windepijlstaart

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

windepijlstaart

Bericht door Oude Essink »

De flexibele tong van de Windepijlstaart

Windepijlstaart op Nachtschone; de duisternis is ingetreden; alleen een goede en snelle flits maakt opnamen mogelijk.
Hier twee opnamen binnen fractie van seconde na elkaar; in de tussentijd beweegt de vlinder van de bloem boven naar de bloem er onder. Wat mij frappeert is de snelle aanpassing van haar tong, waarmee zij de nectar uit de toch vrij diepe trechter haalt.
.
Afbeelding
.
hennie oes
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: windepijlstaart

Bericht door m.kolsters. »

Hennie volgens mij bloeit de nachtschone in augustus en deze is in 3 kleuren(de zaden niet weg geven volgens gezegden heb je er het volgend jaar zelf geen meer)Waar om nu pas deze moeien foto.
Nu kan ik niet meer kijen of er op mijn nachtschone ook zo een moeien nachtvlinder op zit.
Ik had vorig jaar een kolibrienachtvlinder op een bloem, en dat was voor mij de eersten keer dat ik deze nachtvlinder zag ook deze windpijlstaart heb ik nog noeit gezien,zo leer je nog eens wat.
Gr. Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/hout.kol.jpg[/img]
Tinus,

Die zwarte die jij gezien hebt is de "Blauwzwarte houtbij" (xylocopa violacea).
De kolibrivlinder is een dagvlinder.

hennie oes
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Hennie,
De kolibrivlinder is een dagvlinder.
Weet je dat heel zeker? Volgens mij behoort de kolibrievlinder tot de familie van de nachtvlinders. Hij is echter overdag actief. Vraag mij ook niet waarom die dan toch tot de nachtvlinders behoord.

Jaap

ps. Mijn vrouw is soms nachtzuster, maar overdag ook het meest actief:D
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Jaap,
Pijlstaartvlinders zijn doorgaans 's nachts actief; men rekent ze derhalve tot de nachtvlinders. De kolibrievlinder wordt ondergebracht bij de pijlstaartvlinders; zij vormt echter een uitzondering wat vliegtijd betreft. Zij fourageert overdag en gaat daarmee door tot in de schemering; 's nachts vliegt zij niet. De prachtige kleurbos waarover het diertje beschikt, zou 's nachts ook geen zin hebben. Hardnekkige schematisten noemen haar een overdag vliegende nachtvlinder. Onzin!. Wij noemen jouw zuster ook niet een 's nachts werkende dagzuster of overdag werkende nachtzuster.
Voor een prachtige fotoreportage van de kolibrievlinder zie:
http://users.skynet.be/verzamelen/kolibrievlinder.html
met groet,

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/kolibrie.jpg[/img]

Hennie oes
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Mirabilis japala
.
Afbeelding
Nachtschone tref je in alle kleuren aan: puur rood -wit -geel -roze-
en allerlei combinaties ervan.
Je kunt haar als eenjarige plant nemen en vervolgens uitzaaien; de zaden zijn vrij groot en ontkiemen heel gemakkelijk. Je kunt ook, als je een bijzondere kleur geteeld hebt, de knol overwinteren en in het voorjaar weer poten (zoals Aebe dat doet).
De bloemen ontplooien bij invallende duisternis; vooral pijlstaarten vliegen er dan op; De volgende ochtend staan zij er nog prachtig bij en tref je bijen aan die op de pollen afkomen of hommels, die eerst een gaatje moeten boren beneden in de trechter om bij de nectar te kunnen komen; je ziet daarna ook bijen gebruik maken van dat gaatje.
Een echte drachtplant zou ik haar niet willen noemen, maar haar schoonheid levert een bijzondere attractie aan de tuin.
Zij bloeit van augustus tot oktober!
hennie oes
Plaats reactie