gezonde bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bieboerke
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Bieboerke »

m.kolsters. schreef:
Api life var 2 keer.(helpt ook voor nozema)
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Kort vraagje: waar haal je dat Api life var ook helpt tegen nosema apis/cerana??
Marco
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Volgens de producent;
Chemicals LAIF Industria Chimico Farmaceutica Veterinaria
is API LIFE VAR alleen werkzaam tegen Varroa Destructor en Acarapis Woodi Ren.

Is dit een legaal middel?

kg
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

Dag Tinus,

Geen hei(te laad voor behandelen en voeren)

Leg eens uit

Groet Johan
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag imkers.
Kreijdt je moet even naar Bijenhof bellen dan heb je een andwoord.
Johan ik heb geleerd dat je de bijen moet behandelen voor half september want dan worden de winterbijen geboren(niet behandeld geen winterbijen)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

Dag Tinus,

"ik heb geleerd dat je de bijen moet behandelen voor half september want dan worden de winterbijen geboren(niet behandeld geen winterbijen)"

Wat je schrijft ben ik helemaal mee eens, maar heeft niks met de hei te maken. Ga je toch naar de hei dan kun je je bedrijfsmethode aanpassen.

Groet Johan
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Beste Tinus,

Het is niet omdat een product (Api Live Var) 14 jaar in de handel is, dat het gebruik ervan legaal is.

kg
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Tinus, Daar zijn wij weer; ctaat:
Johan ik heb geleerd dat je de bijen moet behandelen voor half september want dan worden de winterbijen geboren(niet behandeld geen winterbijen) (door mij vet gezet)
Erg kort door de bocht, Tinus! Hangt van de methode af! Waar nodig haal ik 'szomers middels de darrenraatmethode een overmaat aan mijten weg en ik winter per begin augustus in: krap zetten en 14 kg. suikersiroop. Hele maand september ben ik er niet; begin oktober plaats ik één plaatje Thymovar ter contr´le; levert doorgaans nog geen 25 mijten op en ik laat ze tot plm.1 april met rust. Onbehandeld vliegen de volken telkens weer volop uit en als de Wilg bloeit zijn zij snel weer op volle sterkte met dank aan de winterbijen![:)]
krap zetten is mede bedoeld om het aanzetten van broed in de winter tegen te gaan. Winterbroed heeft veel nadelen en geen voordelen (tenzij je in januari al volken voor bestuiving in een kas nodig hebt):
1. voortijdig broed verzorgen is een slijtage-slag voor de winterbijen, die eigenlijk pas in het vroege voorjaar aan de slag moeten gaan om niet voortijdig het loodje te leggen.
2. Broed in de winter betekent dat de uitbreiding van de mijtenpopulatie meervoudig doorgaat in plaats van te stoppen.
3. Geen mijtentoename in de winter betekent: ontkomen aan behandeling met allerlei zuren of erger, terwijl het niet helpt omdat de mijtenpopulatie gewoon blijft toenemen.

Afbeelding
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Heren,

In NL zijn er 2 thymol bevattende producten toegelaten: Thymovar en Apiguard.

Api Life Var is ook op basis van thymol maar volgens mij is het niet geregistreerd hier in NL dus mag je het niet verkopen of gebruiken meen ik, niet zozeer vanwege de actieve stof maar vanwege patenten/licensies maar het fijne weet ik daar niet van.

L
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Hennie en L.P.
Zal best zo zijn maar ik heb geen uitvallers ,en dat is al jaren zo.
Iedere imker werkt op zijn manier en denkt dat dat goed is,en als het zo is geleerd dan hou ik mij er aan.
Wat ik wil is dat ik op dit forum iets bij kan leren,en ook dat gebeurd(door schaam en schanden) werd mij vroeger gezegt.
L.P.api life var etherische olien(kan je ook bij de drogist halen)
kan geen kwaad voor honing of was. Dank zij zijn natuurlijk en zuivere product is api life var zonder beperking voor de biologische bijenkweek wettelijk in orde.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Het kan zijn dat de biologische bijenteelt eigen wetten heeft in Nederland, maar voor de andere bijentelers is het niet wettelijk.
Zeker niet in Belgie, want daar regeert het Voedselagentschap en met die kerels valt niet te spotten.

Dat het werkt geloof ik zeker maar dat doet ook amitraz, neuron en nog een hele resem producten, die voor de bijen totaal onschadelijk zijn, maar nu ( of in de nabije toekomst ) verboden zijn.

Kanttekening: Je zegt, 'de etherische olie is te koop bij de drogist'. Het is toch maar oppassen met deze producten, omdat de olie meestal opgelost wordt met niet zo ongevaarlijke detergenten ( "Niet op de huid aanbrengen" "Alleen uitwendig gebruik" en dergelijke )

kg
Plaats reactie