darrebroedig

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jaap
Contacteer:

darrebroedig

Bericht door jaap »

Hallo allemaal ik krijg steeds meer te maken met darrebroedige volken.Wat is de oorzaak daarvan?Ik krijg de indruk dat steeds meer imkers in nederland er mee te maken heeft. het is na de winter en nu in de zomer hebben mijn bijen er weer last van

jager
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: darrebroedig

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap,
Het was ook bepaald niet ideaal toen mijn koninginnen bevrucht moesten worden maar toch waren de meesten koninginnen bevrucht ondanks de vrij lage temperaturen.
Ik kan me voorstellen dat sommige koninginnen het niet gered hebben er niet klaar voor waren/ bij sommige dames gaat alles wat moeilijker.
Als ik jouw ervaring had dan zou ik van een bevriende imker die geen problemen had een paar volkjes overnemen.
Af en toe nieuw bloed op je stand werkt vaak heel positief.
Ik koop elk jaar raszuivere koninginnen waarvan ik nateel en zowel op mijn stand laat bevruchten als op een bevruchtingsstation.
Dit jaar heb ik nageteeld van de 4 beste koninginnen en het lijkt goed ondanks het slechte weer tijdens de bevruchtingsperiodes.
Natuurlijk heb ik ook wel eens een paar volken die niet stroken maar zorg dat ik voldoende reserve volkjes heb om de problemen op te lossen.
Darrenbroedigheid daar heb ik weinig last van terwijl ik sommige koninginnen het 3e of 4e jaar inwinter.
Ik controleer mijn volken maar een paar keer per jaar nadat ze stabiel zijn en dan zit er wel eens in het voorjaar een andere koningin in ( stille moers wisseling)
Als dit te laat gebeurd zit er ook wel eens een darrenbroedige tussen maar om dit te voorkomen zou je de volken elke week bijna moeten controleren.
Nadat ze goed aan de leg zijn in juli/juli controleer ik begin augustus volledig en vlak voor het inwinteren nog alleen op eitjes.
Dat weet je na 2 of 3 raten.
En dan tijdig van af half augustus / begin september langzaam invoeren dan blijft de koningin goed aan de leg en verzuipt het jonge broed niet.
Dirk

dertiende
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

hallo ik vind dat ik te veel darrebroedige volken heb. ongeveer 25 %als ik ze niet afsla dan komen ze de winter toch niet door.ook de (late) zwermen komen niet of slecht aan de leg. als ik de volken niet had afgeslagen dan had ik veel winter sterfte gehad.zou dat ook een gedeeltelijke verklaring van de wintersterfte zijn? in noordholland komt dit probleem ook steeds meer voor. wie weet raad?

jager
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

Nou er hebben gewoon heel veel volken gezwermt van het jaar. \Sommige meer dan 3 keer en hoe later je in de tijd komt hoe minder vaak het gebeurd dat ze weer goed worden.
mui1

Bericht door mui1 »

Zelf had ik dit jaar ook 4 darrenbroedige volken.
Twee heb ik afgeschud voor de kasten en af laten vliegen op de goede volken en één darrenbroedig volk in de flevopolder heb ik laten staan vanwege tijdgebrek. Deze zou ik later na mijn vakantie wel wegwerken.
Twee weken later bij mijn kasten zat het goede volk vol met honing van het harig wilgenroosje en het leverkruid. Het darrenbroedige volk zat tot mijn stomme verbazing in twee honingkamers vol met gesloten broed. Geen darrenbroed maar keurig aangesloten werksterbroed.
Blijkbaar hebben ze dankbaar een vreemde zwerm onderdak verleend en tevens de eigen bijen hiermee gered.
Zo zie je maar, soms lost een probleem zich zelf op, het blijft een boeiende hobby met verrassingen.
Wilfred Muis
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

mui1 schreef:
Zelf had ik dit jaar ook 4 darrenbroedige volken.
Blijkbaar hebben ze dankbaar een vreemde zwerm onderdak verleend en tevens de eigen bijen hiermee gered.
Zo zie je maar, soms lost een probleem zich zelf op, het blijft een boeiende hobby met verrassingen.
Wilfred Muis
En bovenstaande omschrijving heb ik laatst "gedeponeerd" op dit forum. Een zwerm vindt een moerloze kast / darrebroedig volk feilloos. Hierop zijn weinig reacties gekomen. Dit geeft aan dat zo'n stelling niet uit de lucht is gegerepen.!

Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7794

Jaap
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Een kleine aanvulling/correctie is hier misschien wel op z'n plaats.

Volgens mij klopt die stelling alleen voor een kaal polderlandschap met nauwelijks enige bebouwing (rotsspleten!) of iets dergelijks, waardoor een bijenzwerm zich veelal genoodzaakt voelt in te trekken bij een moerloos en/of zwak volk of in een lege kast. Tenminste, dat is mijn ervaring uit mijn eerdere koolzaadtijd in de Flevopolder.

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Mischien is het toch meer principieel, Piet.
Bij mij in de stal strijken elk jaar 2 of 3 zwermen neer van een imker die slecht voor z'n bijen zorgt een paar straten verderop.
Je ziet het aankomen: een paar dagen van te voren in het een drukte van belang van een paarhonderd (meer dan tientallen) verkennerbijen die lege kasten bezoeken en ook onrust veroorzaken door hun bezoeken bij goed bevolkte kasten, waar ze echter weggejaagd worden.
Als de zwerm eraan komt, gaan ook de bevolkte kasten massaal naar buiten en de hele stand lijkt wel 1 grote zwerm.
Nu half augustus kwam er een grote zwerm aan die op een lege kast neersloeg. De 3 bevolkte kasten gingen massaal op de vleugels en vormden grote baarden, alsof ze allemaal zwermplannen hadden.
De grote zwerm heeft zich ontpopt als een heel klein volkje. Ik heb de indruk dat een deel van de grote zwerm bij bestaande volken is ingelijfd. De 'zwermkast' staat in een relatief donker hoekje van de stand.
Evolutionair lijkt het mij ook logisch dat de sterkste zwermen de beste plekjes proberen in te pikken als er een volk in zit dat niet sterk genoeg is om het te verdedigen.

Ik heb ook al 1x meegemaakt dat een zwerm onderin de bijenstal bleef hangen maar wel snel kleiner werd in de melee van de alle tienduizenden onrustige bijen.
Plaats reactie