Je hebt gelijk BABE.
Je zit lang vast aan je nieuwe kasten.
De meeste verkopers kijken naar hun omzet.
Ik ben benieuwd wat hier uit komt want zoals ik het bekijkt is de oorzaak niet de kast of het materiaal maar het volk zelf dat warmer is als de omgeving en dan wordt het condensatiepunt altijd bereikt.
Het water wat dan ontstaat zou je kunnen laten afvloeien door een open bodem dan veroorzaakt het geen schade volgens mijn inzicht.
Als een volk in de vrije natuur kan overwinteren in een groot gat in een boom dan zal het meeste vocht opgenomen worden door het zachte hout, maar dit zal heel lang ook in het voorjaar vochtig blijven.
Overigens ontstaat het meeste vocht als het volk broed dus in het voorjaar als het nog koud is vooral 's nachts.
Aan de zijwanden onstaan volgens mij nooit problemen als het vocht kan afvloeien.
Aan de topplank hangen vaak druppels die kunnen in het volk vallen.
Vele Duitse kasten hebben hiertegen een buffer een topplank als bakje met daarin een isolatie die uit materiaal bestaat wat veel vocht opneemt maar dat gaat schimmelen op den duur.
Het beste zou zijn om boven in de kast natuurlijke ventilatie te hebben gedurende de periode dat de volken niet of practisch niet broeden.
We hebben de neiging om de kast volledig af te sluiten op het vlieggat na zogauw in het voorjaar de volken weer beginnen te broeden, onzin want dan begint de condens pas echt te ontstaan.
Altijd een open bodem is volgens mijn inzicht het beste.
Dan zou ik mijn kasten juist iets achterover zetten zodat het vlieggat niet nat wordt van de condens en de bijen niet goed binnen kunnen komen.
Dirk.
dertiende
Nieuwe kasten
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
Re: Nieuwe kasten
In de winter zet ik mijn kasten als er geen broed meer is koud. Dat wil zeggen de schuiven onder de kast vandaan. Op deze wijze is er een goede luchtcirculatie en een minimum aan dampvorm. De bijen gaan ook dicht tegen elkaar hangen en vormen een goed mooie tros.
Voor de segeberger kasten bestaat er een tussenrand waarbij je ook bovenaan verluchting kunt geven. Dat werkt de circulatie nog beter in de hand.
Trouwens vocht op zich kan niet zoveel kwaad. Het is vooral de schimmelvorming en de ziektes die er zich kunnen door vormen die lastig zijn. Heb je een indruk hoeveel vocht de bijen verzetten als ze aan het indampen zijn van de nectar?
In het voorjaar als ze broed beginnen aan te zetten, gaat de schuif er terug in. Vocht kan zich dan wel ontwikkelen, maar de bijen gaan de druppels ook gebruiken en moeten zo minder buiten komen om water te halen.
De op bovenstaande werkwijze hebben nog nooit ernstige moeilijkheden meegebracht. Ik pas dit toe op zowel mijn houten kasten als mijn kunststoffen. En de kunststoffen kasten hebben in het voorjaar, jaar na jaar de minste schimmelvorming, juist omdat het vocht goed uit de kast weg loopt, bij houden kasten dringt het zich in de kast en zorgt nog lang voor een zeer vochtig micro klimaat met schimmelvorming vooral tegen de kantramen, ook al gebruik je blokken.
Voor de segeberger kasten bestaat er een tussenrand waarbij je ook bovenaan verluchting kunt geven. Dat werkt de circulatie nog beter in de hand.
Trouwens vocht op zich kan niet zoveel kwaad. Het is vooral de schimmelvorming en de ziektes die er zich kunnen door vormen die lastig zijn. Heb je een indruk hoeveel vocht de bijen verzetten als ze aan het indampen zijn van de nectar?
In het voorjaar als ze broed beginnen aan te zetten, gaat de schuif er terug in. Vocht kan zich dan wel ontwikkelen, maar de bijen gaan de druppels ook gebruiken en moeten zo minder buiten komen om water te halen.
De op bovenstaande werkwijze hebben nog nooit ernstige moeilijkheden meegebracht. Ik pas dit toe op zowel mijn houten kasten als mijn kunststoffen. En de kunststoffen kasten hebben in het voorjaar, jaar na jaar de minste schimmelvorming, juist omdat het vocht goed uit de kast weg loopt, bij houden kasten dringt het zich in de kast en zorgt nog lang voor een zeer vochtig micro klimaat met schimmelvorming vooral tegen de kantramen, ook al gebruik je blokken.