Hallo,
Ik las ergens dat raampjes vernissen met een propolisopossing de levensduur zou verlengen en de aanname door de bijen verbeteren.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Raampjes vernissen met propolisoplossing?
-
- Contacteer:
Re: Raampjes vernissen met propolisoplossing?
De levensduur van de raampjes zal het zeker gunstig beinvloeden,daar propolis grotendeels uit harsen bestaat.Houtsoorten met van nature uit veel hars in de poriën zijn duurzame houtsoorten.
En door de propolisgeur op de raampjes zullen de bijen ze waarschijnlijk ook vlugger aannemen.
roger
En door de propolisgeur op de raampjes zullen de bijen ze waarschijnlijk ook vlugger aannemen.
roger
hoe verdun je dit dan?
Berry de Bruyn
Berry de Bruyn
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dag imkers waarom de duur van de raampjes verlengen als ze toch al 10 15 jaar mee gaan en als er geen oortjes af breken of stuk gaan.
Als je ze alle 3 jaar zuiver maakten en of in de wassmelter schoon worden gemaakt,dan even met de brander er over heen stoken dan zijn ze bewerkt met was resten,dan ben je weervoor 3jaar onder de pannen.
Propolus kan je verdunnen met alcohol,veel te duur om te schilderen.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Als je ze alle 3 jaar zuiver maakten en of in de wassmelter schoon worden gemaakt,dan even met de brander er over heen stoken dan zijn ze bewerkt met was resten,dan ben je weervoor 3jaar onder de pannen.
Propolus kan je verdunnen met alcohol,veel te duur om te schilderen.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Nieuwe kasten of onderdelen verf ik aan de binnenzijde ook met een propolis-oplossing.
Brokjes propolis opgelost in spiritus (is niet zo duur), en de verhouding is niet eens zo belangrijk, als er maar een laagje opzit.
Brokjes propolis opgelost in spiritus (is niet zo duur), en de verhouding is niet eens zo belangrijk, als er maar een laagje opzit.
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Propolisresten (met was, hout en andere verontreinigingen) oplossen in spiritus en vervolgens of laten bezinken of door een koffiefilter halen en je kan de boel "vernissen".
Alleen voor de raampjes vind ik het zelf niet handig, omdat ik de boel (bijna) jaarlijks omsmelt en ontsmet met warm water&ammonia (warm water lost de was op en de ammonia de propolisresten).
Alleen voor de raampjes vind ik het zelf niet handig, omdat ik de boel (bijna) jaarlijks omsmelt en ontsmet met warm water&ammonia (warm water lost de was op en de ammonia de propolisresten).