken.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Romée van der Zee schreef:
Nog een toevoeging. Bij het registreren verklaart iemand zich akkoord met enkele uitgangspunten. De uitgangspunten van het forum, waar jij terecht naar verwijst Hans, komen daar echter niet mee overeen. Dat kan eigenlijk niet. De tekst van de forumregels zou de registratietekst zo snel mogelijk moeten vervangen.
Romée
Nu dit heb ik sinds een week geleden ook gezien!
Verder broed ik op een juist antwoord op je eerdere reactie.
Hans
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Romée van der Zee schreef:
In de praktijk zijn er nu 2 websites, bijenhouden.nl met een algemeen karakter en weinig NBV identiteit en daarnaast bijenhouders.nl, een uitgesproken verenigingssite. Ik heb, zoals jij weet, lang gedacht dat die 2 met elkaar zouden moeten integreren. Ik ben daarover van gedachten veranderd. Beide vervullen naast elkaar een functie, en een integratie zou geen meer-, maar minderwaarde opleveren.
Romée
Dat het imkerforum weinig NBV-identiteit heeft vind ik begrijpelijk en ook terecht, omdat er niet alleen "NBV'ers" deelnemen! Er zijn ook veel mensen van andere bijenhoudersverenigingen bij aangesloten, en vooral ook vanuit het buitenland zijn er deelnemers en ingeschreven forumleden; canada, belgië, amerika, noem maar op. Dus de blik mag van mij iets wijder blijven dan vanuit midden-holland alleen.
Een soepele samenwerking echter is prima, bijv. met betere of actievere stroomlijning (linken) in het delen van informatie en archief. Maar eigenheid, ook in de lay-out, is verfrissend en zal elkaar niet verzwakken, integendeel.
Astrid
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

Astrid Schoots schreef: Dat het imkerforum weinig NBV-identiteit heeft vind ik begrijpelijk en ook terecht, omdat er niet alleen "NBV'ers" deelnemen! Er zijn ook veel mensen van andere bijenhoudersverenigingen bij aangesloten, en vooral ook vanuit het buitenland zijn er deelnemers en ingeschreven forumleden; canada, belgië, amerika, noem maar op. Dus de blik mag van mij iets wijder blijven dan vanuit midden-holland alleen.
Een soepele samenwerking echter is prima, bijv. met betere of actievere stroomlijning (linken) in het delen van informatie en archief. Maar eigenheid, ook in de lay-out, is verfrissend en zal elkaar niet verzwakken, integendeel.
Astrid
Helemaal mee eens.
Plaats reactie