De steek van een Hoornaar: een niemandalletje?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

De steek van een Hoornaar: een niemandalletje?

Bericht door Oude Essink »

Hoornaars, de grootste van alle wespensoorten, zijn prachtige beestjes; wij weten het allemaal; zij zijn nuttig, zij maken prachtige nesten < zie archief>; zij zijn niet aggressief, hoe gevaarlijk haar gezoem ook luistert; en haar steken, als het al voorkomt, verschillen niet van die van onze bijen. Bij dat laatste moet ik thans helaas een kanttekening maken.
Ik zit hier in Zuid Frankrijk: het is heet, droog en alles is verdord.
In de buurt een paar hoornaarsnesten. 's avonds als je onder een lamp buiten zit met een boekje, komt er meestal wel een of twee op het licht af; een storend gezoem, maar wat maakt het uit! Ik heb het geweten:
er zoemde er een om mij heen en werd waarschijnlijk gestoord door een lichtweerschijn op mijn brilleglas; in vaart kwam zij erop af en raakte gekneld achter mijn bril. Twee felle steken een boven mijn oog, een ernaast. Ik sprong overeind, " als door een wesp gestoken " :D; een kwartier later lag ik in mijn bed: mijn oogkas stond in brand; een verloren nacht; schrijnen en jeuken; de twee dagen erop steken in mijn oog, gezwollen, rood, en kijken was er niet bij. De apotheker verzekerde mij, dat mijn oog niet was beschadigd; les frélons sont très très dangereuses he!! attention et attention!!
Ik heb het geweten: het is nu een week geleden; twee rode punten geven nog de plaats aan; verder werkt alles weer. Mooie beestjes, niet agressief, maar zet geen bril op bij lamplicht ' s avonds. Wie mij na achten wil spreken: ik zit binnen!
met groet vanuit een mooi land waar zij mij voor gek verklaren om mijn bijen nu al ingewinterd te hebben en waar de honing op de markt EUR.6 - à 7 doet, potten van 500 gram. lavendel, kastanje, acacia, toutes fleurs en de la montagne.
hennie oes

Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: De steek van een Hoornaar: een niemandalletje?

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie,
Als er niets meer te halen valt in Zuid Frankrijk wacht men dan toch met inwinteren totdat de temperatuur onder de ? graden komt en waarom?
Hier winteren we ze in als we denken dat ze niets meer halen maar zo immiteren we een dracht en zouden ze nog een nieuw broednest kunnen opstarten waarbij ze eiwitten dus stuifmeel nodig hebben.
Vaak is stuifmeel nog wel bij droogte te halen al moet het niet te gek worden.
Ik denk dat bij langdurige droogte stuifmeel halen ook niet meer mogelijk is.
Als in Frankrijk bijvoorbeeld vanaf Juli het gortdroog is en er niets meer te halen valt voor de bijen en na enige tijd ook geen stuifmeel, hoe zit het dan met de winterbijen.
Zijn de winterbijen dan min of meer automatisch ontstaan omdat de dracht afnam?
Hier hebben we de neiging om te zeggen dat de winterbijen pas ontstaan na een bepaalde datum dat lijkt me kul.
Als er op de Veluwe door droogte etc niets meer te halen is zijn de winterbijen automatisch eerder ontstaan dan in andere delen van Nederland waar bijen nog wel kunnen halen doordat de grondsoort een andere is dan op de Veluwe.
Eigelijk is het dan alleen maar belangrijk of ze voldoende stuifmeel kunnen halen in de periode dat ze voor de laatste keer kunnen broeden of dat nu hier is of in Zuid Frankrijk.
Natuurlijk hebben we nu ook te maken met de vele kruisingen met bijenrassen uit andere streken die anders broeden dan de bij die hier oorspronkelijk voorkwam.
Vroeger hadden onze bijen ongeveer 12 kg voer nodig voor de winter nu vaak 16 tot 18 kg en dat zegt dat ze langer doorbroeden met het gevaar dat er niet genoeg stuifmeel/eiwitten meer voorradig zijn.
Dat wordt pas fataal als het klimaat hier ook langdurig extremen gaat vertonen.
Wij maken dit niet meer mee, denk ik.
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: De steek van een Hoornaar: een niemandalletje?

Bericht door Oude Essink »

rien du tout [;)]hennie oes

Hier, bezuiden de Luberon, 30 km. boven Aix en Prov. winteren de imkers niet in. Als de temperatuur al beneden de 10 graden komt voor een paar weken, voert men bij. happy guys :D

Afbeelding
Plaats reactie