Toen ik vandaag terug de vliegopeningen van de bijenkasten controleerde op dode bijen, vond ik een dode koningin ! Kan maximum 3 dagen gebeurd zijn, daar ik woensdag dezelfde handeling deed. Ook lagen er terug eitjes op de lade, deze waren woensdag l.l. verwijderd.
Nu mijn vraag : wat moet ik met deze kast aanvangen ?
dode koningin
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: dode koningin
Raoul,
Niets doen.
Het komt regelmatig voor bij stille moerswisseling dat er twee koninginnen lange tijd in een volk zitten.
Zelfs bij uitwinteren komt dat voor.
Gewoon in maart het volk pas weer controleren.
Als het niet goed is kan je er toch nu niets aan doen.
Dirk
dertiende
Niets doen.
Het komt regelmatig voor bij stille moerswisseling dat er twee koninginnen lange tijd in een volk zitten.
Zelfs bij uitwinteren komt dat voor.
Gewoon in maart het volk pas weer controleren.
Als het niet goed is kan je er toch nu niets aan doen.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Raoul,dus héél véél kans dat het een late moerwissel was en de nu mogelijks aanwezige koningin niet bevrucht is geraakt.Dat zal je pas volgende maand zien indien dit het geval zou zijn,de darren zullen rond je hoofd vliegen.
roger
roger
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
[quote]Geplaatst door de vos roger
indien dit het geval zou zijn,de darren zullen rond je hoofd vliegen.
roger
[/quote}
Roger
Dat is helemaal niet zeker, het kan best zijn dat er geen darrenbroed meer was toen de jonge koningin geboren werd. Een stille moerwisseling vindt meestal plaats zodat de jonge koningin nog bevrucht kan worden. Als een koningin laat verongelukt (varoa bestrijding) en er is nog jong broed aanwezig treft men in het voorjaar een volk aan zonder darren en een niet leggende koningin, die ook niet snel aan de leg gaat.
ad staals
indien dit het geval zou zijn,de darren zullen rond je hoofd vliegen.
roger
[/quote}
Roger
Dat is helemaal niet zeker, het kan best zijn dat er geen darrenbroed meer was toen de jonge koningin geboren werd. Een stille moerwisseling vindt meestal plaats zodat de jonge koningin nog bevrucht kan worden. Als een koningin laat verongelukt (varoa bestrijding) en er is nog jong broed aanwezig treft men in het voorjaar een volk aan zonder darren en een niet leggende koningin, die ook niet snel aan de leg gaat.
ad staals
-
- Contacteer:
Vorig jaar ook tegengekomen,late stille moerwissel,van een raszuivere moer.
Bij eerste controle in maart,mooie jonge koningin maar........onbevrucht en al een pak darren aanwezig.Je zou nu al bij controle kunnen zien of er nog een moer aanwezig is,en zo ja of er ook al darrebroed is.
In dat geval zou ik vlug nog verenigen met een ander volk en de koningin vernietigen.Vorige week heb ik nog enkele kasten opengedaan en er was gesloten broed aanwezig.Aangezien jij raoul ook met Buckfast imkert zou dat bij jou ook zo moeten zijn.Dus redden wat er te redden valt.
groetjes uit de Vlaamse Ardennen.
roger
Bij eerste controle in maart,mooie jonge koningin maar........onbevrucht en al een pak darren aanwezig.Je zou nu al bij controle kunnen zien of er nog een moer aanwezig is,en zo ja of er ook al darrebroed is.
In dat geval zou ik vlug nog verenigen met een ander volk en de koningin vernietigen.Vorige week heb ik nog enkele kasten opengedaan en er was gesloten broed aanwezig.Aangezien jij raoul ook met Buckfast imkert zou dat bij jou ook zo moeten zijn.Dus redden wat er te redden valt.
groetjes uit de Vlaamse Ardennen.
roger
-
- Contacteer:
Als het niet goed is en er zit een darrenbroedige moer in, kan je volgens mij veel beter tot in het vroege voorjaar wachten met verenigen zodat het volk waarmee je verenigd ook niet in de stress schiet, ze zijn nu geharmoniseerd.
Ik heb ook geconstateerd dat ik een darrenbroedige moer in een van m'n volken heb maar nu een ander volk daarmee opschepen komt niet in me op.
Feb/mrt is vroeg genoeg dan kan er weinig misgaan.
We weten hier gewoon te weinig en dan moet je de veiligste weg kiezen.
Stel dat de oude koningin van het volk van Raoul laatst uit de kast is gezet en er hoogstwaarschijnlijk nog een jonge koningin in zit die wel bevrucht is dan moet je niets doen.
Als de koningin niet bevrucht is is het volk daar tijdens de winter tevreden mee.
Er worden wat darren aangezet maar het volk is gerust.
Het slijt amper.
Dan kan je toch ook beter in het vroege voorjaar de beslissing nemen om het volk te verenigen of af te zwavelen.
Omdat de oude moer van raoul nu pas voor de kast ligt kan het volk goed van samenstelling zijn de oude moer heeft waarschijnlijk gewoon doorgelegd.
Maar vaak kan het voorkomen dat als de oude moer eerder bezweek en de jonge moer niet bevrucht werd dat er in zo'n volk veel oude bijen overblijven die amper een bijdrage kunnen leveren aan de start in het voorjaar.
Ik zou een twijfel volk niet op een goed volk zetten.
Een imker heeft meestal een paar reserve volkjes ingewinterd.
Eind feb/begin maart een volk met een darrenbroedige moer zo'n reserve volkje geven lijkt mij de oplossing.
dertiende
Ik heb ook geconstateerd dat ik een darrenbroedige moer in een van m'n volken heb maar nu een ander volk daarmee opschepen komt niet in me op.
Feb/mrt is vroeg genoeg dan kan er weinig misgaan.
We weten hier gewoon te weinig en dan moet je de veiligste weg kiezen.
Stel dat de oude koningin van het volk van Raoul laatst uit de kast is gezet en er hoogstwaarschijnlijk nog een jonge koningin in zit die wel bevrucht is dan moet je niets doen.
Als de koningin niet bevrucht is is het volk daar tijdens de winter tevreden mee.
Er worden wat darren aangezet maar het volk is gerust.
Het slijt amper.
Dan kan je toch ook beter in het vroege voorjaar de beslissing nemen om het volk te verenigen of af te zwavelen.
Omdat de oude moer van raoul nu pas voor de kast ligt kan het volk goed van samenstelling zijn de oude moer heeft waarschijnlijk gewoon doorgelegd.
Maar vaak kan het voorkomen dat als de oude moer eerder bezweek en de jonge moer niet bevrucht werd dat er in zo'n volk veel oude bijen overblijven die amper een bijdrage kunnen leveren aan de start in het voorjaar.
Ik zou een twijfel volk niet op een goed volk zetten.
Een imker heeft meestal een paar reserve volkjes ingewinterd.
Eind feb/begin maart een volk met een darrenbroedige moer zo'n reserve volkje geven lijkt mij de oplossing.
dertiende