Klaarmaken voor de heidedracht ..!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Klaarmaken voor de heidedracht ..!

Bericht door Piet Jager »

Hoe doe je dat?
Zelf weet ik het wel, maar vele andere imkers misschien nog niet.
Om dat hele verhaal nog eens uit te leggen (typen) of om eventueel op te reageren is voor mij erg moeilijk. Ik zit namelijk nog steeds met een pijnlijke arm.

Wie wil daar toch iets over schrijven of een verwijzing maken naar relevante archiefstukken?

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Klaarmaken voor de heidedracht ..!

Bericht door Hans van der Post. »

Piet ik ben even in de historie gedoken kwam daar een aardige topic tegen, wel met overbodige rimram maar ook waardevolle tips lees en "huiver": http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1196 = vijf jaar geleden.
Hans
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Gutte gutte gut. Schrijf ik alweer zo lang op dit forum????[;)]
2002 was zo'n goed heidejaar dat ik nu nog heidehoning daarvan over heb. Tijd om te vermeden.
Ik ga dit jaar niet naar de heide, alhoewel het idd wel eens heel goed zou kunnen worden. Ik heb het te druk met andere dingen en ik ben maar begonnen om de bijen in te winteren. Ik heb zaterdag enkele kilo's losse suiker gevoerd. Deze regenperiode heeft mijn bijen toch min of meer op achterstand gesteld. Hoop goede wintervolken vanaf nu te kunnen opbouwen.

JP
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Nog steeds wordt er in imkerland aanbevolen om bijenvolken wat betreft het broednest klein te zetten, op de helft van de normale ruimte.
Men is dan helemaal bezig met de geweldige heidehoningoogst die dan in het verschiet ligt.
Men vergeet er bij te zeggen dat als men dan goed heidehoning haalt het volk eigelijk niet meer winterklaar is omdat er veel te weinig winterbijen zijn.
Voor een goed wintervolk moet de koningin in augustus door kunnen broeden en daar dus ruimte voor hebben.
De heidedracht kan voor de bijen een zware dracht zijn die vaak in een aantal korte perioden binnen gehaald moet worden.
Er komt dan veel honing nectar binnen, voor die nectar moet ruimte zijn waarna het naar boven kan worden gebracht.
Als je ze op een BK zet is daar amper ruimte voor en wordt het aanwezige broednest verzopen.
Als je ze gewoon op 2 broedkamers laat staan maar vol broed in de bovenste BK met het jongste broed aan de zijkanten en een aantal oude ramen met broed en zonder darrenbroed in de HK zet, dan blijft de harmonie in het volk tijdens de heidedracht behouden.
De jonge nectar kan in de onderste BK worden opgeslagen, de koningin kan doorbroeden en bij een goede oogst blijft er een goed inwinterbaar volk over.
Natuurlijk moet het in oorsprong een sterk volk zijn wat veel vliegbijen heeft.
Dirk

dertiende
Piet Jager
Contacteer:

1. Die ruimte in de onderste BK is van groot belang voor de tijdelije opslag van de 'dunne' nectar waar nog veel vocht in zit, dat eerst nog moet worden ingedikt voor het naar de definitieve opslag in de boveste HK wordt getransporteerd, anders krijg je teveel vocht in de honing en gaat ze in de raat al zweten (wenen) en later in de pot gisten (Vgl in deze ook de Rensonmethode)

2. Ook een optimaal behoud van het broednest in de 2e BK voor de productie van jonge winterbijen, waar Dirk zeer terecht nog eens op wees, is van levensbelang voor het heidevolk.

Dit alles is echter in tegenspraak met de vierkante korfimkers in Uddel, waar ze juist op de heide bij plaatsing van de honingkamer (met 7 raampjes) gelijktijdig de onderste kamer (rand) verwijderen. Wie heeft hier een verklaring voor? Zelf denk ik dat dit te maken heeft met het winnen van RAATHONING in een lege kamer, aangezien de bijen dan wel naar boven MOETEN en eerder gaan aanbouwen

!Piet
Dirk Blanken
Contacteer:

Piet, misschien moeten ze na controle dat de raathoning wordt gevuld de onderrand er later weer onderzetten.
Gebruiken ze dan in die korfkast ook een moerrooster?
Dirk.

dertiende
Piet Jager
Contacteer:

Dirk,

Die onderste kamer (rand) komt er niet weer onder en ze gebruiken geen moerrooster. Als ze die onderrand weghalen snijden ze de uitstekende delen van de raten af, waar veelal nog (darren-)broed en nectar inzit en gooien ze soms voor de korven op de grond om uit te laten vreten.

!Piet
Dirk Blanken
Contacteer:

Piet,
Niet mijn manier van imkeren.
Mijn manier is te zorgen dat ik elk voorjaar goede volken uitwinter.
Eerst de bijen dan ik.
Dirk

dertiende
Piet Jager
Contacteer:

Klopt Dirk,

Maar zij gaan(gingen) ook niet voor de voorjaarsdracht, maar veelal alleen voor de zwermen, de heidedracht en eerder ook de boekweit. Soms voor de bestuiving op het fruit (Betuwe), waar deze volken dan weer aardig bij kwamen. Het winnen van mooie, blanke heideraathoning was hun sterke kant en daar hadden ze veel klanten voor uit alle windstreken en hoeken van het land. Daarbij imkerden zij niet met Buckfast of Carnica, maar gewoon met de zwarte / bruine heidebij Apis Mellifera mellifera c.q hun bastaarden.

!Piet
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

De heide staat vol op te bloeien en als ik langs de kasten loop dan ruik ik de honing al. komt het dan toch nog een beetje goed want op het eiland texel is nog zeer weinig honing geoogst.ik zelf heb nog geen een potje.dat wordt sept. kolben dat is toch wel een probleem. wie weet daar een oplssing voor?in deze (moderne) tijd is het hand kolben te tijdrovend.wie heeft idee?

jager
Plaats reactie